Däckstryck?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Johannes
Posts: 2123
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Däckstryck?

Post by Johannes »

Rekommenderat tryck är ju inga problem att leta upp. Har nån här funderat på hur noggrant det egentligen blir?

Visst en bil solen och andra sidan i skuggan är ju en sak. Men det bar sig inte bättre än att jag hämtade ett par hjul på en halvdan verkstad, de låg inte i påse och hela sidan insmetad med fett som de inte hade orkat torka bort. Nivån varierar säkerligen beroende på vad man kommer med och den här gången var det kategori råttsoffa.

Men montören blev irriterad när jag hade bett om 2.2 bar. Han ville ha uppåt 3 för att det inte skulle bli svampigt...

När jag lastade ut hemma vid så kom det en tidigare arbetskamrat förbi som stannade till och vi började diskutera och jag kollade med min egen mätare och de matchade någorlunda. Fattas bara annat. Manometer från WIKA. Men det bar sig inte bättre än att vi senare under dan skramlade ihop lite olika mätare och pumphandtag med manometer. Gissa om det blev olika utslag! Mätt på samma hjul. Det var så att säga vanliga mätare och från de där lättillgängliga inköpsställen som finns i större köpcentran. Med mätare av fickmodell blev det ännu värre.

Det är lite som med oljetrycksmätare där oljan går upp i panelen, bara att trycka till tuben inne i mätaren så visar det fullt oljetryck för den som ska leka bilskojare.

Vet att det finns manometrar med två olika noggrannheter 1,6 eller 2,5 procent om man nu vill byta manometer på ett vanligt handtag. Nån hundring hit eller dit kanske.

Vet att det finns en del lite klumpigare grejor avsedda för mindre proffsverkstäder. De sägs vara självkalibrerande på något vis. Nån som har kolla på de grejorna?
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Däckstryck?

Post by MagnusW »

Mäter ofta trycket då jag kör bana. Det är väldigt individuellt för typ av däck, märke och modell och bil för vad som är "bäst".

Vad jag märkt på en flera mätare är att de visar lite mer när man trycker på den än när man har den på och släpper ut luft till ett visst tryck.
Men det viktigaste tycker jag är att mätaren man använder är konsekvent om den visar någon tiondels bar fel spelar ingen större roll. För det är mycket trial and error för att hitta en kombination som fungerar optimalt.

För råttsoffan så är väl närmare 3 bar bra för ekonomin, men lägre om man vill ha lite mer komfort.

Man ska dock inte lita på att mackens utrustning är något vidare noggranna....
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
henca
Posts: 641
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Däckstryck?

Post by henca »

Moderna bilar som väger mer brukar ofta kräva högre däcktryck än våra lättviktare. Lyckligtvis är det lätt att justera däcktryck till det som man själv vill ha. Däckpastan som man kletar på när däck skall krängas på en fälg kan närmast beskrivas som en tvål-lösning, den borde gå bort nästa gång du tvättar bilen.

Även jag tycker mig ha anat att luft-tryck-mätare kan ge lite varierande resultat. Dessutom tycker jag mig kunna ana att de kan bli sämre med tiden.

m v h Henrik
Johannes
Posts: 2123
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Däckstryck?

Post by Johannes »

Trist med sörjan från däcken på brallorna. Nu var det i sig inte så noga den dagen.

Buskörning på bana är en sak, för lågt däckstryck kan ge dåliga bromsar vid våt vägbana. Slita ut däcken i mitten i förtid för att nämna något.

Vi skramlade ihop 9 olika mätare och hade rejäl spridning. Om man tog bort nånting som såg ut att komma från fiskdammen på nån julmarknad i form av pennliknande grunka så var spridningen 0,6 bar! Den kastades i soptunnan.

Min gick så att säga lika med däcksverkstadens och via nån kontakt så fick jag den provad i krönt testutrustning och godkänd. Alltid något.

Det är en vanlig påfyllare för utrustning som används för pappersbruk och tryckerier. Häromåret såg jag en likadan hos firma Hengst som tillverkar filter åt bla Porsche. Inga märkvärdigheter. Ett rakt handtag utan sån där fånig klämma som finns på många i den uppsjö i väldigt varierande modeller på marknaden. Det är själva handtaget mot ventilen som är trevligt för handhavandet.

Den typen av industrier har axlar som expanderar för att hålla en papphylsa med tapeter, sedlar, frimärken ja allt som går rulla.

Riktiga racerventiler kräver ju helt annat munstycke. Men det har vi ju inte på våra grejor.

Summa summarum så kan rekommenderat tryck av en kompis bli rena rama vilda västern
Post Reply