En smâ muppig frâga: Första september slutade de sälja blyad 98 oktan här (jo det är sant...)! Har alltid kört med OK/Q8 nâtt no-name fabrikat ifrân sverige som fungerat bra och kostat 35-43 sek och räckte till 450 liter.
HU, när jag nu skulle köpa bly ersättning 105 sek för castrol valvemaster utan oktanboast +25 sek till för den, vilken bara räcker till 250 liter bensin....
Men killen sa att jag bara behöver använda den var tredje tank? 2 tankar "kissemiss bensin", 1 tank tillsats. Kan detta stämma? Jag vet att det egentligen bara ett problem över 3000 varv, men man är ju där över mest hela tiden..... brukar ibland nosa pâ en 6800-7000 ocksâ (det làter ju sâ gott... )!
Lever jag kanske i det förgâgna, bâde när det gäller priser och ohärdade ventilstyrningar? Hur gör ni? Erfarenheter?
Blyersättning!
Blyersättning!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
Jag kan bara, lite okunnigt, kommentera att jag frågat min motormeck Micke Svens om detta och han sade. Gamla säten - varje tank, moderna säten - var tredje. Jag druttlar i varje gång jag tankar min Vincent.
Pär
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
- tommyrecaro
- Posts: 698
- Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Enligt alla gamla artiklar jag läst (semestern ) är 2.4:ans ventilsäten förberedda för oblyad bensin med tanke på amerikanska marknaden. 71:or och äldre behöver dock blyersättning. Har dock för mig att Bruce Anderson sagt nån gång att det inte är så noga eftersom även tidiga 911 har relativt hårda säten. Jag brukar ialla fall ta det säkra för det osäkrra och blya på. Dock är det inte hela världen om man skulle glömma det nån gång.
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)