El-utmaningar
Re: El-utmaningar
Tack för tips!
Startmotorn är helt ny men det är ju möjligt att den är trasig ändå...
Sitter jordfätan som den ska mellan växellådan och kaross? - Japp, slippat plåtrent mot karossen. Ny fläta.
Sitter pluskabeln den grova med M8 mutter och bricka monterad på startmotorn? - Japp!
Om ovan nämnda sitter där som skall så behövs det även plus till flatstiftet (drar solenoiden) för att startmotorn ska gå in/starta - Finns två stift (osäker varför) men testat båda.
Man kan bygla med en eller två skruvmejslar alternativt göra en kabel som passar på flatstiftet och sedan trycka den mot grova pluskabeln.Om det fortfarande är dött så ligger felet i startmotorn. - Verkar lite läskigt men får göra ett försök
Startmotorn är helt ny men det är ju möjligt att den är trasig ändå...
Sitter jordfätan som den ska mellan växellådan och kaross? - Japp, slippat plåtrent mot karossen. Ny fläta.
Sitter pluskabeln den grova med M8 mutter och bricka monterad på startmotorn? - Japp!
Om ovan nämnda sitter där som skall så behövs det även plus till flatstiftet (drar solenoiden) för att startmotorn ska gå in/starta - Finns två stift (osäker varför) men testat båda.
Man kan bygla med en eller två skruvmejslar alternativt göra en kabel som passar på flatstiftet och sedan trycka den mot grova pluskabeln.Om det fortfarande är dött så ligger felet i startmotorn. - Verkar lite läskigt men får göra ett försök
Re: El-utmaningar
Om du vill prova utan att det är läskigt så kan du ta kabel från flatstiftet på startmotorn direkt till batteriplus via säkring och extern startknapp.whenk wrote: ↑Sun Dec 10, 2023 9:07 pm Tack för tips!
Startmotorn är helt ny men det är ju möjligt att den är trasig ändå...
Sitter jordfätan som den ska mellan växellådan och kaross? - Japp, slippat plåtrent mot karossen. Ny fläta.
Sitter pluskabeln den grova med M8 mutter och bricka monterad på startmotorn? - Japp!
Om ovan nämnda sitter där som skall så behövs det även plus till flatstiftet (drar solenoiden) för att startmotorn ska gå in/starta - Finns två stift (osäker varför) men testat båda.
Man kan bygla med en eller två skruvmejslar alternativt göra en kabel som passar på flatstiftet och sedan trycka den mot grova pluskabeln.Om det fortfarande är dött så ligger felet i startmotorn. - Verkar lite läskigt men får göra ett försök
Alternativt kan du mäta upp att du får 12V ut till flatstiftet, eller sätta testlampa i matningen till flatstiftet. Stor chans att det inte kommer någon ström till flatstiftet.
Vill inte uppmana till att göra saker som du är obekväm med
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Re: El-utmaningar
Tack! Glömde säga att jag använder ett Odyssey PC680 batteri. Men det har jag förstått ska funka?
Re: El-utmaningar
Kanske också bra att ta en till kontrollvända på nr 50 på tändningslåset…
Re: El-utmaningar
”sätta testlampa i matningen till flatstiftet”
Skulle det funka att ta en sådant fäste och lampa jag har i instrumenten och fästa i matningen till flatstiftet?
Skulle det funka att ta en sådant fäste och lampa jag har i instrumenten och fästa i matningen till flatstiftet?
Re: El-utmaningar
Det går framåt! Gjorde enligt ovan och fick ljus när jag drog om nyckeln. Skönt att veta att ström går till startmotorn.
Har svårt att acceptera att startmotorn är trasig men så kanske det är. Bifogar en bild på startmotorn och inkoppling. Någon som kan bekräfta att det ser rätt ut? (stiftkopplingen är urkopplad efter lamptestet)
Har svårt att acceptera att startmotorn är trasig men så kanske det är. Bifogar en bild på startmotorn och inkoppling. Någon som kan bekräfta att det ser rätt ut? (stiftkopplingen är urkopplad efter lamptestet)
Re: El-utmaningar
lägg skruvmejsel mellan polerna, går den inte då så är den trasig!
Men jag tippar på för klent med ström, dålig kontakt nånstans.
Men jag tippar på för klent med ström, dålig kontakt nånstans.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: El-utmaningar
Men är det inte läge att verkligen kontrollmäta spänningen en gång till nere vid startmotorn? Låt en medhjälpare vrida på nyckeln och se vilken spänning som finns.
Är det rätt nivå så ska solenoiden (ett relä inbyggt i starten)slå till.
Slår den inte till så är det solenoiden om ström med korrekt spänning finns - men de brukar höras även med klent batteri.
Är det rätt nivå så ska solenoiden (ett relä inbyggt i starten)slå till.
Slår den inte till så är det solenoiden om ström med korrekt spänning finns - men de brukar höras även med klent batteri.
Re: El-utmaningar
Eller om man är sugen på att skruva. Demontera starten och lägg den på bänken. Då behöver du inte kalla in en hantlangare att vrida på startnyckeln.
Koppla in ström med startkablar från ett korrekt laddad batteri och se om den går. Det går att koppla förbi solenoiden också. Men solenoiden är steg ett. Det är bara att ha en kabel lös och hålla mot kontakten.
Men en ny eller utbytes bör ju rimligtvis vara testad före utleverans. Men man vet ju aldrig.
En annan grej med utbytesstart som inte är applicerar här men bra att ha i huvudet, det händer att de skriker så att man skulle kunna tro att de inte träffar i kugghjulet, men det behöver inte vara det som orsakar ljudet. Den slirkoppling som sitter på drevet byts såvitt jag vet aldrig på en utbytes start och kostar mer än starten...överkurs men bra att ha i bakhuvudet.
När sedan starten går så har du vad som enkelt kallas för Bendix. Det är en funktion som drar tillbaks drevet när bilmotorn går för egen maskin. Den absoluta överkursen - det finns många olika varianter på mekaniken bakom det och Bendix är nog passa hos alla men det kvittar för det blir samma resultat.
Själv har jag ofta haft en egen variant på det hela i nåt gammalt vrak. Två sladdar med ström till starten och en helt vanlig tryckströmbrytare i en gammaldags filmburk som hängt i motorrummet. Finfint om det havererar eller vid någon service.
Koppla in ström med startkablar från ett korrekt laddad batteri och se om den går. Det går att koppla förbi solenoiden också. Men solenoiden är steg ett. Det är bara att ha en kabel lös och hålla mot kontakten.
Men en ny eller utbytes bör ju rimligtvis vara testad före utleverans. Men man vet ju aldrig.
En annan grej med utbytesstart som inte är applicerar här men bra att ha i huvudet, det händer att de skriker så att man skulle kunna tro att de inte träffar i kugghjulet, men det behöver inte vara det som orsakar ljudet. Den slirkoppling som sitter på drevet byts såvitt jag vet aldrig på en utbytes start och kostar mer än starten...överkurs men bra att ha i bakhuvudet.
När sedan starten går så har du vad som enkelt kallas för Bendix. Det är en funktion som drar tillbaks drevet när bilmotorn går för egen maskin. Den absoluta överkursen - det finns många olika varianter på mekaniken bakom det och Bendix är nog passa hos alla men det kvittar för det blir samma resultat.
Själv har jag ofta haft en egen variant på det hela i nåt gammalt vrak. Två sladdar med ström till starten och en helt vanlig tryckströmbrytare i en gammaldags filmburk som hängt i motorrummet. Finfint om det havererar eller vid någon service.
Re: El-utmaningar
Tack! ska jag mäta på stiftkabeln eller "matarkabeln" som går från batteriet till startmotorn?Johannes wrote: ↑Tue Dec 12, 2023 8:35 pm Men är det inte läge att verkligen kontrollmäta spänningen en gång till nere vid startmotorn? Låt en medhjälpare vrida på nyckeln och se vilken spänning som finns.
Är det rätt nivå så ska solenoiden (ett relä inbyggt i starten)slå till.
Slår den inte till så är det solenoiden om ström med korrekt spänning finns - men de brukar höras även med klent batteri.
Re: El-utmaningar
Börja med att mäta på stiftkabeln. Om du när du vrider på startnyckeln har 12V där när stiftkabeln sitter på startmotorn utan att solenoiden klickar är det nog fel på solenoiden.
Om solenoiden klickat men startmotorn ändå inte går runt kan man misstänka spänningsfall fram till "matarkabeln" eller dålig jord.
m v h Henrik
Om solenoiden klickat men startmotorn ändå inte går runt kan man misstänka spänningsfall fram till "matarkabeln" eller dålig jord.
m v h Henrik
Re: El-utmaningar
Mätte nu på stiftkabeln och fick det bara till 4v så där ligger nog problemet, iaf det första jag behöver lösa. Mätte upp batteriet som hade 12v så där är det grönt. Är den mest sannolika grundorsaken jordproblem?henca wrote: ↑Wed Dec 13, 2023 7:53 am Börja med att mäta på stiftkabeln. Om du när du vrider på startnyckeln har 12V där när stiftkabeln sitter på startmotorn utan att solenoiden klickar är det nog fel på solenoiden.
Om solenoiden klickat men startmotorn ändå inte går runt kan man misstänka spänningsfall fram till "matarkabeln" eller dålig jord.
m v h Henrik
Re: El-utmaningar
Ett ordentligt spänningsfall, kabelbrott eller kontaktproblem skulle kunna vara orsaken.
Re: El-utmaningar
Prova att följa kabeln bakåt och se om du har 4 volt i andra änden, och eventuellt fortsätta bakåt.
Re: El-utmaningar
Matarkabeln ger 12v så den är fine. Men den gula som kopplas mot stiftet, den förstår jag bara går till tändingslåset?
Re: El-utmaningar
Vad har du för spänning till tändningslåset? Om du har 12 volt in men bara 4 volt ut mot den gula kabeln, så kanske tändningslåset är dåligt.
Re: El-utmaningar
50 kan nog stämma, mäta med gula kabeln ansluten.
Re: El-utmaningar
Har köpt ett Bosch tändingslås som ska lira för min bil. Vet någon om det är möjligt att bara koppla in den gula (50) till nr 50 på låset för att testa? eller måsta allt kopplas in?
Re: El-utmaningar
Om allt måste kopplas in törs jag inte säga, men du måste ju åtminstone koppla in +12V också. Nu vet jag inte precis hur det ser ut med kontakt-don och så, men enklast är kanske att koppla in hela kontakt-anslutningen till tändningslåset?
m v h Henrik
m v h Henrik
Re: El-utmaningar
Nu så har jag testat med det nya tändningslåset och ingen skillnad. Mätte upp till 8v på den gula på tändningslåset så felet verkar ligga längre bort.
Noterade också att den gula kabeln blev ganska varm när jag drog om nyckeln. Ska det vara så?
Noterade också att den gula kabeln blev ganska varm när jag drog om nyckeln. Ska det vara så?
Re: El-utmaningar
Om kabeln blir varm så har du kortslutning någonstans ( någonstans i kabeldragningen eller i startmotorn ).
Startmotorn sitter ju bara med två skruv och en pluskabeln så kan vara läge att demontera och provköra den löst innan det blir en tråkig kabelbrand.
Startmotorn sitter ju bara med två skruv och en pluskabeln så kan vara läge att demontera och provköra den löst innan det blir en tråkig kabelbrand.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Re: El-utmaningar
Will do, bara köra två kablar direkt från batteriet och minus på stiftet?
EDIT: Hittade en liten tutorial. Får åka och köpa startkablar imorgon och testa.
Om det är någon som vet någon som är duktig på porsche-el i sthlms-området får denna gärna DM:a kontaktuppgifter.
Re: El-utmaningar
Då var startmotorn urtagen och bekräftad fungerande. Givet att det var samma strul med ett annat tändningslås så måste problemet ligga längre fram. Får leta runt efter ett proffs för nu är det next level felsökande