oxiderad växellåda

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
914POWER
Posts: 143
Joined: Tue Jul 10, 2007 6:27 pm
Location: Köping

oxiderad växellåda

Post by 914POWER »

jag har en reserv låda till min 914 som är väldigt oxiderad
den är nästan helt svart och lite gropig
nu är frågan vad jag ska göra för att få bort oxiden. finns det nåt bra medel att tvätta lådan med typ citronsyra
är det någon här som har gjort ren sin låda
som det ser ut nu försvinner nog lådan snart :cry:
/ Josef
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Spruta på ett lager Tectyl på lådan.
914POWER
Posts: 143
Joined: Tue Jul 10, 2007 6:27 pm
Location: Köping

Post by 914POWER »

men jag vill ju att den ska vara fin inte svart och kladdig 8)
jag ska låna polarens högtryckstvätt med blästertillsats i morgon
jag får se om det blir bra med den
User avatar
Challe
Posts: 95
Joined: Fri Feb 29, 2008 11:14 am

Post by Challe »

Citronsyra är ytterst aggresivt mot magnesium så ta det lugnt...
Min låda är glasblästrad och blev fin med lite motorfärg...

Image

Vet inte om det är så lyckat att måla den med motorfärg men jag kände att jag ville stoppa magnesiumoxideringen....

Frågan är om/hur lådan var ytbehandlad från fabriken?

Kanske kan man rengöra växellådan som man gör med motorblock :lol:
Image
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

När det gäller att köra lättmetalldelar i diskmaskinen ska man vara medveten om två risker:
1. Vissa lättmetallegeringar angrips av maskindiskmedel. I bästa fall får man missfärgningar - i sämsta fall frätskador.
2. Risken finns att din sambo/fru/mamma dödar dig när hon ser vad du gör.
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Medveten om att jag går lite offtopic måste jag passa på att flika in en fråga som är lite släkt; hur gör ni med era fläktar? Jag blästrade min och körde med typ autosol på den, det såg väldigt fint ut (lite ruff orginal look), men givetviss är det en ganska kortsiktig lösning då det knappas skyddar ytan för 5 öre.

Som sagt, lite offtopic, men det hör ju lite ihop. Kanske. :roll:
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

914POWER wrote:men jag vill ju att den ska vara fin inte svart och kladdig 8)
jag ska låna polarens högtryckstvätt med blästertillsats i morgon
jag får se om det blir bra med den
Motorer och växellådor var tectyl behandlade från fabriken. Någon lätt gulaktig tectyl finish, kommer inte ihåg exakt vilken Tectyl som användes.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Maskin diskmedel är alldeles utmärkt att tvätta i dock bör man vara mycket försiktig med aluminium ach magnesium då maskin disk är alkaliskt. Så att köra Aluminium och Mg i diskmaskinen är våghalsigt, ta badkaret istället för att ha uppsikt. Stål detaljer går prima förutsatt att frun är ute. Eller i badet med blocket!
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
914POWER
Posts: 143
Joined: Tue Jul 10, 2007 6:27 pm
Location: Köping

Post by 914POWER »

MagnusW wrote:
914POWER wrote:men jag vill ju att den ska vara fin inte svart och kladdig 8)
jag ska låna polarens högtryckstvätt med blästertillsats i morgon
jag får se om det blir bra med den
Motorer och växellådor var tectyl behandlade från fabriken. Någon lätt gulaktig tectyl finish, kommer inte ihåg exakt vilken Tectyl som användes.
hmm det är nog det som sitter kvar fläckvis på lådan
Image
914POWER
Posts: 143
Joined: Tue Jul 10, 2007 6:27 pm
Location: Köping

Post by 914POWER »

jag var ut idag och provade högtryckstvätten med blästertillsats! :D
det gick väl inte särskilt bra jag blev dyngsur och hade sand och vatten ta mig f__n överallt i öron ögon mun hals i kallingarna och mellan skinkorna
kallt var det också .En kul grej är att blåbyxorna och luvtröjan jag hade på mig fungerade som en våtdräkt och kändes lite varmare efter en stund :shock:
Allt detta hade kanske kännts bättre om resultaet av "blästringen" blev bra men...det blev lite så där fläckvis ganska bra och säkert bättre om det hade varit varmare ute
just ja badrummet är nu fullt av blästersand och troligtvis även tvättmaskinen
totallt tog det ca en timme med blästringen och tre timmar att spola rent garageuppfarten + nån timme att smöra för sambon (sur) :evil:
att köra lådan i diskmaskinen får nog vänta till 2010 eller nåt
Kan jag rekomendera metoden NEJ
Före
Image
Efter
Image
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Våtblästring, vete tusan vad det ska vara bra till överhuvudtaget men jag hade inte ens funderat över att använda det till växellådan...

Angående Jonas Y:s offtopic-fundering så gjorde jag så med min -72 fläkt att jag blästrade den (inte glas men med någon slags små stålkulor, ungefär likvärdigt) och därefter blåste jag över den med en klarlack, närmare bestämt extra seg fälglack från OK. Det funkade utmärkt och fläkten fick ett riktigt fint utseende. Höll klockrent under den tiden jag hade bilen. Polerar man så riskerar man ju att få amerikalook på grejorna och det är aldrig något positivt ;)
Jonas Thiger
997 turbo -09
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

tigerman67 wrote:...så gjorde jag så med min -72 fläkt att jag blästrade den (inte glas men med någon slags små stålkulor, ungefär likvärdigt) och därefter blåste jag över den med en klarlack, närmare bestämt extra seg fälglack från OK. Det funkade utmärkt och fläkten fick ett riktigt fint utseende. Höll klockrent under den tiden jag hade bilen. Polerar man så riskerar man ju att få amerikalook på grejorna och det är aldrig något positivt ;)
Fint tips, tack. Och ps, den autosol jag använde var absolut inte för att ge någon form av West Coast Auto Bling, utan bara för att mörka ner den väldigt vita yta blästringen gav. Looken blev kanon (dvs orginal risig) så kanske skulle jag dragit på lite av din OK lack över allt för att få det mer beständigt ...
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Challe
Posts: 95
Joined: Fri Feb 29, 2008 11:14 am

Post by Challe »

"Min låda är glasblästrad och blev fin med lite motorfärg... "

Shit, det blir till att göra om och göra rätt när jag skall plocka ner lådan för att byta synkringar, gillar verkligen inte silvermetallicklooken som är nu, visste bara att jag inte ville ha magnesiumet oskyddat, tusan den försvinner av sig själv medans man tittar på den när den är oskyddad...
914POWER
Posts: 143
Joined: Tue Jul 10, 2007 6:27 pm
Location: Köping

Post by 914POWER »

Challe wrote:"Min låda är glasblästrad och blev fin med lite motorfärg... "

Shit, det blir till att göra om och göra rätt när jag skall plocka ner lådan för att byta synkringar, gillar verkligen inte silvermetallicklooken som är nu, visste bara att jag inte ville ha magnesiumet oskyddat, tusan den försvinner av sig själv medans man tittar på den när den är oskyddad...
ÄHH jag tänkte lacka min låda silver jag med! tycker att det ser hyfsat bra ut Men det är klart om det går att hitta tectylen med samma egenskaper som orginal så...
Ja lådan försvinner och det snabbt för nåt år sedan tvättade och avfettade jag lådan och sen dess så har min låda blivit riktigt oxiderad
En kompis som håller på med en 550 spyder replika har en 914 låda som det gått hål på :?
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Silverfärg borde kunna se riktigt bra ut, om man väljer en färg som ligger nära metallens egna färg. De flesta spraybukrkar med silverfärg brukar vara för "silvriga", men om man går till en bilfärgfirma borde man kunna få rätt nyans tillbalandad.
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Eastwood har en sprayfärg som heter "Aluma Blast". Den ger en yta som ser mer "naturlig" ut. Sitter dessutom fast bra på metallen.

http://www.eastwoodco.com

Mvh

//Roger
Thomas L
Posts: 29
Joined: Sun Jun 17, 2007 6:36 pm
Location: København
Contact:

Post by Thomas L »

Her er hvad jeg har gjort ved min gearkasse.

Se mere her :

http://www.early911.dk/phpBB3/viewtopic.php?f=18&t=1580


Flere billeder her

http://www.harvejlarsen.dk

Thomas
1973 Porsche 911 Targa 2.4S 190HK
Post Reply