911 S 1968 i Sverige på Mobile

Sveriges bästa ställe att tipsa andra om prylar att köpa till gamla Porschar.
User avatar
anka
Posts: 153
Joined: Wed Apr 05, 2017 8:18 am

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Post by anka »

68S.JPG
68S.JPG (49.15 KiB) Viewed 3966 times
911 Carrera 3.0 Coupé -77
User avatar
Tomlargo
Posts: 503
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Post by Tomlargo »

Såldes inte på Blocket, nu på Mobile.
sprawl
Posts: 59
Joined: Thu Mar 30, 2017 10:18 am
Location: Gbg

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Post by sprawl »

Är det du som säljer den?
User avatar
Tomlargo
Posts: 503
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Post by Tomlargo »

Stämmer bra, finns i Stockholm, importerad till Sverige 1974 från Hamburg till Löddeköpinge vidare till Landskrona, Lund, Stockholm (Östermalm), V.A.G Stockholm, Bil City Piteå, Luleå, Bygdeå, Robertsfors, Norge 1998, Sverige 2022.
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Post by Johannes »

Jag köpte en 2.0 S motor av nån uppe i Luleå på 90 talet om inte minnet sviker mig. Det blev en spektakulär frakt hem. Har för mig att det var med magnesiumhus och det är minst sagt ovanligt. Nån kille i PCS sålde och ångrade att det blivit busbil med annan mot eftersom det var en S...
User avatar
peterc
Posts: 1187
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Post by peterc »

Johannes wrote: Fri Nov 17, 2023 3:34 pm Jag köpte en 2.0 S motor av nån uppe i Luleå på 90 talet om inte minnet sviker mig. Det blev en spektakulär frakt hem. Har för mig att det var med magnesiumhus och det är minst sagt ovanligt. Nån kille i PCS sålde och ångrade att det blivit busbil med annan mot eftersom det var en S...
Jag har för mig att magnesium användes först 1969 på 911, om vi nu inte pratar Carrera 6.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Post by Johannes »

Det är inte korrekt och det finns ett fåtal
User avatar
Jesse
Posts: 1690
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Post by Jesse »

Brytpunkten var under 68-års produktion!
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
peterc
Posts: 1187
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Post by peterc »

Johannes wrote: Fri Nov 17, 2023 4:24 pm Det är inte korrekt och det finns ett fåtal
Det är alltid kul med något nytt.
Till vad användes de?
Vilka bilar satt de i?
Gatbil eller race?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
peterc
Posts: 1187
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Post by peterc »

Jesse wrote: Fri Nov 17, 2023 6:03 pm Brytpunkten var under 68-års produktion!
Årsmodell? 68 eller 69
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Jesse
Posts: 1690
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Post by Jesse »

Tror ändringen skedde i Mars 1968. Så mars-aug producerade 68:or har magnesiumblock, förenklat.

Jag har ett sådant framför mig i skrivande stund.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Post by Johannes »

Har flera 2.0 S block liggande och motorer i båda materialen, olika tillverkare, så om de står med rätt ände utåt så bör det gå fint att fota. De är ju som bekant inte stansade på samma sätt.

Nja, de som skulle få ch nr som 69:or byggdes säkerligen redan på försommaren och inte i augusti. Det bunkras alltid upp till en kommande årsmodell.

Ett viktigt nyckeltal är sen hur snabbt man taktar upp som det så vackert heter till utlovad kapacitet. Numer heter det allt oftare ramp up!
User avatar
Tomlargo
Posts: 503
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Post by Tomlargo »

Min 911S 1968 är tidig, såld ny augusti 1967, så den skall ha aluminium block.
User avatar
peterc
Posts: 1187
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Post by peterc »

Jesse wrote: Fri Nov 17, 2023 6:10 pm Tror ändringen skedde i Mars 1968. Så mars-aug producerade 68:or har magnesiumblock, förenklat.

Jag har ett sådant framför mig i skrivande stund.
Ser ett sådant vevhus likadant ut som ett 69?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Post by Johannes »

69 har ju inte förgasare så det är väl inte helt lika.
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Post by Johannes »

För övrigt när vi ändå har kapat tråden: materialbyte för blocken sker inte samtidigt för T, L och S. Dessutom med eller utan Sportomatic.

Kollade i pärmen och priset var 10 000 kr. Annat penningvärde 1997. Idag kan man få leta efter en motor till det priset.

Det finns ju lite varianter på förgasarna och dessutom ändrades bestyckning.

Men det har ju inte med annonsen att göra.
User avatar
Tomlargo
Posts: 503
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Post by Tomlargo »

User avatar
peterc
Posts: 1187
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Post by peterc »

Oj,oj…. oj,oj. 😩😩😩
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
anka
Posts: 153
Joined: Wed Apr 05, 2017 8:18 am

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Post by anka »

Kan det vara så att ”kittet” nu plockats bort? Kanske finns hopp för kärran ändå?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1400396963
911 Carrera 3.0 Coupé -77
User avatar
peterc
Posts: 1187
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Post by peterc »

Minns att jag i min ungdom kallade sånt där för ”bodyshit” 🙄
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Post by Johannes »

Det var ju ett billig sätt att ta hand om en rostig kaross.

Lite före det var det ju stentufft med tex skärmbreddare på BMW 02 or.

Det har ju börjat komma tillbaka igen på andra märken med scoop och jalusier, ankstjärtar och annat tidsenligt.

Sonderwunch programmet hos Porsche hade ju flachbau med popup ljus och en del annat på likartat tema för att inte tala om alla förädlare som det gick 13 på dussinet av.
User avatar
Tomlargo
Posts: 503
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Post by Tomlargo »

Nu är plast ”kittet” borttaget.
User avatar
henca
Posts: 639
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Post by henca »

Var det du som tog bort kittet innan försäljning eller var det köparen som tog bort det för att återställa bilen? Blev det en svensk köpare? Finns det hopp om en projekttråd här?

m v h Henrik
User avatar
Tomlargo
Posts: 503
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Re: 911 S 1968 i Sverige på Mobile

Post by Tomlargo »

Henrik, Ja jag tog bort ombyggnadskittet, och bilen är kvar hos mig. Har skaffat de flesta plåtdelarna både nya och begagnade delar. Har passat in frontplåt och bakskärmar men ej svetsat dit dem, endast några punktsvetsar för att se hur det blir. Det blev en helt annan bil. Min 68 S behöver ju en renovering, men inte en snabbrenovering, utan en grundlig renovering och det är något som jag inte kan göra just nu, så bilen är till salu med de delar jag skaffat.
Post Reply