Vad bör man godkänna som uppdatering på en early 911?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
erik911
Posts: 19
Joined: Sat Apr 05, 2008 5:30 am
Location: Stockholm

Vad bör man godkänna som uppdatering på en early 911?

Post by erik911 »

:D Med möjligheten att gå med i 356 Klubb Sverige finns det som bekant också möjlighet till MHRF-försäkring. MHRF försäkringen är ursprungligen för originalfordon, men det finns möjlighet för klubbarna att godkänna vissa uppdateringar eller ombygnader. MHRF har också regeln att om ombyggnaden är äldre än 20 år ( Måste kunna bevisas) kan man ibland godkänna ganska radikala frånsteg från orginalet. I 356 klubben är problemet inte stort eftersom få har byggt en hotrod på en 356a. MHRF har klart uttryckt att dom inte gillar Speedsterbyggen på en 356 coupe. I slutändan är det försäkringskommiten som kommer att bestämma vad man kan godkänna, men jag tror att det är väldigt nyttigt om så många som möjligt säger sin mening. Så vad tycker ni är OK på en early911? Ska det vara endast original som gäller? Endast uppgraderingar somfanns det året? Är det ok med en RS kopia på en short wheelbase? Är det ok med 74ans och upp stolar? Är skärmbreddare ok? Det finns ju 935or baserade på 60tals bilar :roll: som bygdes under 80 talets glada dagar och som i princip skulle falla in under 20 år gammal radikal ombygnad! Låt höra din mening!
User avatar
TobiasL
Posts: 67
Joined: Fri Aug 01, 2008 7:48 am

Post by TobiasL »

En VWHK besiktare (som jag glömt namnet på, det var länge sedan) sade en gång till mig att ombyggnader som var typiska för den tid under vilken bilen var rimligt ny var OK.

Jag tycker det är en bra definition som rensar bort 935-kopior på SWB bilar tex. Men, var det under mitten 70-talet vanligt att uppgradera en 71:a med 74:a stolar så är det OK däremot.

(Nu har jag ingen bil själv, men det innebär samtidigt att jag är opartisk...)
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Som Tobias ovan har jag också erfarenheter från VWHK och oavsett vad man tillåter tror jag det är viktigt att reglerna är tydligt beskrivna och tillämpas lika för alla, oavsett vem som är försäkringstagare eller besiktningsman.
PMartinR
Posts: 102
Joined: Wed Sep 05, 2007 9:55 pm
Location: Klippan-Sweden

Post by PMartinR »

Ja var går gränsen för vad som är tidstypiskt eller ej? Har haft en -80 SC, Tidig Turbo lucka, 16" Fuchs,momo prototipo ratt uppgraderade stötdämpare, sk club sport störtbåge, denna bil var försäkrad för 525sek/året, mao som en helt org bil, men jag har en -74 som kommer att bli IROC inspirerad men med moderna stolar typ Sparco, SC motor mm, denna bil kommer då att kosta lite mera att försäkra typ 1500sek/år, Men att ta en -70 och montera skinn inredning från en -86a tycker inte jag passar, och tror inte att en sådan bil godkänns men som sagt var går gränsen?

Martin R
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Hum, jag vet för lite om vad MHRF "står för", för att kunna lista ut vad jag tycket är rätt för er. Men det fins till att börja med två tydliga vägval, i mina ögon.

1. Puritan upplägget.
Typ, bara bilar i orginal-liknande skick med ev modifikationer och tillbehör som fans som tillval från fabriken det aktuella året. (Att kräva bevis på att tillbehöret även satt på från dag 1 är nog good-luck-myrstack).

2. Den rationella upplägget.
Ett "hot rod" ingrep på en tidig 911 är bara "farlig" för försäkringsbolaget om den ökar risken att bilen blir sönder körd, eller otroligt mycket mer attraktiv att sno. Då ryker gissningsviss bilar med värsta mixtrader motorerna, breda däck och givetviss dom som har motivlack utförd av Roy Lichtenstine, Alexander Calder och Andy Warhol. (Det senare är kanske ett mindre problem för oss som inte kör gamla BMWs).

Ska man trassla till det/vara realistisk, så skakar man fram ett tredje upplägg - som är en soppa av dom två spåren. Alltså; ta puritan upplägget men ha en tydlig lista med undantag som är okej. Typ, motorer uppgradering upp till 2,7 liter. Valfria stolar. Valfri lack. Kanske några "osynliga" köregenskapsförbättrande prylar också är okej.

Ops nu blev det knepigt som fan här, känner att jag är ute på halt vatten och slutar bums skriva. :roll:
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Per Ericson
Posts: 29
Joined: Mon Aug 27, 2007 1:52 pm

Post by Per Ericson »

Min uppfattning om MHRF att det är lite godtyckligt vad som godkänns eller inte. En del beror säkert på klubbens/besiktningsmannen kunskap alternativt brist på densamma.
I VW-världen har jag sett just detta. En i en röd Porschekulör lackerad Typ 1 cabriolet med för ny motor, 12-voltskonvertering, polerade Empi 5-spoke kopior och en inredning i en färg som inte fanns det året. Bilen hade fått försäkring utan problem, enligt ägaren tyckte besiktningsmannen att den var ovanligt fin. Motpolen var en fin orenoverad Typ 1 -58 som nekades försäkring därför att den hade en nyare 34 hk motor. Detta trots att Volkswagen på 70-talet ersatte 30 hk motorerna med 34 hk när man köpte utbytesmotor.
Att 911:or (och 912) uppgraderades med nyare bromsar och större/nyare motorer i sin "normala" livstid var väl inte helt ovanligt?
Alltså borde man kunna godkänna exempelvis uppgradering till S-bromsar, Fuchsfälgar och en lite större motor i exempelvis en 65:a.
Det snåriga blir att göra en rimlig gränsdragning, ska man bedöma varje enskilt fall eller ska man ha generella regler? Vem ska avgöra, klubben, MHRF eller den enskilde besiktningsmannen?
erik911
Posts: 19
Joined: Sat Apr 05, 2008 5:30 am
Location: Stockholm

Post by erik911 »

Per Ericson wrote:Min uppfattning om MHRF att det är lite godtyckligt vad som godkänns eller inte. En del beror säkert på klubbens/besiktningsmannen kunskap alternativt brist på densamma.
I VW-världen har jag sett just detta. En i en röd Porschekulör lackerad Typ 1 cabriolet med för ny motor, 12-voltskonvertering, polerade Empi 5-spoke kopior och en inredning i en färg som inte fanns det året. Bilen hade fått försäkring utan problem, enligt ägaren tyckte besiktningsmannen att den var ovanligt fin. Motpolen var en fin orenoverad Typ 1 -58 som nekades försäkring därför att den hade en nyare 34 hk motor. Detta trots att Volkswagen på 70-talet ersatte 30 hk motorerna med 34 hk när man köpte utbytesmotor.
Att 911:or (och 912) uppgraderades med nyare bromsar och större/nyare motorer i sin "normala" livstid var väl inte helt ovanligt?
Alltså borde man kunna godkänna exempelvis uppgradering till S-bromsar, Fuchsfälgar och en lite större motor i exempelvis en 65:a.
Det snåriga blir att göra en rimlig gränsdragning, ska man bedöma varje enskilt fall eller ska man ha generella regler? Vem ska avgöra, klubben, MHRF eller den enskilde besiktningsmannen?


Vi som besiktningsmän besiktar i enlighet med vad klubben bestämt är OK. Vitsen med en besiktning är ju att kolla att fordonet håller sig inom dessa regler och att det verkligen är i det skick ägaren tror eller uppger att det är. Om det är i mycket sämre skick kan det peka på två saker. Fordonet kan vara osäkert ur trafik- och brandsynpunkt och därför finns det större risk för skada. Det kan också peka på att ägaren inte är helt ärlig och då ökar också risken för skada. Sedan ska fordonet vara modifierat inom rimliga gränser. Om bilen ser ut att vara ombyggd för att köras konstant i 350 blås, blir ju försäkringsbolaget lite fundersam! Men det vackra just nu är att vi själva gemensamt kan diskutera fram vad som är OK. Så länge vi håller oss inom de två generella regler som gäller,(Tidstypiska uppgraderingar och Kraftigare ombyggnader måste vara äldre än 20 år.) Det är alltså klubbens försäkringskommite, inte MHRF, som kan bestämma vad som är ok. Personligen tycker jag att uppdatering av en 1965 till 1989 årsmodell är helt fel och motverkar syftet med early911. Men det är min personliga uppfattning... :lol:
User avatar
Per Ericson
Posts: 29
Joined: Mon Aug 27, 2007 1:52 pm

Post by Per Ericson »

Jag har själv besiktigat ett antal folkvagnar och en 914 för VWHK. Flera gånger har jag upptäckt dåliga bränsleslangar och andra trafikfarliga brister.
Det som klarnar för mig nu är att det är upplägget med försäkringskommite i respektive klubb som gör det hela godtyckligt. Det betyder att det kan vara lättare att få igenom tveksamma modifieringar i en "allmän" veteranklubb där man saknar detaljkunskapen som finns i en märkesklubb.
PMartinR
Posts: 102
Joined: Wed Sep 05, 2007 9:55 pm
Location: Klippan-Sweden

MHRF

Post by PMartinR »

Hur vill vi ha det i framtiden? Om man tar en MHRF försäkring, hjälper vi även till med mycket annat inom "veteran" hobbyn. Får vi köra våra bilar mer än på söndagar om 10 år? Kan vi fortsätta ha en 30 års gräns på skatten? Detta + mycket mer jobbar MHRF för ( hörs nästan som jag har betalt!) Gå med i typ 356 klubben nu! Försäkra era bilar till "rätt" belopp,
Visst om vi åker lite i PCS regi på banmöte, givetvis gäller inte försäkringen när vi är på banan. Men som man säger till barnen ger du dig in i leken får .......... , Har själv varit ute o kollat körningar i PCS regi och det går väldigt snällt till, Allt är upp till en själv!

/ Martin R
Post Reply