Hittade följande sida http://www.etanol.nu/
Undrar hur det skulle vara att etanolkonvertera en tidig porsche, någon som har erfarenhet eller hörtom någon byggt om sin 911?
Vet ju att vissa slangar måste bytas och den gamla insprutningspumpen kommer säkert har problem med detta också. Läste att insprutningstiden bör ökas...
Bygga om förgasare http://www.etanol.nu/ombygg-forgasare.php
Bygga om insprutning http://www.etanol.nu/ombygg-insprutare.php
Forum http://etanol.nu//forumrecover/index.php
Sen är ju etanol inte en långsiktig lösning mtp sättet det framställs idag , men kan ju vara ett kul projekt om man ändå ska se över motorn.
Etanolkonvertera
Etanolkonvertera
Eric
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?s ... tornyheter
Hade varit kul att registrera Porschen som miljöbil.
Jag har också hört att effekten ökar
Hade varit kul att registrera Porschen som miljöbil.
Jag har också hört att effekten ökar
Eric
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Etanolen har högre oktantal än bensin, så man kan höja kompressionen när man etanolkonverterar. Det är det som utnyttjas på turbobilar, dvs. när de går på etanol höjer man turbotrycket och får högre effekt.
Förgasare eller elektroniskt styrd insprutning verkar inte så svårt att konvertera, men mekanisk insprutning eller K-jetronic är nog lite mer utmaning.
Förgasare eller elektroniskt styrd insprutning verkar inte så svårt att konvertera, men mekanisk insprutning eller K-jetronic är nog lite mer utmaning.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Detta svar fick jag från Ulf Tolerus när jag frågade om att köra min 2.7 motor med etanolinblandning.
E85, som innehåller 85 % etanol och resten bensin, har cirka 20 % lägre energiinnehåll/viktenhet jämfört med ren bensin. En motor med mekanisk insprutning, som din 2,7 RS, har ett öppet styrsystem, som utgår från att bränslet har samma densitet och energiinnehåll som bensin. Systemet kan således inte kompensera för det lägre energiinnehållet i E85. Motorn kommer att gå magert och jag avråder bestämt från inblandning av E85. Det är illa nog med de 5 % etanol som vanlig bensin innehåller.
På bilar med reglerad katalysator, som din Volvo, är läget ett annat. Där ser reglersystemet med lambdasonden till att blandningen blir korrekt vid måttliga etanolhalter.
/ Fredrik G
E85, som innehåller 85 % etanol och resten bensin, har cirka 20 % lägre energiinnehåll/viktenhet jämfört med ren bensin. En motor med mekanisk insprutning, som din 2,7 RS, har ett öppet styrsystem, som utgår från att bränslet har samma densitet och energiinnehåll som bensin. Systemet kan således inte kompensera för det lägre energiinnehållet i E85. Motorn kommer att gå magert och jag avråder bestämt från inblandning av E85. Det är illa nog med de 5 % etanol som vanlig bensin innehåller.
På bilar med reglerad katalysator, som din Volvo, är läget ett annat. Där ser reglersystemet med lambdasonden till att blandningen blir korrekt vid måttliga etanolhalter.
/ Fredrik G
Är det omöjligt att liksom på ett förgasararrangemang "stycka om" dvs ställa om den mekaniska insprutningen?
*ovetande*
*ovetande*
// Emil Bengtsson
Drabbad av den så kallade Saab-sjukan men också 911-sugen..
Saab 9-3SC 2,0T BioPower -08
Saab 9000 A50 2,3T -98
Saab 96 V4 -77
Saab 95 V4 -76
Saab Sonett III -73
Saab Sonett V4 -68 & -69
Drabbad av den så kallade Saab-sjukan men också 911-sugen..
Saab 9-3SC 2,0T BioPower -08
Saab 9000 A50 2,3T -98
Saab 96 V4 -77
Saab 95 V4 -76
Saab Sonett III -73
Saab Sonett V4 -68 & -69
Det är som vanligt förmodligen inte omöjligt, MEN...
* Bosch vill inte kännas vid dessa insputningssystem, vid kontakt med Bosch i Stockholm så svarde de "Vi kastade manualerna för 20 år sedan för att slippa hantera dem. Det var endast några få som någonsin lärde sig att behärska dem, plus att det väldigt sällan blev fel på dem".
* Eftersom allt styrs på mekanisk vär, så betyder det att "omprogrammering" måste ske via att påverka mekaniken. Bl a är det som skiljer en E-pump från en Carrera-pump en programmskiva i metall vars påverkan är tredimensionell. Vem kan/vill utveckla en ny?
Det finns firmor i Tyskland som åtar sig trilskande pumpar, men om deras kompetens sträcker sig ända fram - de vete tusan. Kontakta dem och fråga, om du behöver adresser så kan jag förmodligen vara behjälplig.
* Bosch vill inte kännas vid dessa insputningssystem, vid kontakt med Bosch i Stockholm så svarde de "Vi kastade manualerna för 20 år sedan för att slippa hantera dem. Det var endast några få som någonsin lärde sig att behärska dem, plus att det väldigt sällan blev fel på dem".
* Eftersom allt styrs på mekanisk vär, så betyder det att "omprogrammering" måste ske via att påverka mekaniken. Bl a är det som skiljer en E-pump från en Carrera-pump en programmskiva i metall vars påverkan är tredimensionell. Vem kan/vill utveckla en ny?
Det finns firmor i Tyskland som åtar sig trilskande pumpar, men om deras kompetens sträcker sig ända fram - de vete tusan. Kontakta dem och fråga, om du behöver adresser så kan jag förmodligen vara behjälplig.
Kastat manualerna? Vilka dumheter..! Det låter som att om man ska köra dem på e85 så .. ja då får man göra på nåt annat vis. 3D-skivan låter inte så spännande!
// Emil Bengtsson
Drabbad av den så kallade Saab-sjukan men också 911-sugen..
Saab 9-3SC 2,0T BioPower -08
Saab 9000 A50 2,3T -98
Saab 96 V4 -77
Saab 95 V4 -76
Saab Sonett III -73
Saab Sonett V4 -68 & -69
Drabbad av den så kallade Saab-sjukan men också 911-sugen..
Saab 9-3SC 2,0T BioPower -08
Saab 9000 A50 2,3T -98
Saab 96 V4 -77
Saab 95 V4 -76
Saab Sonett III -73
Saab Sonett V4 -68 & -69