Page 1 of 2

911 S 1968 i Sverige på Mobile

Posted: Wed Oct 25, 2023 11:24 am
by Tomlargo

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Posted: Wed Oct 25, 2023 1:39 pm
by anka
68S.JPG
68S.JPG (49.15 KiB) Viewed 4549 times

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Posted: Wed Oct 25, 2023 2:25 pm
by Tomlargo
Såldes inte på Blocket, nu på Mobile.

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Posted: Sun Oct 29, 2023 3:18 pm
by sprawl
Är det du som säljer den?

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Posted: Thu Nov 09, 2023 2:19 pm
by Tomlargo
Stämmer bra, finns i Stockholm, importerad till Sverige 1974 från Hamburg till Löddeköpinge vidare till Landskrona, Lund, Stockholm (Östermalm), V.A.G Stockholm, Bil City Piteå, Luleå, Bygdeå, Robertsfors, Norge 1998, Sverige 2022.

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Posted: Fri Nov 17, 2023 3:34 pm
by Johannes
Jag köpte en 2.0 S motor av nån uppe i Luleå på 90 talet om inte minnet sviker mig. Det blev en spektakulär frakt hem. Har för mig att det var med magnesiumhus och det är minst sagt ovanligt. Nån kille i PCS sålde och ångrade att det blivit busbil med annan mot eftersom det var en S...

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Posted: Fri Nov 17, 2023 4:10 pm
by peterc
Johannes wrote: Fri Nov 17, 2023 3:34 pm Jag köpte en 2.0 S motor av nån uppe i Luleå på 90 talet om inte minnet sviker mig. Det blev en spektakulär frakt hem. Har för mig att det var med magnesiumhus och det är minst sagt ovanligt. Nån kille i PCS sålde och ångrade att det blivit busbil med annan mot eftersom det var en S...
Jag har för mig att magnesium användes först 1969 på 911, om vi nu inte pratar Carrera 6.

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Posted: Fri Nov 17, 2023 4:24 pm
by Johannes
Det är inte korrekt och det finns ett fåtal

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Posted: Fri Nov 17, 2023 6:03 pm
by Jesse
Brytpunkten var under 68-års produktion!

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Posted: Fri Nov 17, 2023 6:04 pm
by peterc
Johannes wrote: Fri Nov 17, 2023 4:24 pm Det är inte korrekt och det finns ett fåtal
Det är alltid kul med något nytt.
Till vad användes de?
Vilka bilar satt de i?
Gatbil eller race?

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Posted: Fri Nov 17, 2023 6:05 pm
by peterc
Jesse wrote: Fri Nov 17, 2023 6:03 pm Brytpunkten var under 68-års produktion!
Årsmodell? 68 eller 69

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Posted: Fri Nov 17, 2023 6:10 pm
by Jesse
Tror ändringen skedde i Mars 1968. Så mars-aug producerade 68:or har magnesiumblock, förenklat.

Jag har ett sådant framför mig i skrivande stund.

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Posted: Fri Nov 17, 2023 6:23 pm
by Johannes
Har flera 2.0 S block liggande och motorer i båda materialen, olika tillverkare, så om de står med rätt ände utåt så bör det gå fint att fota. De är ju som bekant inte stansade på samma sätt.

Nja, de som skulle få ch nr som 69:or byggdes säkerligen redan på försommaren och inte i augusti. Det bunkras alltid upp till en kommande årsmodell.

Ett viktigt nyckeltal är sen hur snabbt man taktar upp som det så vackert heter till utlovad kapacitet. Numer heter det allt oftare ramp up!

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Posted: Fri Nov 17, 2023 6:43 pm
by Tomlargo
Min 911S 1968 är tidig, såld ny augusti 1967, så den skall ha aluminium block.

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Posted: Fri Nov 17, 2023 7:24 pm
by peterc
Jesse wrote: Fri Nov 17, 2023 6:10 pm Tror ändringen skedde i Mars 1968. Så mars-aug producerade 68:or har magnesiumblock, förenklat.

Jag har ett sådant framför mig i skrivande stund.
Ser ett sådant vevhus likadant ut som ett 69?

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Posted: Fri Nov 17, 2023 7:44 pm
by Johannes
69 har ju inte förgasare så det är väl inte helt lika.

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Posted: Fri Nov 17, 2023 7:49 pm
by Johannes
För övrigt när vi ändå har kapat tråden: materialbyte för blocken sker inte samtidigt för T, L och S. Dessutom med eller utan Sportomatic.

Kollade i pärmen och priset var 10 000 kr. Annat penningvärde 1997. Idag kan man få leta efter en motor till det priset.

Det finns ju lite varianter på förgasarna och dessutom ändrades bestyckning.

Men det har ju inte med annonsen att göra.

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Posted: Thu Dec 14, 2023 5:10 pm
by Tomlargo

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Posted: Tue Jan 16, 2024 7:45 am
by peterc
Oj,oj…. oj,oj. 😩😩😩

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Posted: Tue Jan 16, 2024 10:21 am
by anka
Kan det vara så att ”kittet” nu plockats bort? Kanske finns hopp för kärran ändå?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1400396963

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Posted: Tue Jan 16, 2024 10:44 am
by peterc
Minns att jag i min ungdom kallade sånt där för ”bodyshit” 🙄

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Posted: Wed Jan 31, 2024 9:45 pm
by Johannes
Det var ju ett billig sätt att ta hand om en rostig kaross.

Lite före det var det ju stentufft med tex skärmbreddare på BMW 02 or.

Det har ju börjat komma tillbaka igen på andra märken med scoop och jalusier, ankstjärtar och annat tidsenligt.

Sonderwunch programmet hos Porsche hade ju flachbau med popup ljus och en del annat på likartat tema för att inte tala om alla förädlare som det gick 13 på dussinet av.

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Posted: Thu Feb 01, 2024 11:17 am
by Tomlargo
Nu är plast ”kittet” borttaget.

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Posted: Thu Feb 01, 2024 6:48 pm
by henca
Var det du som tog bort kittet innan försäljning eller var det köparen som tog bort det för att återställa bilen? Blev det en svensk köpare? Finns det hopp om en projekttråd här?

m v h Henrik

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Posted: Fri Feb 02, 2024 12:18 pm
by Tomlargo
Henrik, Ja jag tog bort ombyggnadskittet, och bilen är kvar hos mig. Har skaffat de flesta plåtdelarna både nya och begagnade delar. Har passat in frontplåt och bakskärmar men ej svetsat dit dem, endast några punktsvetsar för att se hur det blir. Det blev en helt annan bil. Min 68 S behöver ju en renovering, men inte en snabbrenovering, utan en grundlig renovering och det är något som jag inte kan göra just nu, så bilen är till salu med de delar jag skaffat.