El-utmaningar

Forumet för de tekniska frågorna.
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

El-utmaningar

Post by whenk »

Hallå,
Börjar närma sig provtur med 912:an och har ägnat den senaste tiden åt att koppla det sista i elväg. Idag var det dags för batteriinkoppling och en del funkade faktiskt som det skulle :-).
Ska tilläggas att kabelstam är helt ny men reläerna är otestade och gamla.

Följande fungerar:
Parkeringsljus
Halvljus
Helljus
Vindrutetorkare
Pump för spolarvätska
Tuta
Belysning för regskylt bak
Oljetryck (tror jag det är)
Viss belysning i instrument (alla lampor och fästen är nya)

Följande fungerar inte:
Startmotor (ny)
Blinkers
Viss belysning i instrument
Bakljus

Frågor:
I samband med lackering lackerades alla jordningsfästen över och har inte lagt mycket energi på att göra rent gängor och anläggningsytan mot karossen från färg - Kan det vara en anledning?
Reläerna, är de kända för att gå sönder? Tutan och blinkers delar relä men bara tutan funkar, kan det vara reläet ändå?

Tips och råd är väldigt välkomna.
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: El-utmaningar

Post by whenk »

Och vad är skillnaden på light signal relay och turn signal relay? :-)
User avatar
peterc
Posts: 1187
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: El-utmaningar

Post by peterc »

Jag skulle göra rent alla jordningsytor.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
gtBen
Posts: 837
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: El-utmaningar

Post by gtBen »

Jordpunkterna måste vara ok först.
Mina blinkers funkade också konstigt och jag fick rådet att inte mecka med nånting innan jag testat med ett nytt blinkersrelä, och med nytt relä så funkade allting.
@lagteknik
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: El-utmaningar

Post by whenk »

gtBen wrote: Sun Nov 12, 2023 8:58 pm Jordpunkterna måste vara ok först.
Mina blinkers funkade också konstigt och jag fick rådet att inte mecka med nånting innan jag testat med ett nytt blinkersrelä, och med nytt relä så funkade allting.
Köpte ett flong nytt relä så hoppas inte det är problemet. För att bekräfta, blinkersreläet är det tre-stiftiga som sitter i frunken?
User avatar
gtBen
Posts: 837
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: El-utmaningar

Post by gtBen »

whenk wrote: Sun Nov 12, 2023 9:05 pmKöpte ett flong nytt relä så hoppas inte det är problemet. För att bekräfta, blinkersreläet är det tre-stiftiga som sitter i frunken?
Jag kommer inte ihåg hur många stift det har, men tar man på det när det blinkar så känner man det i fingrarna :roll:
@lagteknik
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: El-utmaningar

Post by whenk »

gtBen wrote: Mon Nov 13, 2023 9:15 am
whenk wrote: Sun Nov 12, 2023 9:05 pmKöpte ett flong nytt relä så hoppas inte det är problemet. För att bekräfta, blinkersreläet är det tre-stiftiga som sitter i frunken?
Jag kommer inte ihåg hur många stift det har, men tar man på det när det blinkar så känner man det i fingrarna :roll:
Så om det inte "vibrerar" är det att fokusera på den helt enkelt.

Fråga, hur säkerställer man bra jordning? Slipa bort all färg så det är plåtrent mot jordkabel?
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: El-utmaningar

Post by Johannes »

Du kan ju alltid göra en provkabel med en passande ringkabelsko och mäta så att jordpunkten fungerar när det är monterat.

Färgen skapar du enkelt bort och vid montage är det lämpligt att fetta in kontaktpunkten
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: El-utmaningar

Post by whenk »

Johannes wrote: Mon Nov 13, 2023 4:28 pm Du kan ju alltid göra en provkabel med en passande ringkabelsko och mäta så att jordpunkten fungerar när det är monterat.

Färgen skapar du enkelt bort och vid montage är det lämpligt att fetta in kontaktpunkten
Hur menar du med provkabel?
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: El-utmaningar

Post by Johannes »

En helt vanlig kabel med kabelsko med sladd på motsvarande den som ska sitta där på riktigt.

Sen är det bara att mäta upp eller testa med provlampa.

En ohmmätning mellan skrapad yta och batteriet går ju också. Men med testkabel så ser du ännu bättre om det på nåt vis djävlas med anliggning mellan kaross och kabelsko.
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: El-utmaningar

Post by whenk »

Så helt enkelt för att kolla om man har 12v från pluspol till jordningskabel?
User avatar
henca
Posts: 639
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: El-utmaningar

Post by henca »

whenk wrote: Mon Nov 13, 2023 8:07 pm Så helt enkelt för att kolla om man har 12v från pluspol till jordningskabel?
Nej, mäter du spänning mellan plus och jord kommer mätaren alltid visa att du har full spänning eftersom mätarens interna resistans vid spänningmätning alltid skall vara väldigt hög och därför gör eventuell resistans vid jordpunkten insignifikant.

Bättre är att mäta ohm mellan en tveksam jordpunkt och någon garanterat bra jordpunkt på bilen.

m v h Henrik
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: El-utmaningar

Post by whenk »

henca wrote: Mon Nov 13, 2023 8:50 pm
whenk wrote: Mon Nov 13, 2023 8:07 pm Så helt enkelt för att kolla om man har 12v från pluspol till jordningskabel?
Nej, mäter du spänning mellan plus och jord kommer mätaren alltid visa att du har full spänning eftersom mätarens interna resistans vid spänningmätning alltid skall vara väldigt hög och därför gör eventuell resistans vid jordpunkten insignifikant.

Bättre är att mäta ohm mellan en tveksam jordpunkt och någon garanterat bra jordpunkt på bilen.

m v h Henrik
Tack! Vad ska ohm visa då?
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: El-utmaningar

Post by Johannes »

Noll
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: El-utmaningar

Post by whenk »

Johannes wrote: Mon Nov 13, 2023 11:23 pmNoll
Tack! Så hur vet man vad som garanterat är en bra jordpunkt? (sorry för alla newbie-frågor....)
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: El-utmaningar

Post by Johannes »

Ett ställe som verkligen är plåtrent.

Med andra ord en Ohm mätare från Biltema så kan man lägga ihop båda pinnarna då visar den noll.

Om du sedan sätter en pinne på plåstren del av karossen till en annan del där du har skrapat rent så visar instrumentet 0 i resistans på multimetern.

Batteriets minuspol kan man ju mäta på mot karossen om det är praktiskt.
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: El-utmaningar

Post by whenk »

Johannes wrote: Tue Nov 14, 2023 7:31 pm Ett ställe som verkligen är plåtrent.

Med andra ord en Ohm mätare från Biltema så kan man lägga ihop båda pinnarna då visar den noll.

Om du sedan sätter en pinne på plåstren del av karossen till en annan del där du har skrapat rent så visar instrumentet 0 i resistans på multimetern.

Batteriets minuspol kan man ju mäta på mot karossen om det är praktiskt.
Ok, så om jag förstått det rätt:
Koppla in batteriet
Med ohmmätare sätter jag en pinne på minuspol och en mot de olika jordpunkterna. Är det 0 eller väldigt nära 0 så är det bra

Korrekt?
User avatar
henca
Posts: 639
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: El-utmaningar

Post by henca »

Ja, det stämmer! En jordpunkt som visar 0 ohm mätt mellan jordpunkten och batteriets minuspol är en bra jordpunkt.

m v h Henrik
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: El-utmaningar

Post by whenk »

henca wrote: Tue Nov 14, 2023 8:03 pm Ja, det stämmer! En jordpunkt som visar 0 ohm mätt mellan jordpunkten och batteriets minuspol är en bra jordpunkt.

m v h Henrik
Tack! Får prova mig fram. Blir tuffare när jag ska mäta från minuspol till jordpunkter i motorutrymmet men får väl skarva på något sätt.
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: El-utmaningar

Post by Johannes »

Du kan säkerligen mäta mellan karossen och nån skrapad jordpunkt utan långa kablar
User avatar
henca
Posts: 639
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: El-utmaningar

Post by henca »

När du väl hittat någon jordpunkt som är bra kan du sedan utgå från den som referenspunkt när du testar andra jordpunkter. Kandidater till lämpliga jordpunkts-referenser är olackad metall, t ex motordetaljer och låsanordningar för dörrar och luckor. Försök att hitta bra referenspunkter och arbeta dig bakåt mot motorn så kanske du klarar dig utan allt för långa kablar.

Det kan underlätta om du har kablar med krokodilklämmor till din multimeter så behöver du inte ha lika långa armar som kablar.

m v h Henrik
User avatar
peterc
Posts: 1187
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: El-utmaningar

Post by peterc »

Ett inte helt ovanlig fel är jordflätor som ser ut som kasseringsfärdiga stålborstar.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: El-utmaningar

Post by MagnusW »

Jordflätor kan också se OK ut och vara kassa.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1187
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: El-utmaningar

Post by peterc »

Kanske bra att mäta resistansen över jordflätorna också? Ska förstås vara noll. Ofta är flätan mellan kaross och växellåda boven i dramat. Svår att komma åt så den missas ibland.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: El-utmaningar

Post by whenk »

Tack för alla svar och input! Jordflätorna är nya men har spenderat lite tid på att slipa rent fästena på karossen från färg. Hittade också ett glapp i ett glödlampfäste i ena baklyktan, när jag fick till det så började båda lysa. WIN!

Blinker fungerar fortfarande inte så beställde ett nytt relä. Bromslysena fungerar inte heller så får kika på kopplingarna där.

Det går iaf framåt vilket är motiverande.
Post Reply