Page 1 of 1

Warm-up Regulator (WUR) Bosch nr 0 438 140 033

Posted: Wed Aug 16, 2023 10:11 pm
by anka
Hej,

Söker en WUR med Bosch nr 0 438 140 033 eller 017, nuvarande ligger något utanför gränsvärde och misstänker att det kan orsaka något svajig tomgång på kall motor, men är inte helt säker och skulle vilja säkerställa detta.

Tackar på förhand
//Andreas
Noll sju 29-669957
l_bosch+04381400331421873967.jpg
l_bosch+04381400331421873967.jpg (43.23 KiB) Viewed 3858 times

Re: Warm-up Regulator (WUR) Bosch nr 0 438 140 033

Posted: Thu Aug 17, 2023 6:22 am
by felix83
På vilket sätt är den utanför gränsvärdet, resistensen över kontaktstycket eller kontrolltrycket? Har du rengjort den noggrant?

Re: Warm-up Regulator (WUR) Bosch nr 0 438 140 033

Posted: Thu Aug 17, 2023 8:24 am
by anka
felix83 wrote: Thu Aug 17, 2023 6:22 am På vilket sätt är den utanför gränsvärdet, resistensen över kontaktstycket eller kontrolltrycket? Har du rengjort den noggrant?
Hej,
Styrtrycket är något lågt under varmkörning, har inte tagit isär något men anslutningar både el o bränsle är givetvis rengjorda.

Re: Warm-up Regulator (WUR) Bosch nr 0 438 140 033

Posted: Thu Aug 17, 2023 9:48 am
by felix83
På min 924 så skruvade jag isär WUR:en och gjorde rent med bromsrengöring. Bytte inga packningar eller något. Den fungerade utmärkt efter det, med bra värden. Mitt problem var dock det motsatta vill jag minnas, lågt styrtryck vid kall motor vilket fick den att gå snålt under uppvärmning. Tror att filtren vid anslutningarna var igensatta.

Re: Warm-up Regulator (WUR) Bosch nr 0 438 140 033

Posted: Thu Aug 17, 2023 10:13 am
by anka
Sorry, uttryckte mig otydligt.....då är det samma problem vi talar om, borde skrivit "under varmkörningsfasen".
Tackar för tipset!

Re: Warm-up Regulator (WUR) Bosch nr 0 438 140 033

Posted: Fri Aug 18, 2023 12:52 pm
by MagnusW
Om man har så små problem med en kjet så ska man nog vara riktigt nöjd! :)

Re: Warm-up Regulator (WUR) Bosch nr 0 438 140 033

Posted: Fri Aug 18, 2023 12:56 pm
by peterc
Jag håller med om det fast nu pratar vi om en perfektionist 😂😂😂

Re: Warm-up Regulator (WUR) Bosch nr 0 438 140 033

Posted: Fri Aug 18, 2023 1:16 pm
by MagnusW
Lågt styrtryck ger fet bränsleblandning. Man kan justera styrtrycket själv men det påverkar både varmt och kallt. Eventuellt är värmeelementet defekt som gör att uppvärmningen tar för lång tid, det kan man nog mäta fram på elanslutningen, den ska ha ett visst antal Ohm.

Det går att skicka iväg dem på renovering, men det brukar inte bli 100%.

Finns det nya att köpa från Bosch så gör det, om man är petig!

Re: Warm-up Regulator (WUR) Bosch nr 0 438 140 033

Posted: Mon Aug 21, 2023 2:55 pm
by thbi
Det går och justera trycket ganska enkelt man kopplar på en manometer tar bort skruvarna, tar bort den nedre lockhalvan och låter resten sita ihop sätter tillbaka skruvarna och skruvar ihop den med lite brickor och muttrar sen sitter det en sexkants skruv i botten inne i huset som man justerar trycket med rätt varmt och kallt tryck hittar man på nätet i Bosch rephandböcker
Hälsningar
Thomas

Re: Warm-up Regulator (WUR) Bosch nr 0 438 140 033

Posted: Mon Aug 21, 2023 3:00 pm
by MagnusW
Så ser långt ifrån alla WURar ut.

Re: Warm-up Regulator (WUR) Bosch nr 0 438 140 033

Posted: Mon Aug 21, 2023 3:19 pm
by anka
De jag har justerat tidigare var WUR:ar som satt i en biltillverkare från Trollhättan, där o då handlade det om att justera längden på "pinnen".
Är som sagt sugen på att få reda på om/vad det är som orsakar driftstörningen.
Tackar för input i alla fall! :D

Re: Warm-up Regulator (WUR) Bosch nr 0 438 140 033

Posted: Tue Aug 22, 2023 12:25 pm
by Johannes
K jet är ju beprövat och i grunden en enkel konstruktion, även om de fått lambda, styrboxar i olika utförande med tomgångsmotorer etc. Ställbart flöde med justerskruv ut från bränsledonet etc

Testarossa, MB 16 V, 911 Turbo Volvo Grupp A bilar, Saab Turbo. Listan är lång…

Men hur har du det med sprutbilden?
Lite osäker på rak arm vad de där har, men är det inte en kallstartsventil med i bilden som kan hänga i för länge av ex vis en trist givare, eller så tätar den inte.

Har du även tillsatsluftslid på din - de kärvar ibland och då hjälper det inte med styrtrycket.

Finns även programmerbar för den experimentlystne om det inte är super original som hägrar. Mittelmotor bla annat vill jag minnas.

Styrtrycket ger i första hand läget på mängdskivan och därmed luftflöden. Sen finjustering med co skruven. Ett kvarts varv hit eller dit.

På sätt och vis har styrtrycksventilen och dess bimetall en enklare chokefunktion om man så vill.

Har du haft möjlighet att mäta styrtryck, systemtryck, co?

Styrtrycksenheten värms ju upp även av motorn. Går att fuskvärma den vid riktig kallstart och se vad som händer.

Kallstartsventil kan man ju koppla in en lampa på och se hur den får ström. Där är det oftast enklast att mäta systemtrycket