Hej,
Jag är i färd med att återställa min 911 S Targa från 1971 som gjordes om till cab nån gång på 90-talet.
Tänkte kolla om någon mer här på forumet har gjort den resan och kan tänka sig att dela med sig av sina erfarenheter och eventuella råd samt fallgropar att undvika.
Är även intresserad av videos och forumtrådar som behandlar ämnet.
Jag har i dagsläget fått tag på inre bågstrukturen som behöver passas in och svetsas, yttre höljet, bakrutan och de flesta listerna.
Mvh,
Olov
Återställa targa från cab
-
- Posts: 13
- Joined: Wed Aug 23, 2023 9:37 pm
- Location: Stockholm
-
- Posts: 13
- Joined: Wed Aug 23, 2023 9:37 pm
- Location: Stockholm
Re: Återställa targa från cab
Nu har jag äntligen fått tag på samtliga delar (förrutom taket) som jag tror jag behöver för att komma vidare. Finns det nån här på forumet som gjort samma resa och kan tipsa om i vilken ände man bör börja för att få allt på plats?
Kanske ni rent av känner till någon som kan ta sig an arbetet mot ersättning?
Delar jag hittat:
- Targabåge (innerstruktur)
- Targabåge (ytterskal)
- Targabåge (inredning)
- Bakruta
- Gummilist bakruta
- Nedre metall-list bakruta
Kanske ni rent av känner till någon som kan ta sig an arbetet mot ersättning?
Delar jag hittat:
- Targabåge (innerstruktur)
- Targabåge (ytterskal)
- Targabåge (inredning)
- Bakruta
- Gummilist bakruta
- Nedre metall-list bakruta
- Attachments
-
- PXL_20240218_190511073_copy_1516x853.jpg (975.92 KiB) Viewed 1425 times
-
- PXL_20240218_190242588_copy_1490x838.jpg (975.77 KiB) Viewed 1425 times
-
- PXL_20240218_185848146_copy_1453x817.jpg (973.25 KiB) Viewed 1425 times
-
- PXL_20240218_185706830_copy_1535x864.jpg (975.86 KiB) Viewed 1425 times
-
- PXL_20240218_185639105_copy_1437x808.jpg (972.14 KiB) Viewed 1425 times
Re: Återställa targa från cab
Jag kan tycka att man ibland återställer för mycket. Detta var en tidstypisk konvertering, tycker den är rätt okey att bevara av ett par orsaker.
Targan var en nödlösning för man trodde cabbar skulle förbjudas, annars hade de aldrig gjort en targa.
Konverteringarna är oftast inget hemmsnickrat bonnmeck, Porsche hade kit från fabrik med instruktioner hur man skulle göra.
Lite synd att de inte värderas högre.
Men jag tycker man får göra som man vill
Targatak brukar vara rätt dyra och man hittar dom inte så ofta. De fanns att köpa nya för 20 år sedan, men de kostade ~50.000 typ. Är lite osäker men jag tror det finns olika versioner också, infästningen mot vindruteramen ändrades har jag för mig. Är man petig så är det olika struktur på yttervinylen av taket också.
Targan var en nödlösning för man trodde cabbar skulle förbjudas, annars hade de aldrig gjort en targa.
Konverteringarna är oftast inget hemmsnickrat bonnmeck, Porsche hade kit från fabrik med instruktioner hur man skulle göra.
Lite synd att de inte värderas högre.
Men jag tycker man får göra som man vill
Targatak brukar vara rätt dyra och man hittar dom inte så ofta. De fanns att köpa nya för 20 år sedan, men de kostade ~50.000 typ. Är lite osäker men jag tror det finns olika versioner också, infästningen mot vindruteramen ändrades har jag för mig. Är man petig så är det olika struktur på yttervinylen av taket också.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79