-73 RS look på 964

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

-73 RS look på 964

Post by tigerman67 »

Kastar ut en fråga här på ett projekt som jag haft i tankarna några år:

Är det någon som vet eller kan gissa sig till hur mycket jobb det kan vara att göra en Early911 RS/RSR av en 964? Att bakåtdatera en 74-89 finns intruktioner på hos GT Racing men de täcker inte 964. Men det kanske är samma grej?

Alternativ 2 är en RS/RSR/IROC 74 liknande historia vilket borde vara rätt så enkelt, men det är ju inte fullt lika roligt 8)

MVH
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Fritte på detta forumet har gjort något liknande, han borde veta om arbetsinsats...

Image

viewtopic.php?t=871

8)
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

PS Autoart verkar ju också slakta oskyldiga 964:or

http://www.psautoart.com/psretro_300r.shtm

Image

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Se där, man tackar! Kanske borde använt sök-funktionen först... :oops:

"Slakt" kanske inte var riktigt vad jag tänkte mig, snarare en omsorgsfullt utförd "skönhetsoperation" :D
Det verkar som att man borde kunna bakåtdatera utan några större karossmässiga ingrepp.

Men visst är 964 ett tacksamt objekt att ge sig på i och med att priserna på dessa är löjligt attraktiva i jämförelse med allt annat i 911-väg. I och med att jag själv haft en förut så vet jag ju dessutom hur pass bra dessa bilar är. Man får ruskigt mycket för pengarna!

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Här är några länkar jag sett på temat:

• DDK länk

• Pelican länk1

• Pelican länk 2
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Tack än en gång!

Kan snabbt konstatera att största huvudvärken kan bli trösklarna, om man inte gör som Fritte och behåller 964-plasten där. Samt fälgarna, men det verkar som att Compomotive har 16" split-Fuchs som kanske går att applicera med hyfsat resultat. Vi får väl se vart det hela leder. Först måste lämpligt objekt införskaffas (tips på billiga men bra 964 mottages tacksamt)...

I'll keep you posted!
Jonas Thiger
997 turbo -09
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

tommyrecaro wrote:PS Autoart verkar ju också slakta oskyldiga 964:or

Tommy
Det är nog ingen här som ser det som en "slakt" att bakåtdatera en 964 till tidig. Men vem vet, idag är det väl ingen på det här forumet som på något sätt kan förstå hur man kunde bygga om tidiga 911:or till plastiga breddningar och 935 på 80-talet. Om 20 år kanske man tittar tillbaka på nutid med annan syn än idag. Så det kanske är bra att spara delarna man plockar bort :wink:

Obs. Bli inte :evil: för jämförelsen då jag själv inte tycker den är rättvis men en tanke ändå. :?

Christer
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Hej,

Jag har forskat lite i temat för ett tag sedan.

Ett "problem" som man stöter på när man retro-bygger en 964 är att fram- och bakkofångarna måste vara längre, d v s att man inte bara kan sätta dit de som finns att köpa i glasfiber till de äldre bilarna. Jag har Porsche 911 world tidningen där de gör reportaget om paul stevens-bilarna, den på bild ovan, och kollar man ser man tydligt att kofångarna är förlängda i höjd-led.

Har även på något forum sett en tråd där de bygger om en 964, så du kan säkert hitta mycket på temat. EDIT: Det fanns ju länkar här ovan från Jonas :oops:

Lycka till!

/Dennis
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

christerL wrote: ... Om 20 år kanske man tittar tillbaka på nutid med annan syn än idag. Så det kanske är bra att spara delarna man plockar bort :wink:

Christer
Även om jag alltid röstar för att man skall göra exakt det man känner för, och skita i att vara "taktisk" i största möjliga mån så tror jag du har rätt. Det är knepigt att spå i framtiden.

En vacklande, men lite kul parallel, och sedelärande historia är när Gul & Blås grundare (Lars Knutsson) fick en serie med 10 orginal litografier av en konstnär han lärt känna. Han ville sätta alla på rad i sin lägenhet, men dom fick inte riktigt plats så han skar bort några centimeter på varje sida av bilderna för att få plats alla. När sen Andy Warhol gick och blev konstvärdens egen superstar och den orginal serie med dom 10 olika Marilyn litografierna fick ikon status kan man gissa att herr Knutsson ev ångrade att han varit där med saxen. (Ett orginal set med litografierna går nu för mellan 200.000 - 300.000 dollar, om dom inte är kapade i kanterna alltså).
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Hm... Man får väl då hoppas att 964 aldrig blir riktigt lika värdefull som Warhol-litos!

Skulle jag genomföra alla projekt som susat genom skallen de senaste åren skulle det inte finnas många orörda 911 kvar i världen. Tur nog går tankarna fortare än handling. Vi får väl se hur länge denna står sig ;)

Hur som helst, efter lite efterforskningar så konstaterar jag att den mest originaltrogna bilen får man om man bygger på en 911 upp till -89. Den blir även väldigt enkel att konvertera. Alternativet vore således att köpa en halvbra SC eller Carrera och helst hänga i 3,6 motorn jag har i den. Men då kan man ju undra varför jag inte bygger klart projektbilen som redan står i garaget?

Nej, blir det något så blir det 964, jag vill åt den moderna tekniken men behålla den klassiska looken! Man får göra utseendemässiga kompromisser med en 964, men med lite detaljarbete borde det gå att få till en fin bil. Jag misstänker t.ex. att en RSR look blir bättre än en RS eftersom man då kan ha mindre inpressning på fälgarna.
Jonas Thiger
997 turbo -09
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Om vi inte pratar replica, utan mer "look" så är väll 964 till IROC RSR ingen omöjlighet för er som är händiga, eller är det knepigare en det ser ut?

Det stora problemet med IROC - som jag ser det, är att man av estetiska skäl måste ha minst fem stycket, givetviss i olika färger. Det är ju då dom kommer till sin rätt på något vis.

Om jag kunde mecka, skulle jag dock inte tveka en sekund: Martini RSR replica ja tack.

Image
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Helt apropå, här är ett kul litet projekt med hög vill-ha-faktor..:
http://www.readynet.com/myproject/index.html
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

964 införskaffad, nu återstår bara att se om jag vågar sätta plåtsaxen i den. Risken är väl överhängande att man ballar ur när det kommer till kritan... :?

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Skönt med impulsiva människor :D

Om du ska kapa så; mät två gånger, kapa en gång. 8)
Post Reply