Vi hade ju volymsiffror i en tidigare tråd och spinner vidare på nypriser.
Har ett dokument daterat 1 september 1967. Alltså inför MY 1968. Scania Bilar Norr.
911S Fritt Stockholm 39 610 kr
Omsättningsskatt 1 790 kr
totalt 41 400 kr
Moms 11,11 % på totalen 4 600 kr
Pris på gatan 46 000 kr att betala
48 400 Targa
Rattlås, el vindrutespolare, elklocka, gördeldaäck org säkerhetsbälten samt 5 växlad låda
911L
4 växlad låda
40 000/42 300 kr
911T 35 650/ 37 900 kr
912
5 växlad låda!
31 700/ 34 100 kr
Gamla priser
Re: Gamla priser
1973 kostade en Carrera RS i grundutförande runt 63.000
Tillägg för touringpaket cirka 4.000
Tillägg för touringpaket cirka 4.000
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Gamla priser
63.000kr 1973 motsvarar 496000kr 2023 enligt inflationskalkylatorn.
jonas
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Re: Gamla priser
Om vi flyttar oss lite framåt i tiden så kostade en 993 Carrera RS 789.000 år 1995
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Gamla priser
Vilket motsvarar 1.226.000kr idag
jonas
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Re: Gamla priser
Ullens bilfakta. Pris på gatan. Ullens lilla bok utom varje kvartal och var i litet format så den gick ner i en kavajficka. Ganska tjock. Skippar Targan i de flesta fall - blir en del att texta ändå!
1969
T 37 280
E 45 720
S 49 885
1970
T 41 645
E 50 745
S 55 355
1971
T 42 415
E 51 545
S 56 340
1972
T 46 290
E 52 880
S 60 190
Kan ju passa på att nämna att en med 911S Sportomatic betingade ett pris på 62 150 kronor
Och 5 växlar 895 för den modell som inte hade det i specen i basmodellen
Targa S Sportomatic 66 520 Liknande prissteg även på tidigare modeller
1973
T 46 910
E 59 695
E 61 655 Targa Sportomatic
S 61 320
RS 63 200
RS Sporturförande 64 685
RS Rallyutförande 67 665
1974
911 56 450
911S 66 200
Carrera 78 500
1975
911 65 800
S 70 800
Carrera 86 200
Carrera Targa 90 075
1976
Saknas
1977
924 (56 605 ) som allmän referens
911 84 365
Carrera 110 055
Turbo 148 700
1978
SC 100 820
Turbo 185 330
1979
SC 115 700
Turbo 205 800
1979
SC 121 000
Turbo 215 150
1980
SC 131 650
Targa 139 150
Turbo 221 150
1981
SC 145 750
Turbo 238 800
1982
SC 148 300
Turbo 247 450
1983
SC 191 550
SC Targa 201 800
Cabriolet 219 600
Turbo 322 400
1984
Carrera 3.2 231 HK: 213 600 kr
Turbo 339 500
1985
Carrera 231 000 Tusen kronor hästen så att säga!
Turbo 360 000
1986
Carrera 258 500
Turbo 410 00
1987 Här hände det en hel del och även 1988. Kan ta det separat vid tillfälle.
Carrera 315 400
Targa 330 100
Cabriolet 352 200
1988
Carrera 337 270
Turbo 526 580
1989
Carrera 359 200
Turbo 561 800
1990
Carrera 2 440 400
Carrera 4 509 300
1991
C2 490 000
C4 559 900
1992
C2 484 000
C4 553 000
C4 Cabrio 612 200
Med reservation för felskrivning, hoppade över en del data det blev ju en del varianter som jag hoppade över med de kombinationer som finns med motorer, lådor och karosser. Nån gån skrev jag in det av bara farten...
1969
T 37 280
E 45 720
S 49 885
1970
T 41 645
E 50 745
S 55 355
1971
T 42 415
E 51 545
S 56 340
1972
T 46 290
E 52 880
S 60 190
Kan ju passa på att nämna att en med 911S Sportomatic betingade ett pris på 62 150 kronor
Och 5 växlar 895 för den modell som inte hade det i specen i basmodellen
Targa S Sportomatic 66 520 Liknande prissteg även på tidigare modeller
1973
T 46 910
E 59 695
E 61 655 Targa Sportomatic
S 61 320
RS 63 200
RS Sporturförande 64 685
RS Rallyutförande 67 665
1974
911 56 450
911S 66 200
Carrera 78 500
1975
911 65 800
S 70 800
Carrera 86 200
Carrera Targa 90 075
1976
Saknas
1977
924 (56 605 ) som allmän referens
911 84 365
Carrera 110 055
Turbo 148 700
1978
SC 100 820
Turbo 185 330
1979
SC 115 700
Turbo 205 800
1979
SC 121 000
Turbo 215 150
1980
SC 131 650
Targa 139 150
Turbo 221 150
1981
SC 145 750
Turbo 238 800
1982
SC 148 300
Turbo 247 450
1983
SC 191 550
SC Targa 201 800
Cabriolet 219 600
Turbo 322 400
1984
Carrera 3.2 231 HK: 213 600 kr
Turbo 339 500
1985
Carrera 231 000 Tusen kronor hästen så att säga!
Turbo 360 000
1986
Carrera 258 500
Turbo 410 00
1987 Här hände det en hel del och även 1988. Kan ta det separat vid tillfälle.
Carrera 315 400
Targa 330 100
Cabriolet 352 200
1988
Carrera 337 270
Turbo 526 580
1989
Carrera 359 200
Turbo 561 800
1990
Carrera 2 440 400
Carrera 4 509 300
1991
C2 490 000
C4 559 900
1992
C2 484 000
C4 553 000
C4 Cabrio 612 200
Med reservation för felskrivning, hoppade över en del data det blev ju en del varianter som jag hoppade över med de kombinationer som finns med motorer, lådor och karosser. Nån gån skrev jag in det av bara farten...
Last edited by Johannes on Fri Mar 31, 2023 2:45 pm, edited 1 time in total.
Re: Gamla priser
Gick vidare i prisbilderna från förr - hjälper en bekant med lite underlag.
Nr 4 1988 Automobil.
De hade en jubileumsbil i som de skriver Hallick lila med likartad kulör in inredningen. De hade gjort en sammanställning i den vevan
15 mars 1985, 231 000
15 september, 258 400
mitt i modellåret 1986, 275 900
september 1986, 315 400
mars 1987, 336 500
sen sänkning 318 950
juli 321 590
1988 modellstart 337 270
januari 1989, 359 200
Man kallade höjningen för magnifik med en ökning på 55,5 %
Jubileumsmodellen var dessutom 35 220 kr dyrare
Mycket av prisökningen bedömdes komma från införande av tillval som standard. Tillval har aldrig varit billigt...
Nr 4 1988 Automobil.
De hade en jubileumsbil i som de skriver Hallick lila med likartad kulör in inredningen. De hade gjort en sammanställning i den vevan
15 mars 1985, 231 000
15 september, 258 400
mitt i modellåret 1986, 275 900
september 1986, 315 400
mars 1987, 336 500
sen sänkning 318 950
juli 321 590
1988 modellstart 337 270
januari 1989, 359 200
Man kallade höjningen för magnifik med en ökning på 55,5 %
Jubileumsmodellen var dessutom 35 220 kr dyrare
Mycket av prisökningen bedömdes komma från införande av tillval som standard. Tillval har aldrig varit billigt...
- Einar Irgens
- Posts: 210
- Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
- Location: Tromsø, Norge
Re: Gamla priser
Det här kan väl inte vara rätt?
1973
T 46 910
E 61 655
S 61 320
2.4E dyrare än 2.4S?
I tidigare LWB årgångar kostar S 10-15 procent mer enn E.
1973
T 46 910
E 61 655
S 61 320
2.4E dyrare än 2.4S?
I tidigare LWB årgångar kostar S 10-15 procent mer enn E.
Re: Gamla priser
Tack!
korrigerat i texten ovan.
Mer komplett för 1973
911E 55 325
911E Sportomatic 57 285
911E Targa 59 695
911 E Targa Sportomatic 61 655
Tillägg 5 växlar 895
911S 61 320
911S Sportomatic 65 280
911S Targa 65 690
911S Targa Sportomatic 67 650
Utöver detta så fanns de såklart tillval och om jag tänker rätt så gick det att skrämma upp de vanliga i betydligt högre pris än en RS.
korrigerat i texten ovan.
Mer komplett för 1973
911E 55 325
911E Sportomatic 57 285
911E Targa 59 695
911 E Targa Sportomatic 61 655
Tillägg 5 växlar 895
911S 61 320
911S Sportomatic 65 280
911S Targa 65 690
911S Targa Sportomatic 67 650
Utöver detta så fanns de såklart tillval och om jag tänker rätt så gick det att skrämma upp de vanliga i betydligt högre pris än en RS.