oxiderad växellåda
oxiderad växellåda
jag har en reserv låda till min 914 som är väldigt oxiderad
den är nästan helt svart och lite gropig
nu är frågan vad jag ska göra för att få bort oxiden. finns det nåt bra medel att tvätta lådan med typ citronsyra
är det någon här som har gjort ren sin låda
som det ser ut nu försvinner nog lådan snart
/ Josef
den är nästan helt svart och lite gropig
nu är frågan vad jag ska göra för att få bort oxiden. finns det nåt bra medel att tvätta lådan med typ citronsyra
är det någon här som har gjort ren sin låda
som det ser ut nu försvinner nog lådan snart
/ Josef
Citronsyra är ytterst aggresivt mot magnesium så ta det lugnt...
Min låda är glasblästrad och blev fin med lite motorfärg...
Vet inte om det är så lyckat att måla den med motorfärg men jag kände att jag ville stoppa magnesiumoxideringen....
Frågan är om/hur lådan var ytbehandlad från fabriken?
Kanske kan man rengöra växellådan som man gör med motorblock
Min låda är glasblästrad och blev fin med lite motorfärg...
Vet inte om det är så lyckat att måla den med motorfärg men jag kände att jag ville stoppa magnesiumoxideringen....
Frågan är om/hur lådan var ytbehandlad från fabriken?
Kanske kan man rengöra växellådan som man gör med motorblock
När det gäller att köra lättmetalldelar i diskmaskinen ska man vara medveten om två risker:
1. Vissa lättmetallegeringar angrips av maskindiskmedel. I bästa fall får man missfärgningar - i sämsta fall frätskador.
2. Risken finns att din sambo/fru/mamma dödar dig när hon ser vad du gör.
1. Vissa lättmetallegeringar angrips av maskindiskmedel. I bästa fall får man missfärgningar - i sämsta fall frätskador.
2. Risken finns att din sambo/fru/mamma dödar dig när hon ser vad du gör.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Medveten om att jag går lite offtopic måste jag passa på att flika in en fråga som är lite släkt; hur gör ni med era fläktar? Jag blästrade min och körde med typ autosol på den, det såg väldigt fint ut (lite ruff orginal look), men givetviss är det en ganska kortsiktig lösning då det knappas skyddar ytan för 5 öre.
Som sagt, lite offtopic, men det hör ju lite ihop. Kanske.
Som sagt, lite offtopic, men det hör ju lite ihop. Kanske.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Motorer och växellådor var tectyl behandlade från fabriken. Någon lätt gulaktig tectyl finish, kommer inte ihåg exakt vilken Tectyl som användes.914POWER wrote:men jag vill ju att den ska vara fin inte svart och kladdig
jag ska låna polarens högtryckstvätt med blästertillsats i morgon
jag får se om det blir bra med den
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Maskin diskmedel är alldeles utmärkt att tvätta i dock bör man vara mycket försiktig med aluminium ach magnesium då maskin disk är alkaliskt. Så att köra Aluminium och Mg i diskmaskinen är våghalsigt, ta badkaret istället för att ha uppsikt. Stål detaljer går prima förutsatt att frun är ute. Eller i badet med blocket!
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
hmm det är nog det som sitter kvar fläckvis på lådanMagnusW wrote:Motorer och växellådor var tectyl behandlade från fabriken. Någon lätt gulaktig tectyl finish, kommer inte ihåg exakt vilken Tectyl som användes.914POWER wrote:men jag vill ju att den ska vara fin inte svart och kladdig
jag ska låna polarens högtryckstvätt med blästertillsats i morgon
jag får se om det blir bra med den
jag var ut idag och provade högtryckstvätten med blästertillsats!
det gick väl inte särskilt bra jag blev dyngsur och hade sand och vatten ta mig f__n överallt i öron ögon mun hals i kallingarna och mellan skinkorna
kallt var det också .En kul grej är att blåbyxorna och luvtröjan jag hade på mig fungerade som en våtdräkt och kändes lite varmare efter en stund
Allt detta hade kanske kännts bättre om resultaet av "blästringen" blev bra men...det blev lite så där fläckvis ganska bra och säkert bättre om det hade varit varmare ute
just ja badrummet är nu fullt av blästersand och troligtvis även tvättmaskinen
totallt tog det ca en timme med blästringen och tre timmar att spola rent garageuppfarten + nån timme att smöra för sambon (sur)
att köra lådan i diskmaskinen får nog vänta till 2010 eller nåt
Kan jag rekomendera metoden NEJ
Före
Efter
det gick väl inte särskilt bra jag blev dyngsur och hade sand och vatten ta mig f__n överallt i öron ögon mun hals i kallingarna och mellan skinkorna
kallt var det också .En kul grej är att blåbyxorna och luvtröjan jag hade på mig fungerade som en våtdräkt och kändes lite varmare efter en stund
Allt detta hade kanske kännts bättre om resultaet av "blästringen" blev bra men...det blev lite så där fläckvis ganska bra och säkert bättre om det hade varit varmare ute
just ja badrummet är nu fullt av blästersand och troligtvis även tvättmaskinen
totallt tog det ca en timme med blästringen och tre timmar att spola rent garageuppfarten + nån timme att smöra för sambon (sur)
att köra lådan i diskmaskinen får nog vänta till 2010 eller nåt
Kan jag rekomendera metoden NEJ
Före
Efter
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Våtblästring, vete tusan vad det ska vara bra till överhuvudtaget men jag hade inte ens funderat över att använda det till växellådan...
Angående Jonas Y:s offtopic-fundering så gjorde jag så med min -72 fläkt att jag blästrade den (inte glas men med någon slags små stålkulor, ungefär likvärdigt) och därefter blåste jag över den med en klarlack, närmare bestämt extra seg fälglack från OK. Det funkade utmärkt och fläkten fick ett riktigt fint utseende. Höll klockrent under den tiden jag hade bilen. Polerar man så riskerar man ju att få amerikalook på grejorna och det är aldrig något positivt
Angående Jonas Y:s offtopic-fundering så gjorde jag så med min -72 fläkt att jag blästrade den (inte glas men med någon slags små stålkulor, ungefär likvärdigt) och därefter blåste jag över den med en klarlack, närmare bestämt extra seg fälglack från OK. Det funkade utmärkt och fläkten fick ett riktigt fint utseende. Höll klockrent under den tiden jag hade bilen. Polerar man så riskerar man ju att få amerikalook på grejorna och det är aldrig något positivt
Jonas Thiger
997 turbo -09
997 turbo -09
Fint tips, tack. Och ps, den autosol jag använde var absolut inte för att ge någon form av West Coast Auto Bling, utan bara för att mörka ner den väldigt vita yta blästringen gav. Looken blev kanon (dvs orginal risig) så kanske skulle jag dragit på lite av din OK lack över allt för att få det mer beständigt ...tigerman67 wrote:...så gjorde jag så med min -72 fläkt att jag blästrade den (inte glas men med någon slags små stålkulor, ungefär likvärdigt) och därefter blåste jag över den med en klarlack, närmare bestämt extra seg fälglack från OK. Det funkade utmärkt och fläkten fick ett riktigt fint utseende. Höll klockrent under den tiden jag hade bilen. Polerar man så riskerar man ju att få amerikalook på grejorna och det är aldrig något positivt
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
"Min låda är glasblästrad och blev fin med lite motorfärg... "
Shit, det blir till att göra om och göra rätt när jag skall plocka ner lådan för att byta synkringar, gillar verkligen inte silvermetallicklooken som är nu, visste bara att jag inte ville ha magnesiumet oskyddat, tusan den försvinner av sig själv medans man tittar på den när den är oskyddad...
Shit, det blir till att göra om och göra rätt när jag skall plocka ner lådan för att byta synkringar, gillar verkligen inte silvermetallicklooken som är nu, visste bara att jag inte ville ha magnesiumet oskyddat, tusan den försvinner av sig själv medans man tittar på den när den är oskyddad...
ÄHH jag tänkte lacka min låda silver jag med! tycker att det ser hyfsat bra ut Men det är klart om det går att hitta tectylen med samma egenskaper som orginal så...Challe wrote:"Min låda är glasblästrad och blev fin med lite motorfärg... "
Shit, det blir till att göra om och göra rätt när jag skall plocka ner lådan för att byta synkringar, gillar verkligen inte silvermetallicklooken som är nu, visste bara att jag inte ville ha magnesiumet oskyddat, tusan den försvinner av sig själv medans man tittar på den när den är oskyddad...
Ja lådan försvinner och det snabbt för nåt år sedan tvättade och avfettade jag lådan och sen dess så har min låda blivit riktigt oxiderad
En kompis som håller på med en 550 spyder replika har en 914 låda som det gått hål på
Silverfärg borde kunna se riktigt bra ut, om man väljer en färg som ligger nära metallens egna färg. De flesta spraybukrkar med silverfärg brukar vara för "silvriga", men om man går till en bilfärgfirma borde man kunna få rätt nyans tillbalandad.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Eastwood har en sprayfärg som heter "Aluma Blast". Den ger en yta som ser mer "naturlig" ut. Sitter dessutom fast bra på metallen.
http://www.eastwoodco.com
Mvh
//Roger
http://www.eastwoodco.com
Mvh
//Roger
Her er hvad jeg har gjort ved min gearkasse.
Se mere her :
http://www.early911.dk/phpBB3/viewtopic.php?f=18&t=1580
Flere billeder her
http://www.harvejlarsen.dk
Thomas
Se mere her :
http://www.early911.dk/phpBB3/viewtopic.php?f=18&t=1580
Flere billeder her
http://www.harvejlarsen.dk
Thomas
1973 Porsche 911 Targa 2.4S 190HK