Hur hårt ska oljeslangarna dras?
Hur hårt ska oljeslangarna dras?
Hej
Har satt in Torrsump och 911 tank i min 912a.
Jag använder mig till viss del av 911 original oljeslangar, men det har också blivit några specialare ifrån Hydroscand för att anpassa till 912. När jag staratade upp bilen igår läcker det lite mellan 2st kopplingar/skarvar. Själv tycker jag att jag har dragit så pass hårt att det inte "borde" läcka.. Vågar man dra tills händerna blöder och hoppas på att det slutar läcka eller är risken högre att man drar för hårt och att det av den anledningen läcker?
Det finns ju också något tätningsmedel som jag vet rörkrökare använder när dom drar ihop deras vattenledningar, kan det funka? Just nu har jag bara dragit ihop dom torr.
Har satt in Torrsump och 911 tank i min 912a.
Jag använder mig till viss del av 911 original oljeslangar, men det har också blivit några specialare ifrån Hydroscand för att anpassa till 912. När jag staratade upp bilen igår läcker det lite mellan 2st kopplingar/skarvar. Själv tycker jag att jag har dragit så pass hårt att det inte "borde" läcka.. Vågar man dra tills händerna blöder och hoppas på att det slutar läcka eller är risken högre att man drar för hårt och att det av den anledningen läcker?
Det finns ju också något tätningsmedel som jag vet rörkrökare använder när dom drar ihop deras vattenledningar, kan det funka? Just nu har jag bara dragit ihop dom torr.
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
61- Bubbla 1.2L
Re: Hur hårt ska oljeslangarna dras?
Jag hade problem när jag bakdaterade avgassystemet på min. De nytillverkade ledningarna passade dåligt, så anslutningen till slangen blev inte riktigt rak vilket gjorde att det läckte. Så se till att den rundade delen på ledningen är helt rak mot konan på den andra anslutningen. Det är inte gängan som tätar, så du ska inte behöva dra åt för kung och fosterland för att det ska täta.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Hur hårt ska oljeslangarna dras?
Du ska inte behöva dra hårt alls. Nått som sitter lite snet eller inte rätt kopplingar.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Hur hårt ska oljeslangarna dras?
Har du en kona på de nya slangarna och inte bara en mutter?Oskar.G wrote: ↑Sat Jun 03, 2023 8:16 am Hej
Har satt in Torrsump och 911 tank i min 912a.
Jag använder mig till viss del av 911 original oljeslangar, men det har också blivit några specialare ifrån Hydroscand för att anpassa till 912. När jag staratade upp bilen igår läcker det lite mellan 2st kopplingar/skarvar. Själv tycker jag att jag har dragit så pass hårt att det inte "borde" läcka.. Vågar man dra tills händerna blöder och hoppas på att det slutar läcka eller är risken högre att man drar för hårt och att det av den anledningen läcker?
Det finns ju också något tätningsmedel som jag vet rörkrökare använder när dom drar ihop deras vattenledningar, kan det funka? Just nu har jag bara dragit ihop dom torr.
jonas
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Re: Hur hårt ska oljeslangarna dras?
Jo det är kona men konan ifrån kopplingen från hydroscand stämmer inte riktigt överens Med Porsche konan. Porsche är mer rund och den andra är mer bara en vinkel..Men det läcker "bara mellan 1 av totalt 4 kopplingar" Har haft isär det nu och justerat så dom verkligen ligger rakt, men tyvärr så läcker det litegrann fortfarande, inga mängder men det droppar någon droppe i sekunden typ. Funderar om man kanske kan lägga in en M30 oring mellan kopplingarna för att täta?
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
61- Bubbla 1.2L
Re: Hur hårt ska oljeslangarna dras?
Ja, du har fel koppling från Hydroscand, vilket inte är förvånande eftersom Porsches runda Kona med metrisk gänga är väldigt ovanliga.Oskar.G wrote: ↑Sun Jun 04, 2023 2:22 pmJo det är kona men konan ifrån kopplingen från hydroscand stämmer inte riktigt överens Med Porsche konan. Porsche är mer rund och den andra är mer bara en vinkel..Men det läcker "bara mellan 1 av totalt 4 kopplingar" Har haft isär det nu och justerat så dom verkligen ligger rakt, men tyvärr så läcker det litegrann fortfarande, inga mängder men det droppar någon droppe i sekunden typ. Funderar om man kanske kan lägga in en M30 oring mellan kopplingarna för att täta?
Det kanske funkar ändå, men kontaktytan blir ju väldigt liten,så om du är lite snett så kommer det läcka.
Nu vet jag inte vilken typ du saknar, men jag har köpt nån "billig" slang från Porsche och kapat bort krimpning och slang för att kunna göra egna slangar.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Hur hårt ska oljeslangarna dras?
Googlar man lite så hittar man ställe som säljer lösa kopplingar med olika böjar
Tex
https://www.advancedfluidsolutions.co.uk/
Tex
https://www.advancedfluidsolutions.co.uk/
Re: Hur hårt ska oljeslangarna dras?
Efter lite närmare inspektion så förstår jag varför det inte går helt tätt konan inuti ser ganska annorlunda ut, men jag lyckades kapa ur en original koppling ifrån en 911 slang. Så nu blir det att kapa loss hydroscand klämman och trycka dit den som får sitta med slangklämma tills jag orkar åka och pressa den.
Porsche till vänster Hydroscand till Höger
Porsche till vänster Hydroscand till Höger
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
61- Bubbla 1.2L
Re: Hur hårt ska oljeslangarna dras?
Se upp för slangklämma.
Det är antagligen så att det blir för skarp radie på klämmans band.
Är det nåt du inte vill ha haveri på så är det oljeslangarna. Det kan lätt bli kostsamt.
Det är antagligen så att det blir för skarp radie på klämmans band.
Är det nåt du inte vill ha haveri på så är det oljeslangarna. Det kan lätt bli kostsamt.
Re: Hur hårt ska oljeslangarna dras?
Jag har haft vanliga blå ABA (som är bra slangklämmor) på min främre oljekylare i 17-18 år nu.
Kommer ihåg en kille på ett banmöte som sköt en slang, som var nykrimpad på riktigt sätt. Uppenbarligen inte riktigt på rätt sätt, men allt går att misslyckas med är vad jag ville säga.
Kommer ihåg en kille på ett banmöte som sköt en slang, som var nykrimpad på riktigt sätt. Uppenbarligen inte riktigt på rätt sätt, men allt går att misslyckas med är vad jag ville säga.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Hur hårt ska oljeslangarna dras?
Hydroscand nere hos oss hade problem med 90 graders böjarna, svårt att komma åt med den dimensionen
Re: Hur hårt ska oljeslangarna dras?
Ja, grejen med Hydroscand och de flesta andra hydraulik firmor är att de krimpar riktiga hydraulslangar och det är det de har grejer för. Våra oljeslangar är inte hydraulslangar, man ser på hylsorna att de är mycket tunnare och annorlunda krimpade, det är överdimmensionerade bränsleslangar typ. Så deras utrustning är inte rätt och de får gå lite "på känsla" för att krimpa lagom hårt. Som du säger så kommer de kanske inte åt heller alltid.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Hur hårt ska oljeslangarna dras?
ABA i 17 år. Inte illa. Det är kanske beroende på position i bilen.
Men personligen skulle jag inte ta risken. Värsta är antagligen slangen i botten på tanken som sitter med klämmor, men det är porsches egna och de ser annorlunda ut.
Oljeproblem blir dyrt om det går galet.
Samtidigt kan man ju tänka lite fula tankar om alla standarder på gängor, konor och vad man råkar ha i händerna. Eller bara rent av nya beteckningar på befintliga grejor tex rörgängor. Men det är ju en annan story.
Men personligen skulle jag inte ta risken. Värsta är antagligen slangen i botten på tanken som sitter med klämmor, men det är porsches egna och de ser annorlunda ut.
Oljeproblem blir dyrt om det går galet.
Samtidigt kan man ju tänka lite fula tankar om alla standarder på gängor, konor och vad man råkar ha i händerna. Eller bara rent av nya beteckningar på befintliga grejor tex rörgängor. Men det är ju en annan story.