fösäkring

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

fösäkring

Post by Rickard M »

Vad har ni för försäkringar på era pärlor? Vad kostar helförsäkringen då ungefär? Är bekant med en på länsförsäkringar så det var väldigt smidigt att bara ringa honom och be honom fixa, men jag misstänker att det finns bättre alternativ. Det här blev ~5000 helförsäkrat/helår, då är jag skriven i Dalarna, ska skriva mig i Älvsjö snart, så då stiger det väl antar jag.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Hej, jag har Länsförsäkringars Entusiastförsäkring. Den kräver massa saker; typ att du har okej garage, inte kör över 500 mil osv men framförallt kräver dom att du har din hemförsäkring plus en till försäkring hos LF. Kostar dock inte så mycket, strax under 2´ för helförs/år om jag kommer ihåg rätt.

(Om du tänker åka på PCSs banmöten fins det anledning att kolla extra noga vad ditt försäkringsbolag säger innan du skriver på, då det verkar vara ganska olika regler som gäller).

Länsförsäkringar Entusiastbil

PS Tror att man kan få bra försäkring hos SalusAnsvar. Helf/år ca 2.700. Dom har sammarbete med Porscheklubben och säger sig vara 100% okej med bankörning (om det inte är tidtagning och tävling såklart). SalusAnsvar: Tel 0200 87 50 20.
Last edited by Jonas Y on Mon Apr 30, 2007 9:50 am, edited 1 time in total.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Stefan
Posts: 151
Joined: Sat Aug 13, 2005 12:22 pm
Location: Djursholm

Post by Stefan »

Jag hade först OK/Folksam, och sedan TryggHansa. Båda kostar runt 1500:-/år för vanlig helförsäkring.

Nu byter jag till SalusAnsvar som är något dyrare, tror det blev 2200:-/år. De ringer just nu runt till alla medlemmar i PCS och mitt totalpaket på hus + tre bilar blev förmånligt totalt, även om just Porschens försäkring blev litet dyrare.
Stefan
FD: 911T 2.0 Coupé 1969
Bahamagelb 6805
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

Stefan wrote:Jag hade först OK/Folksam, och sedan TryggHansa. Båda kostar runt 1500:-/år för vanlig helförsäkring.
Jag har också TryggHansa, har typ samma pris, ca 1500:-
911T 2.4 1972 Aubergine
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Aha, Tack för bra svar, lät billigt! :) Men jag kanske är lite yngre än er också ( :? eller kanske inte?, 26)

Jaja, jag kör så här i en början, ska förhoppningsvis prova lite bana på söndag jag också och det skulle va grönt så länge jag inte tog tid. Får ringa runt lite sen, eller vänta till SalusAnsvar ringer, jag har också hört de ska va bra för porsche. Nu måste jag dra iväg och besikta, håll tummarna :wink:
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Jag har haft Bilsport och MC (moderna försäkringar) under alla år. Kostar ca. 1200 / helår.

//Roger
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Post by Poppe »

rbd wrote:Jag har haft Bilsport och MC (moderna försäkringar) under alla år. Kostar ca. 1200 / helår.

//Roger
Jag har också haft Bilsport och MC (moderna försäkringar) tidigare, men bilen får inte brukas till annat än nöjeskörning.

Exempel på körning som inte räknas som nöjeskörning med entusiastbilen.

* Du får inte lämna barnen på dagis. ( hörde om en som blev utesluten pga. detta, han har dagiset i närheten av Bilsport och MC )

* Du får inte stanna på ICA och köpa med 2lit. mjölk på väg hem från nöjeskörningen.

* Du får under inga omständigheter köra bilen till ditt arbete, inte ens för att visa upp den för dina arbetskamrater ( man var tvungen att ringa in och anmäla det i förhand i så fall ) .

Skulle det hända en olycka, tex. ett dörruppslag eller en parkeringsskada i anslutning till ditt arbete, affär eller dagis mm. så får du kalla handen från försäkringsbolaget.

Jag anser att Bilsport och MC vore det bästa entusiastbils-försäkringsbolaget om dom slopade denna regel och litade på att folk är rädda om sina pärlor.

När dom ändrar på den regeln får dom teckna försäkring på min bil och många andra som jag vet tycker likadant.

Jag har idag Trygg Hansa entusiastbilsförsäkring 3000:- helår men ställer av bilen 6 mån. så det blir 1500 + 150 garageförs. = 1650:-

/ P.R
User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

Post by plåtfälg »

Måste flika in här....
Jag har ett problem.
Min bil 912:a -.66 bruksskick, vill inget företag helförsäkra, Bilsport &MC kräver garage nattetid... och det har inte jag.
Trygg hansa krävde ”att den skulle se finare ut” och jag antar att de tänkte på lack.
Det verkar som de flesta företag vill ej ha fint patinerade bilar utan små karameller:evil:
Är faktist rädd om min bil, så om nån har något tips...

/alex.
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Alex, spekulation från min sida, men jag tror att inte SalusAnsvar hade någon klausul ang skick, eeh sorry patina ... I alla fall fiskade inte säljaren om skicket på min när han pratade med mej. Kan vara värt att slå dom en signal. Kanske måste du vara med i PCS dock?
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

När jag tecknade med trygghansa så fråga dom ingenting om bilens skick eller annat. Regnummer var det enda, sen fick jag ett pris och när jag accepterade det så var bilen försäkrad. Jag fixade allt på telefon när jag var hos säljaren och köpte bilen ..
911T 2.4 1972 Aubergine
User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

Post by plåtfälg »

Jonas Y wrote:Alex, spekulation från min sida, men jag tror att inte SalusAnsvar hade någon klausul ang skick, eeh sorry patina ... I alla fall fiskade inte säljaren om skicket på min när han pratade med mej. Kan vara värt att slå dom en signal. Kanske måste du vara med i PCS dock?
märkligt, det kanske beror på vilken säljare man pratar med... hmm.
skall ringa till salus, vad är pcs dock?om du menar porsches lista, så e jag nog det eller nåt, har iallafall fått massa papper från porsche, bla det dära plastkortet ämnad för stureplans raggning...
a.
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
Post Reply