Page 1 of 2

AC kompressorn är mest bara ivägen…

Posted: Sat Sep 30, 2023 4:40 pm
by 75tbo
Hej!
911 SC 1982

Den där AC-kompressorn tycker jag stökar till det mesta… den sitter väldigt mycket ivägen;)
Och, nej. jag är inte beredd att plocka bort den, ACn är renoverad i modern tid…

Bifogar några bilder.
Åt höger är det sjukt tight vid oljefiltret, går alltså inte att lossa filtret utan att det tar i slangkopplingen på AC. Vid service nu lossade jag oljetanken något, knuffade den åt höger för att få loss filtret. Ska man verkligen behöva göra så??

Projektet nu är att byta fläktrem (borde vara enkelt…)
Men då är ju remmen till AC ytterst. Och löphjulet går inte att släppa på, för att slaka remmen…

Har sett bilder på 1984 Carrera, där går det att lossa- skjuta kompressorn i sidled. Mitt fäste är annorlunda.
En skruv i botten. Ett stag längst bak. En insexskruv framåt i motorn.

Hur lossar jag kompressorn????
Måste ju gå att byta fläktrem och oljefiltret

Tackar 😊

Re: AC kompressorn är mest bara ivägen…

Posted: Sat Sep 30, 2023 4:44 pm
by 75tbo
52514F35-4504-467E-BCD6-F819F50ABE03.jpeg
52514F35-4504-467E-BCD6-F819F50ABE03.jpeg (806.02 KiB) Viewed 3789 times
Tight vid oljefiltret

Re: AC kompressorn är mest bara ivägen…

Posted: Sat Sep 30, 2023 4:45 pm
by 75tbo
Fästpunkter

Re: AC kompressorn är mest bara ivägen…

Posted: Sat Sep 30, 2023 7:17 pm
by MattiasB
Det där är ej en originalmontering väl?
Ser skumt ut att porsche skulle haft ett fäste i vägen för fläkten..

Re: AC kompressorn är mest bara ivägen…

Posted: Sat Sep 30, 2023 8:03 pm
by Johannes
Om jag får spekulera fritt.

Carrerorna 84 framåt är inte det Denso? De är runda.

Det du har är en York och de satt väl på SC?

Fästet ser skumt ut. Om jag inte minns fel från annat märke så är skruven i botten även in till systemet så den ska man inte öppna. Den svarta skruven i mitten är för oljenivån på vid stående montage - eller så minns jag fel kan ha varit bara påfyllning av olja. Öppnas ej heller i onödan.

Sprängde en slang i ett system en gång och det blev grejor det. Mercedes. Kopplingen skar. Remmen satt som kletad i huven!

Hur som så gjorde jag en tattar reparation. Ny kompressor från en Saab 99 skiftade däckel(topplock) på kompressorn för att få anslutningar i rätt position. Lånade nåt klämverktyg på ett ställe och fixade nån ny koppling utan att byta hela slangen.

Kopplingar från flera olika bilmärken, o-ringar till ny gas från Scania.

System fyllt på Volvos lastbilsverkstad och tror torkfiltret kom från nån BMW.

En bekant hade en rejäl svarv då remskivan från Saab breddades så det passade en Mercedes

25 år sen och det hade då kostar över fyrtio tusen på MB verkstad! Bara kopplingen kostade 11 tusen.

Kostnad utöver transport var nära noll.

Oljan är dyr över disk.

Men det blev närmast ofattbart bra - det var den stora klimatorn avses för ökenlandskap i den bilen

Med andra ord kolla gärna vilja skruvar du kan släppa på eller ej.

Re: AC kompressorn är mest bara ivägen…

Posted: Sat Sep 30, 2023 9:55 pm
by 75tbo
Undrar…🤔
Kanske ska kompressorn vara monterad stående??
Då går det ju fritt vid oljefiltret!
Och med en längre rem, och fungerande remspännare borde det gå att slaka remmen tillräckligt för att få bort den.
Kan det vara så att nån monterat fel??

Re: AC kompressorn är mest bara ivägen…

Posted: Sat Sep 30, 2023 10:09 pm
by Johannes
Kan nog vara så att fästet är helt hemmagjort. För var det verkligen ett löphjul på den remkretsen från fabrik?

Kopplingsstycket tror jag ska vara vinklat så att slangen går över filtret så det går fritt, men nån kanske har dribblat med slangen.

Re: AC kompressorn är mest bara ivägen…

Posted: Sat Sep 30, 2023 10:36 pm
by 75tbo
Finns det kortare oljefilter? Det är ju en lösning, om inte så bra…
Byta kopplingar på kompressorn är inte så enkelt, det lär jag lämna in för.
Får ta nya tag imorgon… blir nog inte så mycket mer åka i år, alltså hela vintern att lista ut nåt smart med ACn

Tar dock gärna mot tips om nån har samma kompressor i sin 911

Re: AC kompressorn är mest bara ivägen…

Posted: Sun Oct 01, 2023 10:12 am
by Johannes
Så här kan det se ut

Re: AC kompressorn är mest bara ivägen…

Posted: Sun Oct 01, 2023 11:26 am
by 75tbo
👍
Bra mycket bättre. Slangarna verkar gå fria vid filtret, och pumpen monterad på justerbart fäste.

tyvärr hjälper det ju inte mig….

Re: AC kompressorn är mest bara ivägen…

Posted: Sun Oct 01, 2023 7:03 pm
by Johannes
Nån vinkelkoppling på slangen, nytt fäste från skrot eller Porsche. Bara att suga ur systemet, fyll olja och i med gas. Möjligen nån ny o - ring så är du hemma. Torkfilter dessutom.

Kollade i garaget och den svarta skruven var nivåhål för min stående och den kollade man oljan med en svetstråd böjd enligt ritning i verkstadshandbok. Hur det ser ut i det här fallet vet jag inte. Men nån här har säkerligen reparaturanleitung tillgänglig.

Re: AC kompressorn är mest bara ivägen…

Posted: Sun Oct 01, 2023 7:43 pm
by henca
Hur såg det ut i ditt motorrum innan ACn renoverades? Var det lika knöligt att komma åt då? Kan det ha varit så att original-kompressorn saknades eller var defekt och att det sattes in en annan kompressor?

Jag har försökt googla fram bilder på motorrum och AC kompressor för SC från 1982 men inte hittat någon annan bil som har en likadan kompressor eller infästning.

m v h Henrik

Re: AC kompressorn är mest bara ivägen…

Posted: Sun Oct 01, 2023 8:39 pm
by Johannes
Porsche 911 SC AC installation Engine bay

Bilder


Det ger gott om träffar så man kan välja karossfärg. Hur som så verkar det som om det byts till annat fabrikat och utseende om en York havererar. Själv har jag inte AC i nån av 911:orna

Re: AC kompressorn är mest bara ivägen…

Posted: Tue Oct 03, 2023 10:37 am
by MagnusW
Det har hänt en del på 40+ år så idag är AC kompressorer mindre och effektivare.

https://griffiths.com/product/911-kuehl ... ld-york-2/

Re: AC kompressorn är mest bara ivägen…

Posted: Tue Oct 03, 2023 10:40 am
by MagnusW

Re: AC kompressorn är mest bara ivägen…

Posted: Tue Oct 03, 2023 3:10 pm
by Johannes
Effektförlusten på motorn blir betydligt mindre med modernare grejor.

De senaste 40 åren har ju även ac:n kopplat ur vid fullgas för att ge all effekt till drivhjulen.

På den gamla goda tiden svar AC tämligen sällsynt. En del med bara kyla och ännu färre med klimator.

Porscharna än ovanligare låt säga att det såldes 60 st i landet och det inkluderar övriga modeller. Privat import på det.

Således är 911 med AC väldigt ovanligt.

Hört nån story om att det var enda option till RS:en, nån som vet om det är korrekt?

För övrigt så håller läderklädsel betydligt sämre i vagnar med AC. Fast det blir bättre klang i bilstereon med läder…

Re: AC kompressorn är mest bara ivägen…

Posted: Tue Oct 03, 2023 7:20 pm
by 75tbo
Då har jag en ovanlig 911 alltså…
Svensksåld med AC och läderklädsel 😁

Nej, tänker inte bygga om, byta till modern kompressor. Det är ju det som är roligt att det är original.
Vill man ha modernt och ”bra” finns ju 992…;)

Re: AC kompressorn är mest bara ivägen…

Posted: Tue Oct 03, 2023 10:01 pm
by Johannes
5-10 hästar är nog normalt på de flesta ac bilar idag. Har ju funnits större. Dessutom är det ju varianter med värneabsorberande glas rent av dubbla, tex w140 panserwagen mercan. Kom 1990.

Saab hade ju även så kallad bakre AC på 9000 på vissa marknader.

Det finns rengöringsservice för verkstadsbruk men även sprayflaskor att blåsa i systemet för att få bort bakterier och mögel som ofta bildas i systemen.

Uppgradering till 911 är antagligen en prisfråga. En renoverad York verkar betydligt dyrare. York är en del av Borg Warner.

Nåväl jag har ingen, men takluckan är ju inget att ha så jag hade gärna haft ac. En säkerhetsdetalj i sommarvärmen.

Eller fenomenal för avfuktning i vilken bil som helst en blöt dag!

Re: AC kompressorn är mest bara ivägen…

Posted: Tue Oct 03, 2023 11:02 pm
by peterc
Frågan om option till RSen. Det gick att få ”allt”, dock ej läderinredning och inredningen var alltid svart. Detta för att de tusen första bilarna först byggdes som ”sport”, kördes sen och vägdes varefter de sen modifierades så som de var beställda. Då är det praktiskt med svart och inget läder. I klassningspappren står sollucka 10,5 kg och AC 38 kg. Dessa två options kunde man som ni nog förstår inte eftermontera.

Re: AC kompressorn är mest bara ivägen…

Posted: Wed Oct 04, 2023 7:37 am
by freddegabbe
Finns det ingen sprängskiss som beskriver installationen av kyla? Utifrån den borde det gå att se vilka delar som avviker här.

Re: AC kompressorn är mest bara ivägen…

Posted: Wed Oct 04, 2023 3:08 pm
by Johannes
Reservdelskatalogen kanske ger besked.

Byte till sollucka, det blir byte av tak och det är inte så många svetspunkter! Gick nåt rykte om nån som hade en hyrbil Volvo 240 och lagt på taket på Kullen. Förlängd hyra och takbyte före återlämning. Sant eller osant ... men det är ju fullt möjligt.


Hur som artikeln om utrustningen jag tänker på fanns i PÄ för länge sedan. En läkare eller veterinär hade haft en RS på Sylt. Bilen var utrustad med kylskåp och det var det enda eftersom det bara hade gått att beställa AC. Men sanningshalten eller minnet hos mig är en annan sak. Nån som minns artikeln?

Re: AC kompressorn är mest bara ivägen…

Posted: Wed Oct 04, 2023 3:22 pm
by peterc
Det var en advokat. Han hade kylskåp eftersom han bodde i bilen. Fullt logiskt.

Re: AC kompressorn är mest bara ivägen…

Posted: Wed Oct 04, 2023 9:14 pm
by anka
Hade jag haft möjligheten att äga en äkta RS så skulle jag också kunna överväga att bo i den……. :P

Re: AC kompressorn är mest bara ivägen…

Posted: Sun Oct 08, 2023 5:38 pm
by 75tbo
En följdfråga då….
Kan det vara en rörlig anslutning vid slangarna ut från ACkompressorn? Jag kollade nu, slangarna/T-kopplingen går att röra vid pilen på bilden.
Om det är så, går det ju att knuffa slang för att få loss oljefiltret. Dock vill jag ju INTE riskera läck av köldmedel…😬

Fläktremen byter jag nog enklast genom att klippa remmen till AC, sedan köpa en något längre och justera ut löphjulet….

Re: AC kompressorn är mest bara ivägen…

Posted: Sun Oct 08, 2023 10:17 pm
by Johannes