Page 1 of 1

Porsche 911 GT 1966-1968

Posted: Fri Apr 05, 2024 3:12 pm
by Johannes
Finns det en sån modell?

Nja, kanske inte enligt fabrikens nomenklatur. Men enligt fabrikens sport bibel så var ju 911T och 911S för GT grupp 3 upp till 2 liter i tävlingssammanhang.

Bilarna var försedd med motorer från Carrera 6 om man så önskade eller bara vissa delar utbytta till det beroende på tillgänglighet och budget får man förmoda!

Redan 911S var ju den mest trimmade förgasarmotorn som skulle komma att säljas på gatan 160, 168 eller 175. Högre litereffekt än övriga för gatan. Några andra modeller gick ju i få enstak R, ST, SC RS.

Hur som helst så är det den benämningen som används för vagnar med 12 stift i Boschkatalogen från 1968.

Re: Porsche 911 GT 1966-1968

Posted: Fri Apr 05, 2024 3:15 pm
by Johannes
Det är stift som man inte kan justera elektrodavståndet på - 2 fasta från sidan.

Stenhårda dessutom.Minns en skrift av John Starkey där nån på 70 talet klagade på att de kostade 600 att byta då och det var us dollar tror jag eller rent av pund! det går åt 12 på dubbeltändningslocken.

Re: Porsche 911 GT 1966-1968

Posted: Fri Apr 05, 2024 5:37 pm
by peterc
Minns att jag köpte NGK stift till nån MC med liten gänga till min race-motor. Fungerade utmärkt och de var billiga. Hade dock elektroden på vanligt vis. Kollade avståndet till kolvtoppen med modellera på ett stift. Hade lite olja på modelleran så att det inte skulle fastna i kolvtoppen. Lite nervöst men allt följde med ut. Tror det var 0,5 mm frigång. 🥵

Re: Porsche 911 GT 1966-1968

Posted: Fri Apr 05, 2024 7:09 pm
by Johannes
Så ser de originalstift ut som således - idag står det ju Porsche på de vita kartongerna med BERU från Porsche.

Re: Porsche 911 GT 1966-1968

Posted: Sat Apr 06, 2024 3:46 pm
by Johannes
Sen blev det egentligen lite svårare rent motormässigt med tanke på effekten för att hänga med 2.2 S så började de 1970 att bygga - om uttrycket tillåts - nertrimmade motorer. En S 2.0 försågs med topplock från T modellen som bara hade 110 hk och klenare portar i topplocket. 40 mm förgasare och de klena insugningsrören annat var ju weber 46 portade rör etc det normala.

Bättre bottendrag och högre toppeffekt 180 och det klarade homologeringen såklart. Men enkeltändning.

Re: Porsche 911 GT 1966-1968

Posted: Sat Apr 06, 2024 5:47 pm
by peterc
Mitt Porsche liv började ju lite ”i fel ände” med 2,7 RS. När jag efter flera år fick tillfälle att prova några S modeller, 2,2 och 2,4 så trodde jag något var fel. Uruselt bottendrag och högvarvsprestanda som var långt efter Carreran. Det är rätt fantastiskt att RS motorn är så överlägsen både i botten och på toppen.

Re: Porsche 911 GT 1966-1968

Posted: Sun Apr 07, 2024 9:33 am
by Johannes
Det är verkligen minst sagt frapperande hur de bollade med geometrier och även filosofi. Den relativt sett lågkomprimerade RS motorn med större slagvolym av såväl kolvarea som slag.

Men det handlar om att få in luft i cylindrarna och ha mod att släppa upp varvet i den högre regionen utan att det släpper. Givetvis med livslängd som prislapp.

Men det går också att dribbla med utväxlingar i lådan.

Hur man än vrider och vänder på det så hänger alltid effekt och moment ihop och nyckeln är luft in i cylindrarna.

Litereffekten är ju lägre för RS 2,7 än de gamla tvålitrarna och det var säkerligen något de eftersträvade av flera skäl. Ökat slag spökade givetvis samtidigt som det ökar effekten i motorn.

Ska man iväg från rödljuset är det bara effekt per kilovagnsvikt som gäller om man utnyttjar friktionen fullt ut - dvs motorn orkar spinna loss hjulen.

Re: Porsche 911 GT 1966-1968

Posted: Tue Apr 09, 2024 5:46 pm
by peterc
RS 2,7 motorn är överlägsen på att dra bränsle också. 😂

Re: Porsche 911 GT 1966-1968

Posted: Sat Apr 13, 2024 1:11 pm
by Johannes
Skojsigt!

Trist om det tätnar i bränsleröret pga av för litet flöde!

Re: Porsche 911 GT 1966-1968

Posted: Sat Apr 13, 2024 6:29 pm
by peterc
Över 4 liter per mil på Ringen. Men det klarade jag med 964 och 993 också. 😂

Re: Porsche 911 GT 1966-1968

Posted: Sun Apr 14, 2024 2:35 pm
by JMB
peterc wrote: Sat Apr 13, 2024 6:29 pm Över 4 liter per mil på Ringen. Men det klarade jag med 964 och 993 också. 😂
Jag vill inte veta vad min drar :mrgreen: :?: