ELV hur allvarligt är detta ?
Re: ELV hur allvarligt är detta ?
Mycket !!! EU har bestämt sig att ge faan i medborgarna å dess egen-bestämmande rätt om sin egendom, förslaget går bla ut på att 3 part( vem !!!?) bedömer om du ska äga din egendom eller inte! både på "skrot" planet, samt om det står EKONOMISKT i relation till renovering.... detta måste ju vara förenligt med det EU står för ( enligt min uppfattning) dvs fri handel.!!!!! eller!!? Numera har EU en Politisk agenda mer å mer...! Tror Britterna gjorde lite rätt faktiskt! Ska man numera försvara sitt ägande ,sin hobby , sin redan skattande egendom( i flera , flera led...), sitt egenvärde till och med? ---Tydligen !
Re: ELV hur allvarligt är detta ?
Redan för ett par år sedan fick vi en föraning av hur det kan bli när aktivistiska bilhatande tjänstemän hamnar i en maktposition:
https://sverigesradio.se/artikel/beslut ... igt-avfall
m v h Henrik
https://sverigesradio.se/artikel/beslut ... igt-avfall
m v h Henrik
Re: ELV hur allvarligt är detta ?
Egentligen är jag inte förvånad!
Men elbilar är bara internationell storpolitik.
Stenevi slog huvudet på spiken med uttalandet vi kan inte låta diverse suspekta stater bli stormrika på våra transporter
Hur som, ingen vaken person kan tro att det ska gå att få fram el till laddstolpar överallt.
Dessutom går det åt mer energi på en elbil. Men det är avgörande var i kedjan man startar för att räkna verkningsgrad.
Elskatten upp 9% nästa år. Elen ska utjämnas i europa- kanske dags att propagera för billigare olivolja…
Men förslaget är lika allvarligt som vansinnigt.
Men elbilar är bara internationell storpolitik.
Stenevi slog huvudet på spiken med uttalandet vi kan inte låta diverse suspekta stater bli stormrika på våra transporter
Hur som, ingen vaken person kan tro att det ska gå att få fram el till laddstolpar överallt.
Dessutom går det åt mer energi på en elbil. Men det är avgörande var i kedjan man startar för att räkna verkningsgrad.
Elskatten upp 9% nästa år. Elen ska utjämnas i europa- kanske dags att propagera för billigare olivolja…
Men förslaget är lika allvarligt som vansinnigt.
Re: ELV hur allvarligt är detta ?
Jag är positiv till elbilar för daglig transport. Förmodligen också roligare än min diesel Audi? Problemet för mig är när det politiska förmynderiet ska inskränka min rätt till att äga och bruka mina entusiastbilar. Tror inte dessa förmyndare gör det för att värna om miljön heller, de sitter och drömmer om Sovjet.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: ELV hur allvarligt är detta ?
Under en lång rad av år har man tex haft minispare istället för riktigt reservhjul för att spara bränsle och miljö. Sen ladtasettvtungt batteri i bilarna utan att det reflekteras över det speciellt mycket.
Sen ska elen tillverkas fossilt. Det planeras över tusen nya kolkraftverk värden över.
Barnen i gruvorna och storpolitiken styr vem som köpt upp det i Afrika.
Elbilar är absolut inte vägen frammåt. Vätgas på något vis är ett starkare kort.
Men visst en elmotor är en linjärmotor och har fullt moment direkt och det kan ju vara trevligt och travar väl egentligen ingen service.
Brandkåren får stå och titta på. Mekanikern ska ha elkompetens på helt annan nivå.
Rimligen kommer aktiemarknaden för de bolag som är berörda av kopparkabel att ha en trevlig period.
Enda positiva jag ser är att utsläppen inte kommer där det är mest folk på trottoaren så att säga.
Vi har sett diesel och etanol som miljöalternativ, precis som gas och det blev en dagslända.
Många minns säkert Stockholms bilsalong för några decennier sedan när Saab Automobile körde en motor i mässmontern och avgaserna var renare än det som gick in i insuget.
Sen ska elen tillverkas fossilt. Det planeras över tusen nya kolkraftverk värden över.
Barnen i gruvorna och storpolitiken styr vem som köpt upp det i Afrika.
Elbilar är absolut inte vägen frammåt. Vätgas på något vis är ett starkare kort.
Men visst en elmotor är en linjärmotor och har fullt moment direkt och det kan ju vara trevligt och travar väl egentligen ingen service.
Brandkåren får stå och titta på. Mekanikern ska ha elkompetens på helt annan nivå.
Rimligen kommer aktiemarknaden för de bolag som är berörda av kopparkabel att ha en trevlig period.
Enda positiva jag ser är att utsläppen inte kommer där det är mest folk på trottoaren så att säga.
Vi har sett diesel och etanol som miljöalternativ, precis som gas och det blev en dagslända.
Många minns säkert Stockholms bilsalong för några decennier sedan när Saab Automobile körde en motor i mässmontern och avgaserna var renare än det som gick in i insuget.
Re: ELV hur allvarligt är detta ?
Ja, det dröjer nog bara någon eller några mandatperioder innan våra kloka styrande kommer fram till att tunga brandfarliga elbilar skall straffbeskattas och vätgasbilar (eller kanske någon annan teknik) skall subventioneras.
1997 beslutade riksdagen att Trafikverkets nollvision skulle gälla för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige. En av de mer omfattande insatser i detta arbete har varit vajer-räcken för att undvika frontalkollisioner. De flesta svenska vajerräcken håller klass N2 vilket innebär att de är dimensionerade för att klara en personbil som kommer i 20 graders vinkel i maximalt 110 km/h och väger maximalt 1500 kg. Sen kom elbilarna, tänkte inte på det...
m v h Henrik