Ny tråd om tillbehör, standard och optional

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Ny tråd om tillbehör, standard och optional

Post by Parced911 »

Jag vet att den mesta informationen finns att hämta på syster-siter men tyckte ändå att vi skulle försöka att bygga lite kunskap tillsammans. Om inte annat kan några få visa sina coola saker. Kan inte alla som har tuffa tillbehör posta det här smat ge lite informatio rund dem. Någon här har tidigare visat en otroligt cool utomhus termometer till SWB. Vilka år fanns den den, finns den också för svarta instrument osv.

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Första inlägg:

Plasttank och platt reservhjul kom först MY 1972. De första tankarna var svarta för att sedan bli grå. När den första kom vet jag inte och inte heller när man bytte men jag tror att det var redan under MY -72. Dessa tankar var på 85 liter och var, om jag förstår det rätt, tillbehör. De var inte tillgängliga på alla marknader, däribland Sverige.

För att lösningen skulle vara komplett måste man ta med sig luft på något sätt, därav luftflaskan. Den har jag sett i två utföranden och vet inte om den ena ersatte den andra eller om de hade olika tillämpning, om t ex RSR hade en egen. Under MY ersattes flaskan av en kompressor. (Lucas, plåta din och lägg upp en bild).

Image

Image

Image

Någon som kan fylla på med kunskap runt detta?

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Plasttankar!

BASF Badische anilin und soda fabrik, i Ludwigshafen tillverkade redan på sextiotalet plasttankar till Porsche. Främst för tävlingsbilar. 100 liters och tillverkade av Lupolen 4261 AX. Givetvis läser jag innantill i en gammal pärm där jag har sparat en del. Det är ett reklamblad från BASF.

Bla illustrerat med en bild från monte 1968 och lite krockade bilar. Tanklocket är försett med tuppkam och lätthål.

Purister håller koll på SWB...

//Johannes
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

:wink:
Jag gissade att du skulle hänga på! Det är bra då jag och mina gamla kompisar har mest koll på LWB.

När var Motometer däcktrycksmätare en del av verktygsväskan? (bild kommer snart)

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Annan pryl. Jag har förstått att 356 hade en Mesko däcktycksmätare med i verktygsväskan. Jag har också för mig att tidiga 911 hade det. Är det någon som har koll? Jag förköpte mig på denna Motometer för något år sedan. Ball men jag tror inte att en concourdomare kräver att den är med i väskan på min Vincent.

Så, till vilka år fanns det mätare?

Image

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Post Reply