901 låda skrapar rejält

Forumet för de tekniska frågorna.
elgh33
Posts: 102
Joined: Sun Apr 09, 2017 8:38 pm

901 låda skrapar rejält

Post by elgh33 »

min låda skrapar något fruktansvärt när jag går ifrån 1an till 2an, eller 3an till 2an,.

men jag tror jag läst någonstans att man kan ha feljusterat växellänkage och att 901 lådan är känslig för att man nuddar backen vid växling??


eller är den bara riva ner och byta synkar/drev
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 901 låda skrapar rejält

Post by Johannes »

Spontant låter det som sliten synkring.

Lätt att kolla justeringen under i tunneln och det är ovala bussningar i den knuten - annars hoppar växeln ur.

Lådan i sig är enkel. 1 an uppåt eller neråt är i sig inget som påverkar. Båda finns ju som bekant.

Men det behövs en del jiggar som är special.
Sannolikt åker du i så fall på en del i övrigt. Det är en del uppmätning.

Men man slipper slipa in synkringarna och kontrollera med märkfärg på en spärrsynkad.

Muff,synknav, treklo i nyare utförande. Själva synkringen är inte speciellt dyr. Men det är nog lämpligt att byta alla.
elgh33
Posts: 102
Joined: Sun Apr 09, 2017 8:38 pm

Re: 901 låda skrapar rejält

Post by elgh33 »

hitta detta igen, det låter inte så logiskt dock.? detta är ifrån pelican forumet

the grind you feel when shifting to 2nd gear is that your catching reverse just for a moment as you pass by the reverse gear and it grinds as a result. That's why you didn't find any second gear damage when you pulled the trans apart. The damage is occurring to the reverse gear...probably minimumly. This is usually a result of a misadjusted shifter coupler. A common symptom with 901 transmissions. Remove the coupler plate. Place your shifter in the neutral position, loosen the coupler clamp bolt, and move the shifter towards the driver all the way while still in the neutral position. Then move the shifter all the way to the right while still in neutral. Tighten the coupler clamp bolt and then go thru all the gears while standing still. If everything feels like it should, road test your vehicle and see if you have eliminated the grinding noise. Take your wrenches with you on the road test, so you can fine tune it with the coupler while your on the road. It took me three tries and 10 minutes before I got mine just right. Hope this helps.
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 901 låda skrapar rejält

Post by Johannes »

Mina språkkunskaper är otillräckliga eller så har jag inte förstått det tekniska.

På själva kugghjulet sitter en ring påpressad med små tänder och när växeln läggs i så glider muffen över dessa i synkningen. Då skrapar det. De slits med andra ord. Kugghjulen som överför kraften är alltid i ingrepp.

För att demontera de delarna i kugghjulssammanbyggnaden används en speciell klämma- två halvor som skruvas fast - sen pressas det bort med verkstadspress.

Växellådor är intressant. Det är helt digitalt. Det passar eller passar inte. Långt ifrån nån framskärm som ska donkas dit…om jämförelsen tillåts. 901 liknande lådor med liknande koncept är tex BMW 02, Mazda 70 tal, Ferrari för att nämna något.

Kanske rent av bätttre idé än typ G50.
User avatar
Oskar.G
Posts: 210
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

Re: 901 låda skrapar rejält

Post by Oskar.G »

Jag hade skrap då jag la in backen och 1an, för min del var det kopplingavajern som behövde sträckas lite.
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 901 låda skrapar rejält

Post by Johannes »

Ja frikopplar det inte så skrapar det ju självklart. Det är ju som att inte trycka kopplingen i botten.
User avatar
Oskar.G
Posts: 210
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

Re: 901 låda skrapar rejält

Post by Oskar.G »

Ja självklart, det jag menar är att man kan ju börja med att kolla så det verkligen frikopplar, jag bytte alla bussningar och justerade i en oändlighet innan jag kom på tanken att det var så simpelt som att bara sträcka på vajern. Det som var lite märkligt i mitt fall var att det bara hände på just backen och 1an. Alla andra växlar gick i klockrent utan skrap.
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 901 låda skrapar rejält

Post by Johannes »

Absolut, och kupematta under pedalen.

Felfri kopplingsgaffel etc.

Ska man göra en låda riktigt med de modifieringar som tillkommit under åren så blir det dyrare än man antagligen gissat på initialt. Så det gäller att det är kollat runt ikring
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: 901 låda skrapar rejält

Post by blomman »

Känns kopplingen som den ska eller glappar pedalen mkt innan man känner att cylindern trycks in?
Sitter det ett rullstift på dessa äldre bilar också, som håller ihop axeln till pedalen och själva hävarmen.
Hade liknande problem på min 964, då var det rullstiftet som gett upp och gav så mkt glapp att kopplingen inte tog helt och då blev problemen på 1an o backen.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: 901 låda skrapar rejält

Post by MagnusW »

Oskar.G wrote: Wed Sep 06, 2023 8:24 pm Jag hade skrap då jag la in backen och 1an, för min del var det kopplingavajern som behövde sträckas lite.
Det är ett bra test. Skrapar det när man lägger i backen så frikopplar man inte helt. Det märks pga att backen är osynkad, på övriga växlar kan synkringarna dölja detta.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 901 låda skrapar rejält

Post by Johannes »

Rent allmänt vad gäller växellådor så kan man ju ha ett trögt lager i veven och då drar det ju ingående axel i lådan. Man behöver inte gå långt för att hitta bilar med synkad back. Den första jag träffade på var en Benz med 5e
:e växeln påbyggd i ett extra hus. Compact coupe ca 1970. Det var tidigt 80 tal när jag tillbringade en och annan nyårsafton i garaget med nån låda - då får man vara ifred och kan jobba ostört. På likartat sätt ligger backen på en 901 dock osynkad.

Carrerorna från 87 3,2 med den så kallade G50 som är förstärkt på många sätt har ju synkad back om jag inte förivrar mig. Den äldre lådan som gick parallellt i Turbon hade inte synkad back. G50 / nåt xx 21? för 993 har synkad back och så är det väl även för en Carrera 4 typ 964.

Det har ju ändrats rätt frekvent i lådorna och 915 saknar ju den mellangavel som 901 har och spelen sätts direkt mod kronhjul/pinjong. Lagrerlägena i mellangaveln glappade ju gärna upp sig. Även axel drevmontage i 901 är förbättrat etc.

Men visst kolla allt extrernt som du kan före demontage och kanske rent av annan olja. Skrapar det fortfarande så tror jag att det är muffen som nöter på det som vi oftast har det engelska namnet på - dog teeth. Då kan man känna det ända upp växelspaksknoppen. En magnetplugg i lådan kan ju visa på eventuella spånor.

Beroende på typ av låda och typ synkning så kan man ju se om det är spånor av stål eller brons i oljan.
elgh33
Posts: 102
Joined: Sun Apr 09, 2017 8:38 pm

Re: 901 låda skrapar rejält

Post by elgh33 »

har testar justera om koppling och spakställ tycker jag fick mindre skrap men det finns kvar. räcker det oftast med att byta syncen? vad för typ av special verktyg jiggar krävs?
elgh33
Posts: 102
Joined: Sun Apr 09, 2017 8:38 pm

Re: 901 låda skrapar rejält

Post by elgh33 »

jag får spån på pluggen ochså! testat 2 olika oljor
User avatar
9:59
Posts: 370
Joined: Tue Nov 14, 2006 7:25 am
Location: Uttran by the sea

Re: 901 låda skrapar rejält

Post by 9:59 »

Det vanligaste med 901/911/914 lådan är misshandlade synkringar, taggringar och sliders.
Synkringen ska bromsa upp drevet med taggringen innan slidersen hugger tag i denna.
Har man då en icke helt frikopplande lamell som drar med sig paketet, blir slitaget först på synkringen och senare taggringen/slidersen.
När man öppnar en låda och inspekterar slitaget, byter man de delar som är slut och sedan monterar nya synkringar på alla växlar. Ofta är difflagren påverkade av resterna som far runt i oljan, vilket man byter samtidigt.

Som svar på din fråga, synkring är minimum det man byter och sedan taggring + sliders om de är nötta, vilket många är.

Har det senaste året öppnat 6 stycken 901/911 lådor med surt/dyrt slitage i alla.
Tack och lov finns delarna fortfarande, men vissa är dyra.
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: 901 låda skrapar rejält

Post by MagnusW »

Har inte erfarenhet av 901, men de är väl av samma princip som 915 och de brukar bli kostsamma att renovera. Misstänker att delarna inte är billigare idag än var de var sist jag behövde fixa min. Perry har fått fixa min låda, tror delarna varit en större kostnad än arbetet.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: 901 låda skrapar rejält

Post by blomman »

Har haft oturen att behöva öppna min låda 2 ggr nu på 100mil. Arbetet hos Dick ligger på ca 15-20.000. Men nu jäklar ska den hålla. Första gången var det för en sprucken ändkåpa (914) men då gick man igenom allt, bytte det som behövdes. 30mil senare skär Drivknuten och trycker sönder diffen.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 901 låda skrapar rejält

Post by Johannes »

15-20 låter billigt men det beror ju på hur mycket som byts.

Synkringar är inte så dyra, men 4/5 st.

Kanske nån muff de är betydligt dyrare.

Synknav likaså

Nån tusenlapp på lager

Treklon

Packningssats kan det vara tusen? Inget är som förr

Arbetet på räkningen är nog inte så mycket i sig.
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 901 låda skrapar rejält

Post by Johannes »

Surfar och ser att vertex auto säljer ett kit 4 vxl strax under 1500 usd.

California motorsport tar ungefär samma för enbart arbetet.

Nu hjälper väl inte det oss i Sverige, men en fingervisning

5 vxl blir väl nån krona mer. Eventuellt mer prylar dessutom än det som är i satsen.
User avatar
henca
Posts: 639
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: 901 låda skrapar rejält

Post by henca »

Om jag minns rätt var det år 2012 som jag gav ca 40 kkr för en växellådsrenovering av min 915-låda på Perrys motor. Då satte dock även Dick in en sån där fjäderbelastad historia i växellådan som ser till att växelspaken i sidled strävar mot mitten, d v s 3ans och 4ans växel och man får ta i lite i sidled för att få spaken till 1an-2an eller 5an-backen.

m v h Henrik
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: 901 låda skrapar rejält

Post by blomman »

Johannes wrote: Wed Sep 20, 2023 7:49 pm 15-20 låter billigt men det beror ju på hur mycket som byts.

Synkringar är inte så dyra, men 4/5 st.

Kanske nån muff de är betydligt dyrare.

Synknav likaså

Nån tusenlapp på lager

Treklon

Packningssats kan det vara tusen? Inget är som förr

Arbetet på räkningen är nog inte så mycket i sig.
15-20 är för själva arbetet, bytte till kraftigare 915 treklor mm så totalpriset blir ju mkt högre, men vad det blir kan man ju inte veta innan lådan är öppnad och kontrollerad.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 901 låda skrapar rejält

Post by Johannes »

Imagedet var på våren får styvt 23 år sedan, åkte till rivieran. Då stod jag i hallen för besiktning av bilar inför San Remo rallyt och talade med Perry. En bit bort var det tjafs om nån Italienare som hade fusktrimmat med carrers six cylindrar och kolvar.

Hur som så frågade jag om han kunde göra i ordning en låda åt mig -riktigt. Då fick jag frågan vad riktigt betyder för mig - Lika bra som den Bryggarn åker med. Det gjorde han gärna om det bara skulle vara perfekt.

På den tiden bodde jag i Wiesbaden och hade kontor hos Opel i Rüsselsheim och bodde i lägenhet. Så det blev lite planering.
Vi kom överens om att jag skulle komma till sommaren med lådan och hämta under jullovet. Det funkade perfekt. Arbetet budgeterades till tusen kronor men blev högre efter som det blev några extra omgångar med upp mätningar. Inget att säga om.

I garaget då hade han nån låda med mellanväggen i skruvstycket som skulle gå tävling i USA. Det var alltid lika intressant att åka till Kolbäck.
Attachments
IMG_6063.jpeg
IMG_6063.jpeg (1.24 MiB) Viewed 3463 times
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: 901 låda skrapar rejält

Post by MagnusW »

2800 i arbetskostnad, det är mindre än vad porsche center tar i timmen idag!! :)

2007 betalade jag 7500 för att byta 3 synkringar, arbetskostnaden var 3300.

2014 gick det år 17000 för att montera ny diff och diverse förstärkningar efter att ha pulvriserat diffen. inkluderade inte kostnad för diff eller pinjong drev (pinjong och krondrev vill ni inte köpa från Porsche 40.000+ då.)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 901 låda skrapar rejält

Post by Johannes »

Porsche Center...de ville ju inte hjälpa nån med så svårt jobb som att ställa ventiler. Undrar vad de egentligen klarar av?
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: 901 låda skrapar rejält

Post by MagnusW »

Johannes wrote: Thu Sep 21, 2023 9:07 pm Porsche Center...de ville ju inte hjälpa nån med så svårt jobb som att ställa ventiler. Undrar vad de egentligen klarar av?
Dom kan byta motor när det är nått fel på den... eller som jag förstår det, mest byta batterier påTaycaner.

Han en kompis som jobbar på Porsche center som mekaniker och han är faktiskt riktigt duktig och intresserad, typ 20-22 år gammal, så han har väl inte tröttnat ännu.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: 901 låda skrapar rejält

Post by HenrikL »

15.971 kr år 2000 motsvarar 24.868 kr år 2023 enligt SCB.
Post Reply