Page 3 of 3

Re: Oljetemperatur

Posted: Fri Jan 06, 2023 4:49 pm
by blomman
Tack för allt kunskap!!
Kolvar och cylindrar är nya 964 RS orginal från Mahle så de är korrekta.
Smörjningen kan jag i nuläget när allt är ihopsatt igen bara lita på Dick att allt är korrekt. Men som även när han renoverade motorn sist, man vet ju inte om det kan vara något som även den bäste kan missa om man inte letar efter det.
Jag har ju tex inte lagt märke till det som saknades i fram vid kylaren under dessa 11år i min ägo, då jag inte visste att det saknades något. Jag förstod ej heller att att man inte skall fortsätta hålla fullt varv efter varv när mätaren nästan är på rött. För mig var rött =för varmt, nästan rött ok. Men kollar jag youtube på 964 RSR i race så ligger tempen på första vita strecket, kl 8 konstant.
Jag gogglade lite om oil squiters och det verkar ju kunna vara en del fel på dem. Dick säger att det inte är möjligt, vad ska man tro…
Men hur som har jag aldrig tappat oljetryck, vilket verkar hända om de ej fungerar (Enl trådar på rennlist).

Magnus, du förespråkar väl hård inkörning? Senast körde jag 80mil på olika varvtal upp till 4000varv. Verkar ju inte gjort att motorn höll speciellt länge…

Re: Oljetemperatur

Posted: Fri Jan 06, 2023 6:46 pm
by 9:59
Jonas, har du samtliga innerskärmar på plats i fram ?

När vi tävlade -93 , var de några med rs bilarna som fick högre temp, när de kört sönder en innerskärm.
Hela innerskärmen har venturi funktion och ska vara på plats även på cupparna och rsr versionerna.

Re: Oljetemperatur

Posted: Fri Jan 06, 2023 7:07 pm
by MagnusW
Oil squrters kan mycket väl bli täppta om man inte gjort ordentligt rent efter tex ett tidigare haveri. Är man noga så byter man ut dem mot nya också för att kunna göra rent i blocket.
Har man fått ut mycket skit i oljan så är det ett hästjobb att göra rent och oljekylare mm är nästan bara att kasta och köpa nytt.

Jag har en oljetank jag jobbar med nu, den ser jättefin ut inuti, den är i rostfritt en 930 tank. Tänkte ändå att det var värt att skölja ur den så jag hällde i e85, fick stå lite skakade bankade med gummiklubba och hällde ut i ett spann. Blev lite glitter på botten och en hel del som fastnade på en magnet.
Nu har jag gjort samma procedur, 50 ggr jag överdriver inte och det kommer fortfarande ut lite skräp som fastnar på en magnet.

Ja, jag säger hård inkörning.
Snabbt oljebyte också efter första värmecykeln.

Re: Oljetemperatur

Posted: Fri Jan 06, 2023 9:23 pm
by blomman
9:59 wrote: Fri Jan 06, 2023 6:46 pm Jonas, har du samtliga innerskärmar på plats i fram ?

När vi tävlade -93 , var de några med rs bilarna som fick högre temp, när de kört sönder en innerskärm.
Hela innerskärmen har venturi funktion och ska vara på plats även på cupparna och rsr versionerna.
Japp innerskärmarna är hela. Vad menar du med venturifunktion? För vad? Men absolut, innerskärmarna är ett extra stopp för luften att inte gå runt kylarna utan genom dessa.
Då plåtar saknades, var innerskärmen det enda som stoppade luften.

Re: Oljetemperatur

Posted: Fri Jan 06, 2023 9:24 pm
by blomman
MagnusW wrote: Fri Jan 06, 2023 7:07 pm Oil squrters kan mycket väl bli täppta om man inte gjort ordentligt rent efter tex ett tidigare haveri. Är man noga så byter man ut dem mot nya också för att kunna göra rent i blocket.
Har man fått ut mycket skit i oljan så är det ett hästjobb att göra rent och oljekylare mm är nästan bara att kasta och köpa nytt.

Jag har en oljetank jag jobbar med nu, den ser jättefin ut inuti, den är i rostfritt en 930 tank. Tänkte ändå att det var värt att skölja ur den så jag hällde i e85, fick stå lite skakade bankade med gummiklubba och hällde ut i ett spann. Blev lite glitter på botten och en hel del som fastnade på en magnet.
Nu har jag gjort samma procedur, 50 ggr jag överdriver inte och det kommer fortfarande ut lite skräp som fastnar på en magnet.

Ja, jag säger hård inkörning.
Snabbt oljebyte också efter första värmecykeln.

Re: Oljetemperatur

Posted: Fri Jan 06, 2023 11:30 pm
by blomman
MagnusW wrote: Fri Jan 06, 2023 7:07 pm Oil squrters kan mycket väl bli täppta om man inte gjort ordentligt rent efter tex ett tidigare haveri. Är man noga så byter man ut dem mot nya också för att kunna göra rent i blocket.
Har man fått ut mycket skit i oljan så är det ett hästjobb att göra rent och oljekylare mm är nästan bara att kasta och köpa nytt.

Jag har en oljetank jag jobbar med nu, den ser jättefin ut inuti, den är i rostfritt en 930 tank. Tänkte ändå att det var värt att skölja ur den så jag hällde i e85, fick stå lite skakade bankade med gummiklubba och hällde ut i ett spann. Blev lite glitter på botten och en hel del som fastnade på en magnet.
Nu har jag gjort samma procedur, 50 ggr jag överdriver inte och det kommer fortfarande ut lite skräp som fastnar på en magnet.

Ja, jag säger hård inkörning.
Snabbt oljebyte också efter första värmecykeln.
Har aldrig varit haveri med spån i motorn i min ägo.
Historien är:
0-2000mil bankörd, vet ej dock omfattning.
Bromskylning fram, därav borttagning av styrplåt av luft till kylare.
2000-8000mil hobbygatbil. Bromskylning borttagen, men plåtar ej återmonterade.
8000-10000mil bana/buskörning
9500mil bänkad till 291hk
10000mil topphaveri retainer spruckit. Topprenovering, titanretainers.
10200mil bänkad 299hk
Ca 10200mil litet haveri, kofångaren bytt fram men skumgummitätningar för styrning av kyligt ej ditsatta.
10500mil min ägo
10500mil upptäcker säkring till kylarfläkt brunnit, bilen går varmt, men inget jag tycker är konstigt.
12000mil motorhaveri, bilen låter som en bubbla, ingen kompression på cyl4. Toppar sjunkit, rört på sig
Cyl/kolvar ovala utanför tolerans.
Topprenovering, nya titanretainers, nya ventilfjädrar, nya cyl/kolvar, vevlager, kamkedjor, div lager, packningar, 993 pinnbultar.
12600mil litet oljeläckage från cyl1, lite olja kommer mellan cyl/kamkedjehus, kom aldrig underfund var det exakt kom ifrån.
12700mil motorhaveri, låter som en bubbla (puttrar ut luft från cyl1, ingen kompression, ryker läcker olja, kom från kamkedjehuset där en svetslåga bildats när topp nr 1 sprack och brände rakt igenom kamkedjehuset.
Nya vevlager, kolvbultsbussningar, cyl/kolvar, 6nya beg toppar, packningar, kamkedjehus, spännare, servade spridare.
OrginalSpridarna är ju på gränsen 9meister säger de klarar Max 305hk.

Innan båda haverierna i min ägo har bilen gått på personbästa tid på bana och inte haft någon tendens att vara något fel på. Dock har den troligen från 6000-12700mil gått utan en riktigt fungerande kylare fram, dvs varmare än den ska.

Vet inte vart jag vill komma, bara försöka se någon helhet/rödtråd som jag ev missat.

Re: Oljetemperatur

Posted: Sat Jan 07, 2023 5:44 am
by 9:59
Innerskärmarna leder luften från kylarna över hjulhusen ner i trösklarna, de blockerar icke luften , som du tror.
64 och 993 använde detta system och tar man bort detta saboteras luftgenomflödet till oljekylarna.
Vem tävla med denna bil när den var ny ? Örnulf eller ?

Re: Oljetemperatur

Posted: Sat Jan 07, 2023 8:50 am
by blomman
9:59 wrote: Sat Jan 07, 2023 5:44 am Innerskärmarna leder luften från kylarna över hjulhusen ner i trösklarna, de blockerar icke luften , som du tror.
64 och 993 använde detta system och tar man bort detta saboteras luftgenomflödet till oljekylarna.
Vem tävla med denna bil när den var ny ? Örnulf eller ?
Spännande.

Luften kommer in i fronten, 964kylaren sitter på tvären, så plåtarna jag pratar om gör att luften tvingas genom kylaren istället för att gå upp eller bakom.
På andra sidan om kylaren där luften kommer ut finns galler i botten där luften går ut, det är mkt möjligt att luften även går bakom innerskärmarna men det finns ingen öppning in i trösklarna, iså fall följer luften oljerören fram till termostaten där det sitter ett skumgummistopp.

Nu är bilen jag länkar till inte en 964 men det stora runda hålet finns även på 964, vad är detta. Om luften skulle gå in där efter kylaren skulle jag förstå, då innerskärmarna är som tvådelade med ett fack med detta hål emellan.
http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... ss-up.html

På 964 sitter en plastkåpa under växellådan som har ett scoop som tar in luft underifrån och trycker luften uppåt, det är inte den du menar.
Den har jag dock kört utan sedan förra renoveringen. Plastkåpan under motorn har jag kört utan sedan 10500mil på mätaren.

Re: Oljetemperatur

Posted: Sat Jan 07, 2023 1:06 pm
by Johannes
Ingen direkt jämförelse, men Audi hade ju 60, 130 och 170 grader på sina temp visare för olja.

Kring hundra är nog rimligt för vanlig trafik om kondensaten ska koka bort.

Vad har du haft för olja?

Re: Oljetemperatur

Posted: Sat Jan 07, 2023 1:33 pm
by blomman
Johannes wrote: Sat Jan 07, 2023 1:06 pm Ingen direkt jämförelse, men Audi hade ju 60, 130 och 170 grader på sina temp visare för olja.

Kring hundra är nog rimligt för vanlig trafik om kondensaten ska koka bort.

Vad har du haft för olja?
20w50 mineral valvoline vr1 racing

Re: Oljetemperatur

Posted: Sat Jan 07, 2023 1:48 pm
by blomman
Ja det Dick sa var att när de servade rallyteamen förr i tiden var det Max 100 grader som gällde därefter börjar motorn tappa effekt. De fick ju ofta då inte ha extra kylare pga reglementet. Men det stod inget om hur stor spolartanken fick vara, så de hade en stor behållare med vatten som de fyllde hela tiden i frunken som rann ner på den kylaren som fanns, de andra teamen skakade på huvudet. Starten på vattenkylt….:)

Re: Oljetemperatur

Posted: Sat Jan 07, 2023 3:31 pm
by blomman
Läste precis technical training från porsche på 964 och den säger att temp range på motoroljan är 80-100 grader. Fläkten i steg 1 går igång vid 105 grader och steg 2 vid 118 grader. Det står att normal driftstemp är 90 grader.
Att då motoroljan haft en temp på runt 125-140 konstant kan ju förhoppningsvis vara en stor del till haverierna, får jag hoppas.

Jag har byggt en adapter med ett motstånd så fläkten nu startar vid 80 grader steg 1 och 100grader steg 2.

Re: Oljetemperatur

Posted: Sat Jan 07, 2023 3:56 pm
by JMB
När fläkten väl är igång och suger luft genom kylaren, hur mycket hjälper plåtarna då? Tänker fläkten måste dra igenom mer än tillräckligt med luft. Annars skulle våra bilar aldrig palla att köras i LA på sommaren

Re: Oljetemperatur

Posted: Sat Jan 07, 2023 4:00 pm
by blomman
JMB wrote: Sat Jan 07, 2023 3:56 pm När fläkten väl är igång och suger luft genom kylaren, hur mycket hjälper plåtarna då? Tänker fläkten måste dra igenom mer än tillräckligt med luft. Annars skulle våra bilar aldrig palla att köras i LA på sommaren
Då gör plåtarna ingen nytta. Därför bilen inte gått varm i köer.
Men vid bankörning är det fartvinden som sköter kylningen. Den mängden luft som pressar igenom är mkt större än den fläkten drar igenom. många tar bort fläkten om man bara kör bana, för bättre kylning.

Re: Oljetemperatur

Posted: Sat Jan 07, 2023 5:23 pm
by JMB
Ok jag trodde inte fartvinden kunde pressa igenom mer luft än fläkten klarar dra igenom

Re: Oljetemperatur

Posted: Sun Jan 08, 2023 11:50 am
by blomman
Här är en länk till bild på vevstakslagren. de övre 6 från denna gång och de undre från cyl4 från förra renoveringen.
https://www.dropbox.com/s/1lf3heg4ncyvf ... 7.jpg?dl=0

Re: Oljetemperatur

Posted: Sun Jan 08, 2023 7:55 pm
by blomman
Här är en länk till en som testat oljors smörjförmåga vid olika temperaturer och det visar sig att valvoline vr1 fick sämst och börjar ryka och brytas ned redan vid 126 grader (260f).
https://www.corvetteforum.com/forums/c3 ... -long.html

Re: Oljetemperatur

Posted: Sun Jan 08, 2023 8:04 pm
by Johannes
Gjordes det nåt med veven mellan renoveringarna?

Re: Oljetemperatur

Posted: Sun Jan 08, 2023 8:06 pm
by blomman
Johannes wrote: Sun Jan 08, 2023 8:04 pm Gjordes det nåt med veven mellan renoveringarna?
Nej, den kontrollerades nog som allt annat men inget arbete på den.

Re: Oljetemperatur

Posted: Sun Jan 08, 2023 10:30 pm
by MagnusW
VR1 oljan har högre zink innehåll och det är bra för kammarna, men det är en racing olja. Racingoljor är bra till racing, men de "håller" inte lika bra utan behöver bytas oftare, typ var eller varannat race.

Jag skulle köra en vanlig helsyntet, eller det är det jag gör.

Re: Oljetemperatur

Posted: Tue Jan 10, 2023 5:27 pm
by Johannes
Tittar på bilden med lagren. Det har ju på en del mest slitits i mitten. Då far tankarna till hur såg egentligen vevtappen ut? Och nära slutet och början på skålen brukar det vara mindre slitage när allt är helt ok.

Smala slitagebilder för även tankar till överhettning.

Glappet i lagret ska ju hjälpa till att pumpa runt oljan. Racinglager är ofta hårdare men har lägre livslängd. Och det finns gott om olika material och lösningar som används.

Allt oftare används så kallade sputter lager. Då är det olika kvalitet i över resp undre skål. En av skålarna får ta större påkänning. Övre på stakar och undre på ramlager. De har ofta någon slags polymeryta.

Blyfria lager var cirkus i branschen när det lagkravet kom för kanske 15 år sedan.

För att reducera risken för överhettning så har man för kylningens skull allt oftare slutat att stansa in nummer, det graveras med laser och då blir det även bättre yta som överför men det är ju inte speciellt stor skillnad.

På fotot ser det yta att vara en del fläckar som skulle kunna komma från smuts mellan lagerskål och överfall. Nån fläck skulle rent av kunna komma från kavitation av kondensvatten i kombination med mycket luft i oljan. 3 till vänster.

Men ett foto är ett foto.

Vi håller tummarna för att du fått ordning på kylningen och att det funkar perfekt till våren

Re: Oljetemperatur

Posted: Tue Jan 10, 2023 8:40 pm
by blomman
Johannes wrote: Tue Jan 10, 2023 5:27 pm Tittar på bilden med lagren. Det har ju på en del mest slitits i mitten. Då far tankarna till hur såg egentligen vevtappen ut? Och nära slutet och början på skålen brukar det vara mindre slitage när allt är helt ok.

Smala slitagebilder för även tankar till överhettning.

Glappet i lagret ska ju hjälpa till att pumpa runt oljan. Racinglager är ofta hårdare men har lägre livslängd. Och det finns gott om olika material och lösningar som används.

Allt oftare används så kallade sputter lager. Då är det olika kvalitet i över resp undre skål. En av skålarna får ta större påkänning. Övre på stakar och undre på ramlager. De har ofta någon slags polymeryta.

Blyfria lager var cirkus i branschen när det lagkravet kom för kanske 15 år sedan.

För att reducera risken för överhettning så har man för kylningens skull allt oftare slutat att stansa in nummer, det graveras med laser och då blir det även bättre yta som överför men det är ju inte speciellt stor skillnad.

På fotot ser det yta att vara en del fläckar som skulle kunna komma från smuts mellan lagerskål och överfall. Nån fläck skulle rent av kunna komma från kavitation av kondensvatten i kombination med mycket luft i oljan. 3 till vänster.

Men ett foto är ett foto.

Vi håller tummarna för att du fått ordning på kylningen och att det funkar perfekt till våren
Jätte tacksam för ert kunnande och era synpunkter!
Inte mkt jag kan göra nu, men har förtroende för Dick och hans ”Janne” som gjort dessa jobb åt Perrys sedan 70talet.
Såg att jag 2016 börjat köra på vr1 racing och därefter började problemen. Innan körde jag 76 olja, men hittade inte den sen. så kommer efter inkörning denna gång köra motul 300v 15w50 helsyntet och hoppas det funkar bättre. Den är erkänt den absolut bästa oljan efter omega, men den kostar 750kr/l.
I och med att den kommer gå kallare kanske vilken olja som funkar, men tror detta kommer bli bra. Framtiden får utvisa.
Återigen ledsen för att jag kapade denna tråd.