El-utmaningar
Re: El-utmaningar
Om kabeln blir varm vid startnyckeln men inte blir varm vid startmotorn är det nog någon kortslutning någonstans på kabelns väg från startnyckel till startmotor.
m v h Henrik
m v h Henrik
Re: El-utmaningar
Känns så sjukt märkligt, enligt elschemat så går kabeln i direkt från startmotorn till tändlåset, via en "through body connector". klurar på om det är dessa som inte kopplar ihop ordentligt.
Re: El-utmaningar
Leta upp det kontaktstycket och inspektera. Har du tur är det bara ärgat och behöver en rengöring.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: El-utmaningar
Yes, stycket mot säkringslådan och kabelstammen är helt ny men stycket på insidan av kupén som går till Blinkers/hel/halvljus-spaken är gammal och kanske behöver lite kärlek och kontaktsprayfelix83 wrote: ↑Mon Dec 18, 2023 6:48 amLeta upp det kontaktstycket och inspektera. Har du tur är det bara ärgat och behöver en rengöring.
Re: El-utmaningar
Hallå,
Efter en hel del felsökande och ovärdelig hjälp från er här på forumet är grundorsaken (typ) lokaliserad. Gjorde rent alla jordytor igen, bytte fläta (trots att den var ny), gjorde rent "through body connectors" men still nothing. Eller jo, någon gång hoppade startmotorn igång men då slutade den inte gå runt trots att jag drog tillbaka nyckeln till ursprungsläge. Lite läskigt och hände tre ggr på typ 30 försök.
Fick då tips att dra en kabel från 50 (gula) på tändingslåset direkt till startmotorn, och då funkade det, vid varje försök dessutom. Och den slutade när jag drog tillbaka nyckeln.
Så spontant känns det som att felet sitter i den "through body-connectorn" som bär den gula kabeln som matar ström till solenoiden. I värsta fall får jag väl köra detta som workaround men ska konsultera personen i US som byggde kabelstammen till mig. Han har varit otroligt hjälpsam så ska nog lösa sig.
Tack för all hjälp och input!
Efter en hel del felsökande och ovärdelig hjälp från er här på forumet är grundorsaken (typ) lokaliserad. Gjorde rent alla jordytor igen, bytte fläta (trots att den var ny), gjorde rent "through body connectors" men still nothing. Eller jo, någon gång hoppade startmotorn igång men då slutade den inte gå runt trots att jag drog tillbaka nyckeln till ursprungsläge. Lite läskigt och hände tre ggr på typ 30 försök.
Fick då tips att dra en kabel från 50 (gula) på tändingslåset direkt till startmotorn, och då funkade det, vid varje försök dessutom. Och den slutade när jag drog tillbaka nyckeln.
Så spontant känns det som att felet sitter i den "through body-connectorn" som bär den gula kabeln som matar ström till solenoiden. I värsta fall får jag väl köra detta som workaround men ska konsultera personen i US som byggde kabelstammen till mig. Han har varit otroligt hjälpsam så ska nog lösa sig.
Tack för all hjälp och input!
Re: El-utmaningar
När du ändå är igång.
Kanske skrev du om det; men det är vanligt att man fettar in vissa kontakter. Tex jordfläta mot kaross.
Finns speciellt fett till lågt pris.
Kanske skrev du om det; men det är vanligt att man fettar in vissa kontakter. Tex jordfläta mot kaross.
Finns speciellt fett till lågt pris.
Re: El-utmaningar
Sitter väl runda kontakter (typ 5-6 stift i) under instrumentpanelen som går ut i bagaget, bakom ventilationen. En till vardera spak på rattstången och sen är det nog en till tändningslåset mm.
Sen går nog kabelhärvan hela vägen bort till den 14-poliga kontakten bak i motorrummet på förarsidan, därifrån går den över till motorhärvan och bla startmotorn.
Sen går nog kabelhärvan hela vägen bort till den 14-poliga kontakten bak i motorrummet på förarsidan, därifrån går den över till motorhärvan och bla startmotorn.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: El-utmaningar
Precis, och som det verkar är det just den kopplingen, mellan in och utsida kupe som inte fungerar som den ska.MagnusW wrote: ↑Mon Jan 29, 2024 3:08 pm Sitter väl runda kontakter (typ 5-6 stift i) under instrumentpanelen som går ut i bagaget, bakom ventilationen. En till vardera spak på rattstången och sen är det nog en till tändningslåset mm.
Sen går nog kabelhärvan hela vägen bort till den 14-poliga kontakten bak i motorrummet på förarsidan, därifrån går den över till motorhärvan och bla startmotorn.
Re: El-utmaningar
Fett mellan kabelsko och kaross så rostar det inte.
Batteri till kaross är en annan typisk punkt när man vill reducera risken för jordfel.
På samma vis som man bland kan se batteripoler med ”mossa” på polerna. Uppstår när det är obalans i systemet. Ett dieselbatteri dvs lite större i en bil med mindre från fabrik. På de äldre vad nu det är med justerskruv på laddrelät gick det att justera. Likaså så kunde man mäta syravikten, räkna och justera till perfektion.
Om jag minns rätt så för låg laddning så blir det oxid på minuspolen och för hög på pluspolen.
Kabeln vi ser på bilden mäter du enkelt upp. Är det kontakt igenom den så sitter felet i resten av kabeln eller kabelskon i motgående detalj.
Batteri till kaross är en annan typisk punkt när man vill reducera risken för jordfel.
På samma vis som man bland kan se batteripoler med ”mossa” på polerna. Uppstår när det är obalans i systemet. Ett dieselbatteri dvs lite större i en bil med mindre från fabrik. På de äldre vad nu det är med justerskruv på laddrelät gick det att justera. Likaså så kunde man mäta syravikten, räkna och justera till perfektion.
Om jag minns rätt så för låg laddning så blir det oxid på minuspolen och för hög på pluspolen.
Kabeln vi ser på bilden mäter du enkelt upp. Är det kontakt igenom den så sitter felet i resten av kabeln eller kabelskon i motgående detalj.
Re: El-utmaningar
Yes, felet är äntligen inringat till kontakterna, förmodligen den på ”utsidan” då den återanvändes när nya stammen byggdes. Så blir att byta ut den samt inre inkl kabelhärva som går till lampswitch och tändingslås.
Skönt ändå att ha gått igenom allt grundligt, har ju lärt sig en del på kuppen
Skönt ändå att ha gått igenom allt grundligt, har ju lärt sig en del på kuppen
Re: El-utmaningar
Det har jag aldrig tänkt på att det blir fel "balans" i systemet med för litet eller för stort batteri och det där med att läsa av om oxiden är på minuspolen eller pluspolen var ett bra tips som stämmer när man googlar på detJohannes wrote: ↑Tue Jan 30, 2024 3:08 pm”mossa” på polerna Uppstår när det är obalans i systemet. Ett dieselbatteri dvs lite större i en bil med mindre från fabrik. På de äldre vad nu det är med justerskruv på laddrelät gick det att justera.
Om jag minns rätt så för låg laddning så blir det oxid på minuspolen och för hög på pluspolen.
@whenk Kul att du börjar få ordning på det också
@lagteknik
Re: El-utmaningar
Det är på samma sätt med moderna bilar. Byte av batteri på verkstad och sen i med nån dator så ställer mekanikern in laddningen enkelt uttryckt. Det började ju med minnen till radion, sen nån kondensator så höll radion minnet. Sen än mer lullull.
Det var ställbart laddrelä till de första Bosch växelströmmare ( det alstras alltid växelström men ibland på mekanisk väg - likstömmare kallas de som bekant) men snabbt blev det inbyggt laddrelä/kolhållare. Nu är det ju inte såna vi har men...
Hur som el är inte min grej.
Det var ställbart laddrelä till de första Bosch växelströmmare ( det alstras alltid växelström men ibland på mekanisk väg - likstömmare kallas de som bekant) men snabbt blev det inbyggt laddrelä/kolhållare. Nu är det ju inte såna vi har men...
Hur som el är inte min grej.