Page 1 of 1

Läcker lite olja - 2a på besiktningen

Posted: Tue Sep 19, 2023 10:29 am
by joba91
Hej,

Jag gjorde precis min sista besiktning på min 75a och fick nedslag på att den läcker olja. Jag försökte förklara att alla äldre porschar gör det men det hörsammades inte. Den har gått igenom flera år med samma "läckage". Segt då det var sista besiktningen. Har ni något tips hur jag kan göra inför återkontrollen. Högre viskositet på oljan. Köra till närmsta station så den är "kall" så oljan inte är så rinnig? Tvätta underredet?

Hälsningar,
John

Re: Läcker lite olja - 2a på besiktningen

Posted: Tue Sep 19, 2023 1:13 pm
by JMB
Väldigt störigt!!

Till att börja med behöver du ju inte köra till samma station för efterkontroll. Värt att undersöka vilken station är mer ”generös”

Har du syntet olja? Byte till Dino 🦕 olja kan hjälpa

Vad är det egentligen dom ska kolla? Att den inte droppar på deras golv? Jag menar så länge det inte rinner olja ur motorn så borde det väl räcka att torka av den precis innan du kör in så den ser proper ut

Re: Läcker lite olja - 2a på besiktningen

Posted: Tue Sep 19, 2023 4:43 pm
by 75tbo
För att underkänna vid besiktningen ska det vara ”påtagligt läckage”. Det ska alltså läcka/droppa olja. Bes.mannen brukar kolla ”hur det ser ut”. Vid misstänkt läckage- kolla på golvet under lyften, om det kommer droppar under den tiden som bilen är på lyften blir det underkänt.

Ja, jag kan tycka att det är väl tufft att underkänna en 911 på oljeläckage, de fuktar alltid. Tipset är att torka/göra rent motorn. Gärna innan bes torka en gång till så det inte hänger några droppar.

Fick du nerslag på något mer? Annars är oljeläckage en villkors2a, dvs eget ansvar att åtgärda (snarast) men inte krav på efterkontroll.
Har du fler 2or ska dock även oljeläckaget vara åtgärdat till efterkontroll.

(tips, byt station. boka tid, även om det inte behövs. välj INTE fredag efter lunch…)

Re: Läcker lite olja - 2a på besiktningen

Posted: Wed Sep 20, 2023 9:01 am
by HenrikL
Jag besiktigade en luftkyld VW med lite för mycket oljedropp. Så här gjorde jag:
1. Oljebyte. Genomskinlig olja syns mindre än kolsvart.
2. Rengöring under motorn så gammal olja och smuts försvinner.
3. Torka alla droppar under motorn när bilen står utanför stationen och väntar.
4. När bilen står på lyften verkar besiktningsmannen alltid börja framifrån. Då har man chans att ta de sista dropparna med en diskret liten trasa.

Re: Läcker lite olja - 2a på besiktningen

Posted: Thu Sep 21, 2023 12:56 pm
by MagnusW
De brukar slå ner på läckage om det droppar, får de en droppe i hårbotten så brukar de starkt ogilla det. :)
Men om det droppar mer än ett par droppar efter körning tycker jag det är dags att göra åt.
Brukar ju vara från vevhusventilation/Oljetrycksgivare/oljetermostat på ovansidan eller oljeretur tuberna på undersidan. Kanske vipparmsaxlar (besvärligare att fixa) ventilkåpor också.

Men tvätta av motorn och åk och besiktiga igen. Tyvärr finns det väl nästan inga gör det själv hallar längre med lyft och tvättmöjlighet. Så man får väl välja lyft+bromsrengöring+trasa.

Re: Läcker lite olja - 2a på besiktningen

Posted: Thu Sep 21, 2023 8:14 pm
by Oskar.G
Fick 2a pga av oljeläckage på min bubbla. De hade tydligen droppat ner en droppe olja i hans ärm, sjukt sur och otrevlig kille och det kändes nästan som man var besvärlig när man körde in bilen, han hade verkligen 0% intresse. Jag torkade och avfettade under motorn och valde en annan station för ombesiktning. Den gubben kollade knappt under bilen och sa att dom alltid läcker lite.. Så det beror nog lite på vem som gör besiktningen. Till saken hör det också att den läcker förvånade lite. På Porschen är det värre :roll:

Re: Läcker lite olja - 2a på besiktningen

Posted: Tue Oct 31, 2023 8:02 pm
by Ferna
Jag har också läckage på min SC 3,0 -81. Verkar vara oil safety valve och oil baffle under blocket. Antar att jag får byta packningar i samband med oljebyte när det är tomt i systemet eller hur? Borde jag göra något mer med säkerhetsventilen än att byta packning? Hos design 911 i Holland verkar brickan bara vara till Boxster, någon som vet mer? Ser att min ventil verkar vara av den äldre typen med flatspår i stället för hex, borde jag uppgradera? Känner ni till design 911, är de bra? Många frågor, men jag har bara haft min. 911 två veckor :-).

Re: Läcker lite olja - 2a på besiktningen

Posted: Wed Nov 01, 2023 6:27 pm
by MagnusW
Ferna wrote: Tue Oct 31, 2023 8:02 pm Verkar vara oil safety valve och oil baffle under blocket. Antar att jag får byta packningar i samband med oljebyte när det är tomt i systemet eller hur? Borde jag göra något mer med säkerhetsventilen än att byta packning? Hos design 911 i Holland verkar brickan bara vara till Boxster, någon som vet mer? Ser att min ventil verkar vara av den äldre typen med flatspår i stället för hex, borde jag uppgradera? Känner ni till design 911, är de bra? Många frågor, men jag har bara haft min. 911 två veckor :-).
Jag är skeptisk att det är den som läcker, det brukar komma mer ovanifrån (vevhusventilation, oljetrycksgivare och termostat). Men det är bara en aluminiumbricka, vet du storleken så kan du nog hitta den lokalt på Hydroscand eller liknande.

"oil baffle", det vet jag inte vad du menar med.

Flatspår eller hex, spelar ingen större roll, man tar i princip aldrig bort denna.

Design 911 var väl baserat i Storbrittanien innan, gissar att de flyttat delar av det till EU.
Jag gillar Rosepassion, bra site, sjukt bra sortiment och otroliga leveranstider (han har nästan allt hemma i lager), mycket får man hem dagen efter.

Re: Läcker lite olja - 2a på besiktningen

Posted: Wed Nov 01, 2023 6:55 pm
by henca
Jag håller med om att RosePassion är bra med snabba leveranser. Om utzon.se har grejorna på lager kan även de leveranserna bli snabba och ibland är utzon billigare. Till min 928 har jag dessutom lyckats beställa grejor från utzon som utgått hos andra web-butiker, jag gissar att han haft dem liggandes länge på hyllan.

m v h Henrik

Re: Läcker lite olja - 2a på besiktningen

Posted: Wed Nov 01, 2023 9:50 pm
by Ferna
Tack för svaren! Ska absolut kolla på ovansidan också. Med oil baffle menade jag locket i botten av blocket, vet inte vad det kan kallas på svenska. Tack för tipsen på leverantörer också!

Re: Läcker lite olja - 2a på besiktningen

Posted: Thu Nov 02, 2023 8:16 am
by Johannes
Det är haken med för fina grejor. Minsta lilla olja syns.

Stundtals kan man tänka tanken att en rejält oljig och dammig motor på undersidan suger upp det mesta så det så att säga försvinner i mängden.

Men en tänkbar helgardering skulle kunna vara att sätta på en enkel hasplåt som på en rallybil inför besiktning. Då märks inget oljeläckage. I synnerhet inte om den är försedd med lite filt eller skum för ljudabsorption. Men det är ju minst sagt omständigt.

Re: Läcker lite olja - 2a på besiktningen

Posted: Thu Nov 02, 2023 8:30 am
by MagnusW
Ferna wrote: Wed Nov 01, 2023 9:50 pm Tack för svaren! Ska absolut kolla på ovansidan också. Med oil baffle menade jag locket i botten av blocket, vet inte vad det kan kallas på svenska. Tack för tipsen på leverantörer också!
Ok, det locket.
Det kan läcka lite. Både packningarna under locket och så ska skruvarna ha brickor samt nylock muttrar som hjälper att täta. Locket kan vara lite ojämt runt skruvarna om de blivit dragna för hårt.
Finns en lite lurig grej med locket, det ska orienteras rätt så att pluggen inte hamnar i vägen för oljepickupen. Bara man tänker på det när man sätter tillbaka det.

Re: Läcker lite olja - 2a på besiktningen

Posted: Fri Nov 03, 2023 9:22 am
by Johannes
Man ska nog inte förlita sig på muttrar med plastkrage. Felet i grunden är att packningen inte fungerar. Antingen är kåpan inte plan efter montage eller så är packningen av ett material som det läcker igenom i sidled så att säga - det var vanligare förr med regelrätta papperspackningar. Då går det mot pinnskruven och genom skruvhålen mot brickan.

Idag finns ju dessa packningar från en mängd tillverkare Freudenberg, elring Klingerit mfl. De förväntas hålla tätt i själva materialet.

Vill man lösa problemet hela vägen så finns det gjutna lock som är styva och om ytan på blocket är plan så ska det fungera med en packning. De kiten säljs med muttrar utan plastlåsning fast det kan ju vara praktiskt av annan anledning.

Men jag tror att då får tätt om du klistrar locket med tex Hylomar 1430. Det håller militär flygspecification.

Klistrade tätningar kallas idagsläget för screenade inom industrin och enda invändningen är väl att det inte alltid är så servicevänligt om det är något som ska öppnas ofta.

Är man full i fan kan man ju alltid lägga lite permatex på gängan men det det kanske mest är för att intala sig att man har hängslen och livrem...

Re: Läcker lite olja - 2a på besiktningen

Posted: Sat Nov 04, 2023 6:03 pm
by Ferna
Tack! Ska börja med att avfetta rent under motorn för att få en bättre bild, och det låter på er som att tryckregulatorn kan jag lämna i fred.