Vad händer i garagen i vinter?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Vad händer i garagen i vinter?

Post by Dennis »

Jaha. Nu är det snart avställningsdags och vintervila för bilarna. Min säsong har varit kort, ca. 2 veckor åka har det blivit. Min targa är i nerplockat läge och har varit så hela sommaren. Förhoppningen är att få den klar till nästa sommar.

Till saken. Vad ska ni göra med era bilar under vintern? Det är alltid kul att läsa som porschenörd. 8)

Själv har en del svetsning kvar av karossen sedan ska hjulupphängningarna blästras och pulverlackas. Mycket delar har varit inne på gulkromatering. Nya stötdämpare och bussningar m.m. har inhandlats. Motorn är halvt isär och fräschas upp sedan ska det i nya synchringar i växellådan. Tanken är plåtren och ska få ny body snart. Det ska in en ny mattsats i bilen. Alla gummilister byts ut. Håller på att renovera pedalstället. Ja, listan på saker som sak göras är lång. Får hoppas det blir en lång vinter :D Håller på att leta efter en lackerare som ska ge bilen dess ursprungliga färg, blå metallic.

Nu vill jag/vi höra vad dina planer med din bil för vintern är..

/Dennis
User avatar
Svarten
Posts: 242
Joined: Sun Jul 01, 2007 12:33 am
Location: Solberga, Stockholm

Post by Svarten »

Hej.
Eftersom jag har bilen i ett nödtorftigt garage (600:-/mån) där man inte får utföra "fordonsunderhåll" som dessutom är utan el och håller en mintemp på + 10 grader, så har jag begränsat mina vinterprojekt till:
*Omkuggning av bakre torisionsstavarna (ett hack upp på yttre = 5 cm sänkning).
*Fram ska den sänkas så att jag inte kommer kunna knyta skosnörena på framdäcken längre.
*Nya Yokohama framdäck 195/55.
*Renovera fälgarna med högglanspolerad kant och grått lackat centrum. (under tiden får svarten vila på sina 15" VDM prototypfälgar från -65)
*3 ekrade spinners på fälgarna....
*"T" - lister på sidorna.
*Nya stolar, se länk: STOL, alternativt skulle jag få ett par nakna RS skal med justermutter på varje sida för ryggstödet.
*Fixa finish + dekaler under motorluckan.
*Städa upp "elsystemet".
*Lite gamla racing dekaler är också på tapeten (Heuer, Castrol m.m.).
*Oljebyte + oljefilter + tändstift (NGK) på OKQ8 i Årsta GDS.

Den rost som finns får vara...
Det blir ficklampa, långkalsonger och sena kvällar!

Edit:
Glömde ju det viktigaste: Att bygga om min Ljuddämpare till rally med "caps" på 3 utblås.

Sen skulle jag vilja ha speedstergaller på framlyktorna (och skippa mina franskinspirerade gula framlysen), men det får bli en önskan till tomten.

Framtida mål:
2008 Januari; Gå med i PCS och ta lektioner, köra slalom o.s.v.
2008 Mars; "Bromsa" bilen och ta en riktig konditionstest.
2008 Juli; ha en perfekt avvägd bil (cornerweight, motor m.m), 4- punktsbälte.
2008 September; Köra ner till Nürbugring, ta ett par varv, sova gott, köra hem. Nån som ska med?
Porsche, 2519cc (s66 x b90 x #6), Weber 40IDS.
Volkswagen, 1915 cc (s69 x b94 x #4), Weber 44IDF.
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Härliga projekt. Det går att ha kul med en porsche i sverige på vintern oxå.. :D Det där med kallt garage och långfills har jag erfarenhet av också tyvärr. Så är det när man ska ha billigt, i mitt fall gratis så det får jag ta. (ladugård)

Jag hittade någon sida där man kunde skriva in tjockleken på de bakre torrisionsstavarna och välja vilken typ av sänkning man ville ha så fick man fram en vinkel på svärdet man skule gå efter.

/Dennis
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Har parkerat bilen 20mil norrut, i farsans militärförråd utanför Borlänge (smygreklam ;) finns nog några platser kvar för uthyrning än) MEn håller på att "förhandla" om att få ha den i hemma i hans varmgarage istället så att jag kan pyssla lite mer, har iaf dessa mål innan nästa sommar säsong:
Montera mina nya Webrar
Image
Väntar på lite större munstycken från PMO nu, han skickade fel först, Halsringarna ska jag ge mig på att svarva upp själv på jobbet.

Sen ska jag montera nya nedre turbo ventilkåpor, en ny styrled och en torrisionskåpa som behöver bytas. Pedalstället skall renoveras med nya bussningar, gummin och lack. Bromsslangarna skall bytas mot stålomspunna. Värmespjälen behöver fixas och även trippmätaren.
Svarten skrev:*Nya stolar, se länk: STOL, alternativt skulle jag få ett par nakna RS skal med justermutter på varje sida för ryggstödet.
Shit vilka läkra stolar, blev jag sugen på sådana också ;) Tjejen brukar ju klaga på att hon åker som en vante i kurvorna, hehe.

Hittade ett par till länkar med lite stolar:
http://www.wwclassics.com/
http://www.sgracingclassic.com/store/in ... b07bc72ea0
Svarten skrev:
Sen skulle jag vilja ha speedstergaller på framlyktorna (och skippa mina franskinspirerade gula framlysen), men det får bli en önskan till tomten.
Tillfälligt kan du fuska som jag gjort på min bubbla, stripeá med krom folie, ser jäkligt bra ut på håll iaf, och billigt ;) (bilden blir större om man klickar på den)
Image
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Svarten
Posts: 242
Joined: Sun Jul 01, 2007 12:33 am
Location: Solberga, Stockholm

Post by Svarten »

Rickard!
Det ser riktigt bra ut!! Jag trodde att du hade speedstergaller på hela tiden...
Ska man ha dom på en 911 måste man troligtvis modifiera ett par folka-sargar för att få dom att passa eftersom gallrena behöver ett skruvhål under sargen som inte finns på 911- sargarna. Men det är nog inget knepigt projekt. Upptäckte att VW classic up North säljer sådana, se bild:
Image

Mvh: Janne
Porsche, 2519cc (s66 x b90 x #6), Weber 40IDS.
Volkswagen, 1915 cc (s69 x b94 x #4), Weber 44IDF.
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Jag gjorde ett halvhjärtat försök att sälja Vincent på sensommare. Det fanns intresse med "ytan" på Vincent avspeglar inte grundskicket varför endast en viss typ av köpare kan vara aktuell.

Jag bestämde därför att Vincent skall fixas till på de detaljer som stör och ges en ny lack. Skall bli riktigt kul se honom i nya kläder. Färgen blir förstås Dalmationa Blue, eller Zeeblau som den heter på tyska. Han skall också få tillbaka 6:orna. Jag skall sätta på 15 mm kränghämmare fram och bak, torsionsstavar från SC och sänka honom till en mer "modern" höjd. Möjligen kör jag med 7 mm distanser för att få ut hjulen. Tror att det kan bli prydligt och bli än mer kul att köra.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Glömde faktiskt av den här roliga tråden, kul att läsa lite om vad som händer i garagen.

Jag ska bara göra lite småfix under vintern. Jag har gjort en uppfräschning av hjulupphängningen, ska även byta bromsbelägg, bromsrör och slängar runt om hela bilen. Ska också gå igenom hela underedet och se om det finns nåt ställe som behöver en översyn. Jag har även monterat lokari innerskärmar fram.
Får se vad det blir för fler projekt efter jul

Image
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Eric, om man läser Köpes-annonserna på Blocket så låter det som att du är på jakt efter lite mer vinterprojekt än så va? :wink:

http://www.blocket.se/vi/13897187.htm?ca=11_k
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

vi får se vad som dyker upp.... :D
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Rickard M wrote:...lack. Bromsslangarna skall bytas mot stålomspunna. ...
Är också på väg att köpa nya bromsslangar, gör det någon skillnad med stålomspunna på våra bilar ? Någon som har erfarenhet om det är värt en extra femhundring eller inte?
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Uppdatering:

Bensintanken är klar. Slipade den plåtren, la etsande primer och sedan en body från wurth. Bodyn säljs konstigt nog inte i sverige då den inte är testad och godkänd här. Bad en kompis som pendlar till tyskland en del att köpa med sig lite hem till mig då den ska vara exakt som original. :D
Image
Image
Image

Har fått första sändningen från pulverlack oxå. Blästrat och pulverlackat i svart halvblank färg. Det blir nog inte snyggare! :o
Image
Image
Image

Väntar på delar från förzinkning. Topparna klara och alla delar klara för att påbörja ihopmontering av motorn. Karossen går framåt men sågade mig i fingret rätt djupt med vinkelslipen :cry: ...så det blir lite lungt på den fronten ett tag tills det läkt.

Renoverat pedalställ
Image

Upphängningen till växellådan med nya kuddar
Image

Renoverad handbromskonsoll
Image

Ihopplockning av motorn, nya returrör, genomgångna och rengjorda toppar.
Image
Image
Image

/Dennis
Last edited by Dennis on Wed Mar 05, 2008 10:13 am, edited 3 times in total.
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Ser riktigt juste ut! Är du säker att du verkligen ska sälja targan när du är klar? Den kommer bli superfin i metallicblå....
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Va stressad jag blir när jag läser om allt som händer där ute :shock:
Ingen idé att jag räknar upp vad som skulle behöva göras för då blir det flera sidor.
Önskan vore ju att riva hela motorn och gå igenom den, men det är tyvärr inte realistiskt. Däremot är jag sugen på att gå igenom och renovera förgasarna, klarar man det om man är halvhändig? :oops:
/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
Harry
Posts: 197
Joined: Fri Aug 12, 2005 8:15 pm

Post by Harry »

Dennis

Vad heter primern du använder?
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Harry A wrote:Dennis

Vad heter primern du använder?
Hej. Kan kolla när jag är vid lackstället nästa gång, kommer inte ihåg riktigt. En plåtburk och en i plast som innehåller syran.
Läste att det är fosforsyra till etsande primer. Första gången jag använder det så hoppas det funkar bra. Man kan tydligen inte använda polyesterbaserade saker på den då den ska hindra dem att härda, dock går det bra att använda innan och sedan etsande primer. Så spackel innan.

/Dennis
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Claes!
Eftersom du är halvhändig så blir det inga problem. Jag tror att jag själv hör till den kategorin :? och har precis avslutat min renovering av Zenitförgasana på min 72 T. Småpilligt men det var inte direkt svårt.

Kändes som om det var nödvändigt. Framför allt var det "systemet med hjälpluft som träder in när man motorbromsar" (vad besvärligt det är när man har en släng av fackordsafasi) som var totalt igengrott. Behövdes både fin borr och ståltråd för att rensa bort åderförkalkningen i ventilerna och rören. Med tanke på att det var totalstopp (=ingen funktion) så kan man undra om systemet behövs :?: )

Image

Image

Det svåra inställer sig väl när alla munstyckena ska ställas in så att det blir ljuv motorsång. Men den dagen den ...

Nu ska ventilerna justeras och sedan väntar den nya stolklädseln på att få komma på. :D

//Hasse
Post Reply