Page 1 of 2

911 S 1967 F d svensk i USA.

Posted: Sun Sep 02, 2007 6:34 pm
by Tomlargo
Image
Här finns Porschen 911S 1967 GPR 166 som fanns med i ett inlägg tidigare, står på museum USA, se länken där finns historien om bilen http://www.blackhawkcollection.com/inde ... =inventory

Posted: Mon Sep 03, 2007 8:02 am
by Parced911
Hm, jag fingrade lite på den när prislappen låg på 300 000:-. Bedömde att den var lite väl "smal" i sin användning.....

Pär

Posted: Wed Sep 05, 2007 9:00 am
by Johannes
Vill minnas att det satt en 2.4 liters med dubbeltändning i bilen för 20 år sen...

/Johannes

Posted: Wed Sep 05, 2007 11:11 pm
by MartinG
Var det inte en 67:a när den fanns i Sverige?

Posted: Sat Sep 08, 2007 11:55 am
by Parced911
Troligen den vanliga förvirringen mellan produktions- och modellår. Jag minns den som en 67 S och om jag kan historien rätt så fanns inga S 1966 :-)

Pär

Posted: Sat Sep 08, 2007 10:14 pm
by Johannes
Visst är det -67a, men spana in bakskärmen!

Bilen var på prispallen i concouren såväl som på strippen på PCS årsmöte i Karlstad 1988 om jag inte missminner mig. Vill minnas att tiden på kvartsmilen gjorde den till tredje snabbaste.

Då hette ägaren Sveder.

/AJ

Posted: Sun Sep 09, 2007 11:12 am
by Parced911
Tittar man på bilder från tiden så var det många SWB som fick "R" utseende bak. Jag vet inte om man handknackade om profilen eller om man tog en skärmkant från en LWB, någon som vet?

Pär

Posted: Sun Sep 09, 2007 5:38 pm
by Johannes
Breddningen är gjord med skärmkanter från R. De var homologerade och rekommenderade vid bredare fälgar. Kollade i arkivet. 901.325./326.00 är art nr för dessa.

Det var tillåtet att åka tävling med 6:or runt om på den tiden. 7 tummare enbart bak.

6 tummarna runt om var ej var ej godkända för gatan.

För tävling var det ej tillåtet med 5,5 fram och 6 bak. (Givetvis ej heller på gatan)

I samtida skrifter från fabriken avråds bestämt från att använda lättmetallmuttrar tillsammans med alufälg och tävling. Det skall vara stål.

Lättmetallmuttrar är väl mest för fotografering. Stål är det som gäller även idag...

Det skiljer en del på nav och spacers för att få ihop det, bla beroende på årsmodell.

/AJ

Posted: Sun Sep 09, 2007 6:09 pm
by Parced911
Vår värld är liten. Pratade idag med mannen som fixade till bakskärmen, "handrullade". Tydligen så tävlade inte Axelsson med bilen utan det var hans privata bil. Han som fixade skärmarna var lite osäker på om det var en L eller S men de är ganska säkra på att det var en S. Tävlat har den i alla fall gjort. Axelsson hade den 1 år eller kortare.

Pär

Posted: Sun Sep 09, 2007 7:03 pm
by Tomlargo
Här är en bild på Porschen med Lasse Elgen taget under en bantävling 1968, han körde i Turistvagnar grupp 3 max 2000 cc och kom på andra plats i SM.Image

Posted: Sat Oct 06, 2007 6:16 pm
by Johannes
Handrullat...det var värst!


Sägs att Yngve Johansson blev 2:a i SM -69 med den bilen.

/AJ

Posted: Mon Oct 08, 2007 6:29 pm
by Tomlargo
Det stämmer att Yngve Johansson blev 2:a i SM 1969, vann gjorde Sten Frohde i en 911T som han hade köpt av Scania i Södertälje som Björn Waldegård hade kört och vann KAK-rallyt 1968 med. Bilen var en 911T, möjligen en ST, den hade 160 hk från fabriken och hade regnummer BB 2277 och chassinummer 11820422. Frodhe hade bilen till 1971.Image

Posted: Tue Oct 09, 2007 10:47 am
by Tomlargo
Hade ett foto på Sten Frodhe när han hade vunnit SM.Image

Foto på samma bil med Waldegård/Helmer i KAK-rallyt 1968Image

Waldegård/Helmer körde även med bilen i Monte Carlo 1968. kom på 10 plats.Image

Posted: Tue Oct 09, 2007 10:51 pm
by Johannes
Image

Image

Image

Image

Saxat från Automobil augusti 1988.

/Johannes

Posted: Wed Oct 10, 2007 5:35 pm
by Tomlargo
Image

Fotot är från December 1966 utanför Scanias och Wolksvagen i Södertälje. när 3 st 911S hämtas ut, Axelssons 911S chassinr 306614S, Anders Josephson Racing STH chassinr 306830 bilen var röd, och Picko Troberg vet ej chassinr men bilen var ljusgul, tror att Axelssons bil var orginal och blev ombyggd senare tll det utförande den har idag.

Posted: Wed Oct 10, 2007 8:23 pm
by Johannes
Om man skall vara petig så är det inte ST utförandet. Utan T/R.

911 L byggdes med större förgasare och lite annat 150 hk.

911 T byggdes med S motorn med std 160 hk, fast de modifierades till 175-180 hk med rally kit. Detta utförande kallades T/R. Förmodligen byggdes förhållandevis många bilar upp privat eller av generalagenten med samma prylar som komplement till fabrikens byggen. Dessa borde kunna kallas 911 Leichtbau.

T varianten hade tex oväntade dimensioner på topplocken, allt för att homologeringen skulle bli så bra som möjlig.

/Johannes

Posted: Wed Oct 10, 2007 8:41 pm
by Jonas Y
Johannes; tack för bra T/R förklaring. Jag har alltid undrat vad f-n det är för något.

Posted: Fri Mar 28, 2008 11:16 am
by Flat-6
Jaha, då vet jag vad som hände med min bil efter det att jag sålde den till Strandell hösten 1986. Jag har undrat i alla dessa år och ibland ångrat mig att jag sålde den. Det var min första Porsche och min 2:a bil totalt. Jag var 20 år och när jag köpte den så var det den billigaste 911 jag kunde hitta. Betalade 60.000 vilket var en himla massa. När jag ägde den så var den röd med turbovinge och BBS fälgar. Hade ingen aning om vad det var för bil men misstänkte att den var lite annorlunda när jag jämförde med andra 911:or. Ljudet med det avgassytemet var sagolikt. Ska se om jag hittar några bilder att skanna. Nåväl, nu åker jag 996 C2 till vardags och det är ju en helt annan bil även om den också är rolig att köra.

Posted: Fri Mar 28, 2008 11:58 am
by alf3001
Välkommen till forumet Flat-6!

Det ska bli kul att se lite bilder på bilen och få lite fler historier.

MVH

-ALF

Posted: Sat Mar 29, 2008 8:03 am
by Lasse
Hej,

Som jag kommer ihåg det var Kreamer först med att skärmbredda. När dessa bilar dök upp i depån första gången kom Porsches stallchef fram och tittade eftertänksamt en stund, vände sig till sin assistent och sa: Såna ska vi ha. Var det 1966?
Första produktionsbilen från Porsche med breddare var 1967 911 R.
Innan breddarna eller bakskärmarna fanns att tillgå över disk hembreddades det friskt. Ett vanligt sätt var att rulla eller handrulla.
Det tillgår så att Du tar ett runt vedträ eller rundstav av önskad diameter, sticker in det mellan däck och skärm och kör bilen så träet rullar med och tvingar ut kanten. Voila! Resultatet blir oftast bra och tekniken används ännu av bilhandlare och däcksfolk.
Svenska racers (på sextiotalet) som ville ha lite mer breddning än vad rullningen gav fick ge sig på att svetsa dit en bit från nån annan bil. Vad använda?? Jo, på åtminstone en bil togs yttersta delen av en VW typ ! skärm. Rätt vinklad och applicerad på Porschen ger det en jättefin form med grym krökt "rygg" ner mot hjulhuskanten.
Studera gamla bilder från tiden, Du ser direkt vilka som är rullade och vilka som är svetsade. De svetsade är av lite olika karaktär, tuffast är de med krökt rygg.

Lasse

Posted: Sun Mar 30, 2008 11:30 am
by Johannes
Minns jag fel...ägdes den inte av Anders hammer ett tag?


Figurerar även på cars sold hos

http://www.edmondharris.com/

//Johannes

Posted: Sun Mar 30, 2008 4:25 pm
by karl-ove
Johannes wrote:Minns jag fel...ägdes den inte av Anders hammer ett tag?


Figurerar även på cars sold hos

http://www.edmondharris.com/

//Johannes
Stämmer bra det, om jag inte minns fel så bytte Anders till sig den av C Sveder mot en 3,0 turbo. (-76a kanske)

Karl-ove

Posted: Tue Apr 01, 2008 11:24 am
by Tomlargo
Sista ägaren i Sverige var Autoretro AB Sankt Eriksgatan 12 Stockholm som blev ägare 1996, innan var det en privatperson i Malmö 1995 och en ägare i Nykvarn 1994, hade haft 15 ägare sammanlagt.

Posted: Sun Sep 07, 2008 1:33 pm
by Johannes

Posted: Sun Sep 07, 2008 10:16 pm
by tigerman67
Tomlargo wrote:Det stämmer att Yngve Johansson blev 2:a i SM 1969, vann gjorde Sten Frohde i en 911T som han hade köpt av Scania i Södertälje som Björn Waldegård hade kört och vann KAK-rallyt 1968 med. Bilen var en 911T, möjligen en ST, den hade 160 hk från fabriken och hade regnummer BB 2277 och chassinummer 11820422. Frodhe hade bilen till 1971.Image
Till historien kan tilläggas att Kent Frohde som belade den hedrande sistaplatsen på listan körde min bil (till salu, i praktiken redan såld men ej levererad...). Bilen, en 2,0 S -69, var säkerligen minst lika potent men han påstod (med statistiskt bevisad säkerhet) att broder Sten var en betydligt bättre chaufför :D