02 motorer alu magnesium

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

02 motorer alu magnesium

Post by Johannes »

I en paralleltråd ramlade vi in på material i blocken. Bifogar 2 bilder som visar märkningen på de olika blocken. Införandetid för magnesium skiljer beroende på motortyp/effekt. I det här fallet S med förgasare.

Hade det varit ett reservdels block så saknar det märkning.
Attachments
IMG_6604.jpeg
IMG_6604.jpeg (1.23 MiB) Viewed 1119 times
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 02 motorer alu magnesium

Post by Johannes »

och ett till
Attachments
IMG_6605.jpeg
IMG_6605.jpeg (1.15 MiB) Viewed 1118 times
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 02 motorer alu magnesium

Post by Johannes »

Stöttan för fläkten har olika utformning. Märkning på annan position på motorn beroende på material.
User avatar
peterc
Posts: 1187
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: 02 motorer alu magnesium

Post by peterc »

Tittade lite i min samling av klassningspapper och märkligt nog står det inte om det är aluminium eller magnesium. Står bara ”leichtmetal”.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 02 motorer alu magnesium

Post by Johannes »

I runda slängar så ger det ingen ökad motoreffekt och totalvikten finns i homologationspappren.

Det brukar stå lättmetall / Biral eller nåt i den stilen. På en annan rad specas materialet i cylinderloppet. Det förefaller inte riktigt genomtänkt.

Men det finns fler underliga sätt att speca tex styrväxel med antal rattvarv fulla utslag.

Mer korrekt hade varit det proffsiga att mäta utväxlingen rakt fram men kanske lite knepigare.

Det fanns ju en hel del grejor för tävling i aktern som sänkte vikten. Dels på motorn men även på karossen.

Likaså tillkom ju vikt.

Men som så ofta gamla S med magnesium är attraktiva för vissa byggen. Andra vill ha den andra typen.
Post Reply