Jag har en -75a som jag tycker är mjuk i bakvagnen bland annat vid acceleration.
hur stor skillnad är det om jag byter till tex 26mm stavar mot mina orginal 23 mm
Jag har hittat ett par 29mm stavar som det står ska passa 84-86 går de att använda på en 75a
är det samma splines, kan det bli för styvt ,bör jag även byta framstavar
Finns det någon här som har bytt och upplevt skillnad mellan olika stavar
/ Josef
Grövre/hårdare torsionsstavar
Grövre/hårdare torsionsstavar
Porsche 914-71 Gt breddad med 4a pågående renovering
VW typ-1 1955 rustolooker polerade fuchs 6*15 +5,5*14 färdig
Porsche 911 1975 rullande renovering
VW typ-1 1955 rustolooker polerade fuchs 6*15 +5,5*14 färdig
Porsche 911 1975 rullande renovering
Re: Grövre/hårdare torsionsstavar
Min erfarenhet av byte av torsioner, är att de främre sällan ger några fördelar.
Testat 21 mm sway a way på en 914, men de var för hårda för den bilen, understyrde mycket.
Bak på elvorna är en annan femma.
Har använt original grupp B stavar som är 29 mm. Inte obekväma eller stötiga i en lätt bil.
Håller emot vid acceleration. Dock med bättre dämpare.
På en annan bred bil monterades 29 mm sway a way stavar för att få samma prestanda som den ovan.
Blev inte så , då de var klart mjukare än original stavarna 29 mm.
Idag finns även urborrade stavar, som säkert är bra, men de har jag ingen erfarenhet utav.
Angående applikationer så har jag inte sett några problem med att passa in stavar i alla årsmodeller av elvorna i bak.
Utom på G50 bilarna, som har egna.
Testat 21 mm sway a way på en 914, men de var för hårda för den bilen, understyrde mycket.
Bak på elvorna är en annan femma.
Har använt original grupp B stavar som är 29 mm. Inte obekväma eller stötiga i en lätt bil.
Håller emot vid acceleration. Dock med bättre dämpare.
På en annan bred bil monterades 29 mm sway a way stavar för att få samma prestanda som den ovan.
Blev inte så , då de var klart mjukare än original stavarna 29 mm.
Idag finns även urborrade stavar, som säkert är bra, men de har jag ingen erfarenhet utav.
Angående applikationer så har jag inte sett några problem med att passa in stavar i alla årsmodeller av elvorna i bak.
Utom på G50 bilarna, som har egna.
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
Re: Grövre/hårdare torsionsstavar
Jag kör 19/26 på min och är nöjd. Bra kompromiss tycker jag.
Hade 22/29 på min 3,2 och tyckte det var för styvt förutom på bana.
Sen ska man komma ihåg att andra faktorer spelar in på hur styv eller stötig bilen upplevs
Hade 22/29 på min 3,2 och tyckte det var för styvt förutom på bana.
Sen ska man komma ihåg att andra faktorer spelar in på hur styv eller stötig bilen upplevs
Re: Grövre/hårdare torsionsstavar
Vridstyvheten är proportionell mot diametern upphöjd till fyra. Jag gick från 23 till 26, 60% högre fjäderkonstant om jag räknat rätt. Min bil väger 940 Kg. Känns bra. Blev lite mer överstyrd.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Grövre/hårdare torsionsstavar
Tack för svaren!
jag har nu köpt 29mm stavar till min 911
jag har nu köpt 29mm stavar till min 911
Porsche 914-71 Gt breddad med 4a pågående renovering
VW typ-1 1955 rustolooker polerade fuchs 6*15 +5,5*14 färdig
Porsche 911 1975 rullande renovering
VW typ-1 1955 rustolooker polerade fuchs 6*15 +5,5*14 färdig
Porsche 911 1975 rullande renovering
Re: Grövre/hårdare torsionsstavar
Med 29 bak tror jag du bör byta till grövre fram för att behålla samma balans
Last edited by JMB on Thu Mar 21, 2024 6:49 am, edited 1 time in total.
Re: Grövre/hårdare torsionsstavar
Är man petig stannar räknestickan på 63%
Samtidigt så få r man ju korrigera vinkeln på svärdet så det påverkar totalen en aning, om än lite.
Fast val av gasdämpare ska kanske inte nonchaleras och krängare påverkar ju inte rakt fram
Samtidigt så få r man ju korrigera vinkeln på svärdet så det påverkar totalen en aning, om än lite.
Fast val av gasdämpare ska kanske inte nonchaleras och krängare påverkar ju inte rakt fram
Last edited by Johannes on Thu Mar 21, 2024 12:02 am, edited 1 time in total.
Re: Grövre/hårdare torsionsstavar
Har 21 fram och 29 bak på min 77a, innan hade jag 21/27, kan inte säga jag tyckte det blev någon stor skillnad.
Räknar man på fjäderkonstanter och omvandlar till vad det hade motsvarat som en vanlig "coil over" så är 29mm inget märkvärdigt. Min 69 har fjädrar som skulle motsvara en 36mm stav,
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79