Kolv och cylinnderkit från AA Performance? Bra grejer?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Peter S
Posts: 12
Joined: Wed Dec 09, 2009 11:07 am

Kolv och cylinnderkit från AA Performance? Bra grejer?

Post by Peter S »

Hej!
Har köpt på mig en 911 2-litersmotor från 1968 som skall renoveras.
Den har idag Ø80mm kolvar/cylindrar som jag måste byta

Tänkte därför uppgradera till större.
Klurar på att köpa en sats Ø86mm kolvar/cylindrar från AA Performance. Det här kommer inte att bli en originalmotor.

https://aapistons.com/collections/porsc ... e-products

Finns det någon här som har erfarenhet av dessa?
Hur är de i kvalitet?

Passar de större Ø86mm högkompskolvarna i en topp avsedd för Ø80mm? Naturligtvis får jag bearbeta toppen för att passa med de större cylindrarna.

Sticker inte under stol med att priset gör dem lockande. Förstår att de inte håller "Mahlekvalitet" men på en motor som inte skall rejsas och köras 20000 mil kanske AA är mer än "good enough"?
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kolv och cylinnderkit från AA Performance? Bra grejer?

Post by Christoffer E »

Jag byggde min 912a med ett AA-kit. Deras BigBore-kit är väldigt vanliga vad gäller 616-motorer. Tyckte att det kändes som helt ok kvalitet. Jag hade som mål att bygga en långlivad och balanserad motor för rekreationskörning med ett komp strax under fabriks (9:1 ist för 9.3:1). Det råd jag fick på forum var att mäta upp allting innan jag monterade, vilket jag gjorde. Tyckte att både vikter och toleranser var vad det utlovat sig för att vara. Det enda jag fick lägga lite omsorg på var ringgapen - men det är ju inte ovanligt. Har kört ca 5-6000 mil sen dess och har varit helnöjd. 👍
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
Peter S
Posts: 12
Joined: Wed Dec 09, 2009 11:07 am

Re: Kolv och cylinnderkit från AA Performance? Bra grejer?

Post by Peter S »

Tack för svar.
Jag har skruvat en hel del med VW-motorer innan och AA's kolv och cylindersatser har genom året fått en hel del kritik.
Det är allt från porösa cylindrar som "svettas" olja rakt igenom till kolvar som går sönder i ringlandet.
Men samtidigt så byggs det en massa motorer med dem och skulle de vara rakt igenom dåliga så skulle väl det märkas i folks feedback.

Just nu håller jag på en 1600:a VW motor med AA kolvar/cylindrar.
Har också mätt och kollat dem.
En cylinder var ca 6-7 hundradelar kortare än de andra tre, tre av fyra cylindrar hade en stor radie mellan deckyta och cylinderfot så att cylindern red på den när den ställdes i hålet i blocket. Kollade också kolvringsgapet som låg inom spec men i överkant.
Eftersom jag har svarv och fräs så kunde jag fixa dessa issues själv.

Det skulle dock vara intressant att höra om någon här har byggt med deras Porschesatser.
Post Reply