Tävlingsfälgen Urelfer
Posted: Mon Oct 16, 2023 5:39 pm
Vi har ju haft uppe fälgar i olika sammanhang tidigare. På tiden med kort hjulbas så fanns det plåt och även smidda i lättmetall. Inget okänt. De först var 4,5x15, året efter dvs 67 blev det 5,5 x15 och de flesta där är nog sönderkörda i rally. Det kom med tiden även 6 15 men de var inte typade för gata.
Det var smala däck och den som var riktigt tuff och det kinde hänga med många år senare sänkte och drevade ner bilen med hjälp av mindre hjul. I det här fallet med komfortfälgar som de hette. 14 tummare - diametern alltså...
Klöverfälgen lär ha designats om i sista minuten från högsta ort. Det finns foton som visar prototypen på ett skrivbord som mer visar något som påminner om minilite och en med mer svart så som de kom att se ut till 1968. Men serie 1967 fick fälgar med betydligt mindre svärta.
Dessutom så kom ju även de breddade när man hade 6/7 på tex 911R.
Däremellan fanns det opolerade fälgar att beställa. Min gissning är att de fick brådis och marknadsgänget hastigt fick se till att det blev den stilbildande lackeringen.
Hittade några bilder .
Det var smala däck och den som var riktigt tuff och det kinde hänga med många år senare sänkte och drevade ner bilen med hjälp av mindre hjul. I det här fallet med komfortfälgar som de hette. 14 tummare - diametern alltså...
Klöverfälgen lär ha designats om i sista minuten från högsta ort. Det finns foton som visar prototypen på ett skrivbord som mer visar något som påminner om minilite och en med mer svart så som de kom att se ut till 1968. Men serie 1967 fick fälgar med betydligt mindre svärta.
Dessutom så kom ju även de breddade när man hade 6/7 på tex 911R.
Däremellan fanns det opolerade fälgar att beställa. Min gissning är att de fick brådis och marknadsgänget hastigt fick se till att det blev den stilbildande lackeringen.
Hittade några bilder .