Finns det en sån modell?
Nja, kanske inte enligt fabrikens nomenklatur. Men enligt fabrikens sport bibel så var ju 911T och 911S för GT grupp 3 upp till 2 liter i tävlingssammanhang.
Bilarna var försedd med motorer från Carrera 6 om man så önskade eller bara vissa delar utbytta till det beroende på tillgänglighet och budget får man förmoda!
Redan 911S var ju den mest trimmade förgasarmotorn som skulle komma att säljas på gatan 160, 168 eller 175. Högre litereffekt än övriga för gatan. Några andra modeller gick ju i få enstak R, ST, SC RS.
Hur som helst så är det den benämningen som används för vagnar med 12 stift i Boschkatalogen från 1968.
Porsche 911 GT 1966-1968
Porsche 911 GT 1966-1968
- Attachments
-
- IMG_7952.jpeg (1.23 MiB) Viewed 1346 times
Last edited by Johannes on Fri Apr 05, 2024 3:54 pm, edited 1 time in total.
Re: Porsche 911 GT 1966-1968
Det är stift som man inte kan justera elektrodavståndet på - 2 fasta från sidan.
Stenhårda dessutom.Minns en skrift av John Starkey där nån på 70 talet klagade på att de kostade 600 att byta då och det var us dollar tror jag eller rent av pund! det går åt 12 på dubbeltändningslocken.
Stenhårda dessutom.Minns en skrift av John Starkey där nån på 70 talet klagade på att de kostade 600 att byta då och det var us dollar tror jag eller rent av pund! det går åt 12 på dubbeltändningslocken.
- Attachments
-
- IMG_7953.jpeg (934.58 KiB) Viewed 1344 times
Re: Porsche 911 GT 1966-1968
Minns att jag köpte NGK stift till nån MC med liten gänga till min race-motor. Fungerade utmärkt och de var billiga. Hade dock elektroden på vanligt vis. Kollade avståndet till kolvtoppen med modellera på ett stift. Hade lite olja på modelleran så att det inte skulle fastna i kolvtoppen. Lite nervöst men allt följde med ut. Tror det var 0,5 mm frigång.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Porsche 911 GT 1966-1968
Så ser de originalstift ut som således - idag står det ju Porsche på de vita kartongerna med BERU från Porsche.
- Attachments
-
- IMG_7961.jpeg (1.23 MiB) Viewed 1316 times
Re: Porsche 911 GT 1966-1968
Sen blev det egentligen lite svårare rent motormässigt med tanke på effekten för att hänga med 2.2 S så började de 1970 att bygga - om uttrycket tillåts - nertrimmade motorer. En S 2.0 försågs med topplock från T modellen som bara hade 110 hk och klenare portar i topplocket. 40 mm förgasare och de klena insugningsrören annat var ju weber 46 portade rör etc det normala.
Bättre bottendrag och högre toppeffekt 180 och det klarade homologeringen såklart. Men enkeltändning.
Bättre bottendrag och högre toppeffekt 180 och det klarade homologeringen såklart. Men enkeltändning.
Re: Porsche 911 GT 1966-1968
Mitt Porsche liv började ju lite ”i fel ände” med 2,7 RS. När jag efter flera år fick tillfälle att prova några S modeller, 2,2 och 2,4 så trodde jag något var fel. Uruselt bottendrag och högvarvsprestanda som var långt efter Carreran. Det är rätt fantastiskt att RS motorn är så överlägsen både i botten och på toppen.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Porsche 911 GT 1966-1968
Det är verkligen minst sagt frapperande hur de bollade med geometrier och även filosofi. Den relativt sett lågkomprimerade RS motorn med större slagvolym av såväl kolvarea som slag.
Men det handlar om att få in luft i cylindrarna och ha mod att släppa upp varvet i den högre regionen utan att det släpper. Givetvis med livslängd som prislapp.
Men det går också att dribbla med utväxlingar i lådan.
Hur man än vrider och vänder på det så hänger alltid effekt och moment ihop och nyckeln är luft in i cylindrarna.
Litereffekten är ju lägre för RS 2,7 än de gamla tvålitrarna och det var säkerligen något de eftersträvade av flera skäl. Ökat slag spökade givetvis samtidigt som det ökar effekten i motorn.
Ska man iväg från rödljuset är det bara effekt per kilovagnsvikt som gäller om man utnyttjar friktionen fullt ut - dvs motorn orkar spinna loss hjulen.
Men det handlar om att få in luft i cylindrarna och ha mod att släppa upp varvet i den högre regionen utan att det släpper. Givetvis med livslängd som prislapp.
Men det går också att dribbla med utväxlingar i lådan.
Hur man än vrider och vänder på det så hänger alltid effekt och moment ihop och nyckeln är luft in i cylindrarna.
Litereffekten är ju lägre för RS 2,7 än de gamla tvålitrarna och det var säkerligen något de eftersträvade av flera skäl. Ökat slag spökade givetvis samtidigt som det ökar effekten i motorn.
Ska man iväg från rödljuset är det bara effekt per kilovagnsvikt som gäller om man utnyttjar friktionen fullt ut - dvs motorn orkar spinna loss hjulen.
Re: Porsche 911 GT 1966-1968
RS 2,7 motorn är överlägsen på att dra bränsle också.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Porsche 911 GT 1966-1968
Skojsigt!
Trist om det tätnar i bränsleröret pga av för litet flöde!
Trist om det tätnar i bränsleröret pga av för litet flöde!
Re: Porsche 911 GT 1966-1968
Över 4 liter per mil på Ringen. Men det klarade jag med 964 och 993 också.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken