Tänkte att jag skulle unna mig nya drivaxelbultar.
Om jag stövlar in på PC och beställer på antingen chassinummer eller reservdelsnummer (90006707301) så får jag en bult som är M8-45.
Men mina som sitter i är M8-60.Enligt Performance Products så har(frånsätt dom 911 som har 10mm) 1965-68 har M8-45 och 1975-85 M8-50 ...Nära men inte tillräckligt.Har jag missat något..?
Frågan är helt enkelt,vet ni någon bult som har mina mått M8-60 varav 20mm gängad till drivaxlar...??
Drivaxelbultar.
Själv så stoppade jag in vanliga 12.9 med insex skalle (gratis på jobbet) skulle jag köpt så hade det blivit 8.8 kvalite p.g.a. bättre korrotions skydd.
Fast ser man hur seriöst ditt övriga bygge är så är det nog bara att leta vidare efter bult med inbuss / XZN skalle. Som förövrigt verkar vara en lite misslyckad tysk 60-tals standard som inte slog. Fast har bkommat upp igen i form av olika Torx varianter.
Som en passus är att DEMAG använder inbuss till bromsana på deras telferar.
Fast ser man hur seriöst ditt övriga bygge är så är det nog bara att leta vidare efter bult med inbuss / XZN skalle. Som förövrigt verkar vara en lite misslyckad tysk 60-tals standard som inte slog. Fast har bkommat upp igen i form av olika Torx varianter.
Som en passus är att DEMAG använder inbuss till bromsana på deras telferar.
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Bra gå in på en välsorterad järnaffär och köp 12.9 insex i rätt längd.
Skulle absolut inte köpa 8.8 bultar då redan orginal 12.9 är marginella.
När ni skruvar med drivaxlarna så se till att anläggningsytan mellan flänsarna är rena från fett. Det ska bara vara torr metall där för högre friktion. Det bör också vara låsbrickor under under skruvskallen. Dra också till rätt moment.
Skulle absolut inte köpa 8.8 bultar då redan orginal 12.9 är marginella.
När ni skruvar med drivaxlarna så se till att anläggningsytan mellan flänsarna är rena från fett. Det ska bara vara torr metall där för högre friktion. Det bör också vara låsbrickor under under skruvskallen. Dra också till rätt moment.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
var ute och måttade på några i bra att ha lådanNilsson wrote:Om allt vore så enkelt ändå......
Är det inte så att en M8 drivaxelsbult är något grövre på den icke gängade delen av bulten än en "vanlig" M8 bult från järnhandeln..????
Dom ar inte grövre på den ogångade delen utan lite mindre ca 7,4mm.
d.v.s. det grundmått stången har före gängan rullas.
Mina var 55 långa inklusive skallen.
Orkar inte räkna på det men skulle aldrig kunna tänka mig att dessa bultar kan haverera ens vid dragracing om allt är riktigt monterat.
Så gunna din lokala järnhandel
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Såklart att du skall använda 12.9!
Om det är en tvättkta insex så har de en speciell radieövergång mellan liv och skalle, allt för styrkan. (den ser ut som en andragradare...för den som är extra vetgirig). För övrigt så kan en 12.9 inte blankförzinkas. Rostskyddet kvittar där den sitter.
Smörj ordentligt, ca 50 % av momentet försvinner i friktionen mellan skalle och underlag. Ca 40 % försvinner i gängan. Det blir inte så mycket kvar att hålla ihop paketet med...
XZN "intolv" även kallat sitter tex på drivaxlar på äldre golfar. Dörrlåsen på 911 (rostfri och finns...) och även gångjärnen. Kan vara svårt som reservdel hos Porsche, men de finns hos Opel. Stolar i Kapitän hade det och även transmissionskåporna på Opels 1700/1900 motorer.
Om det är en tvättkta insex så har de en speciell radieövergång mellan liv och skalle, allt för styrkan. (den ser ut som en andragradare...för den som är extra vetgirig). För övrigt så kan en 12.9 inte blankförzinkas. Rostskyddet kvittar där den sitter.
Smörj ordentligt, ca 50 % av momentet försvinner i friktionen mellan skalle och underlag. Ca 40 % försvinner i gängan. Det blir inte så mycket kvar att hålla ihop paketet med...
XZN "intolv" även kallat sitter tex på drivaxlar på äldre golfar. Dörrlåsen på 911 (rostfri och finns...) och även gångjärnen. Kan vara svårt som reservdel hos Porsche, men de finns hos Opel. Stolar i Kapitän hade det och även transmissionskåporna på Opels 1700/1900 motorer.