Hur kollar man om bilen är "matching number" eller inte ?
Om jag förstått det rätt så var det inte exakt samma serie nummer på motor o chassi när bilen lämnade fabiken när den var ny !?
Hur vet man vilka nummer det skall vara ?
Är det bara motor och chassi som skall matcha eller är det motor, vxllåda och chassi? Och var hittar man dom nummren man skall kolla
Chassinummer har jag hittat
"matching number" hur kollar man det ?
"matching number" hur kollar man det ?
911T 2.4 1972 Aubergine
Man letar snett höger fläkten efter motornummer och vxl-nummer har suttit mitt under lådan, på den förstärkning som håller mot kopplingskabeln.
Låda, motor och chassis skall vara samma som lämnade fabrik.
Förr kunde man snällt be PCS att få Kardex/produktionsspec för bilen, i alla fall om man ägde den.
Nu vet jag inte hur man gör men jag tror att man kan beställa från tyskland för 90 Euro. Blankett finns på denna site, det finns en tidigare tråd i ämnet.
Pär
Låda, motor och chassis skall vara samma som lämnade fabrik.
Förr kunde man snällt be PCS att få Kardex/produktionsspec för bilen, i alla fall om man ägde den.
Nu vet jag inte hur man gör men jag tror att man kan beställa från tyskland för 90 Euro. Blankett finns på denna site, det finns en tidigare tråd i ämnet.
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Dessutom finns det ett karossnummer som skall matcha chassinummret. Karossnummret står i panelen bakom askkoppen. dessa 2 nummer är helt olika.
Med felaktig matchnning mellan dessa så kan man ana att karossen är utbytt men med överflyttat ch nummer.
För övrigt har jag sett en opel besiktad med Volvo chassinummer på kylarbalken. Det fanns tydligen blanketter och intyg även för det...
Med felaktig matchnning mellan dessa så kan man ana att karossen är utbytt men med överflyttat ch nummer.
För övrigt har jag sett en opel besiktad med Volvo chassinummer på kylarbalken. Det fanns tydligen blanketter och intyg även för det...
Det Johannes kallar karossnummer är det som annars kallas produktionsnummer, det finns också ofta skrivet med krita på instrumnetbrädans ovandel, på dörrar och jag har också sett det på kofångare. Vid risk förfalskningar är detta en viktig check, på de underlag man tidigare fick från PCS fanns dessa. Jag tror inte de fans på de "kardex" som nu är aktuella. På det material man kunde få förr fanns även nyckelkoder.
Pär
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Man kan hitta detta på Amerkanske porsche webben, men INTE på Svenska, Tyska mfl.
http://www.porsche.com/usa/accessoriesa ... henticity/
/Patrik
http://www.porsche.com/usa/accessoriesa ... henticity/
/Patrik
911T 2.4 1972 Aubergine