Targatak - Längd mellan bågar?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Anders HQ
Posts: 50
Joined: Sat May 17, 2008 8:19 am
Location: Sthlm-Värmdö

Targatak - Längd mellan bågar?

Post by Anders HQ »

Hej, ny på forumet efter att tjuvläst i något år.

Har en 911E -71 som jag påbörjat en helrenovering av. Undrar lite om mått över targataket. Tycker att glipan i bakkant då taket är monterat är något stor. Hur många mm glipa är normalt?
Jag tror inte att bilen fått sig en knäck (dörrspringorna verkar ok) men om jag ändå ska in och svetsa i trösklarna så finns ju chans att räta upp den om det behövs.
Är det någon som har ritningar med mått för Targa?

/Anders
Porsche 911E -71, Targa, Signalorange, pågående helrenovering.
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Hej Anders! Kul att du renoverar en E, lägg gärna upp lite bilder på din renovering alltid kul att följa och bli inspirerad av andra.

Jag tror faktiskt inte det ska vara någon glipa i bakkant. Din bil har säkerligen inte fått en knäck för då borde väl glipan blivit mindre eller..?

Det jag vet är att det finns massa sätt att justera targataket (är tydligen en vetenskap :) ), kanske är taket för litet? Har dock ingen aning hur detta görs..

Lycka till iaf
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Hej,

Kul med en helrenovering och det vore hur kul som helst om du postade lite bilder så att vi andra fick följa utvecklingen. Har själv en coupe, så jag har något begränsad kunskap om targorna. Men jag har hört att targan har en tendens att bli lite som en uppochnedvänd banan, då karossen inte är lika styv. Det kan vara därför som du får en större glipa i bakkant på targa-taket.

Jag vet att vår Ferdinand säljer förstärkningsbitar till trösklarna och upp på stolpen som kan avhjälpa detta. Kolla med Peter, han hjälper säkert gärna till.

MVH

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
User avatar
Anders HQ
Posts: 50
Joined: Sat May 17, 2008 8:19 am
Location: Sthlm-Värmdö

Post by Anders HQ »

Tack för svaren. Jag har tänkt att lägga upp lite bilder och beskrivning av mitt projekt, måste bara ta mig förbi det mentala hindret att lägga upp bilder mm.

Om någon vet hur långt ett targa-tak ska vara, eller har några andra bra mått på glipan tex vore jag tacksam. Tips på justering av targatak är också intressant, går det?

Jag ska plocka bort bakskärmarna och då får jag väl se hur mycket av trösklarna som måste bort (ser ganska fint ut nu...) så jag ska kolla upp dom där förstärkningarna från Ferdinand du tipsade om.

FYI. Bilen är nu snudd på helt rensad ovanifrån. Om några veckor blir det grovrengöringsrondeller för att få bilen plåt-ren, utsida och insida. KUL!
Porsche 911E -71, Targa, Signalorange, pågående helrenovering.
M.Nilsson
Posts: 12
Joined: Fri Jan 07, 2011 9:46 am

Post by M.Nilsson »

Hej! Det här är mitt första inlägg här. Jag heter Magnus Nilsson och vi har (jag och min sambo) en 911T targa -71 Tyvärr ombyggd till g-modell.
Jag hittade den här gamla tråden och jag har samma fråga. Med targa taket monterat får jag en stor glipa mot bågen. Mitt tak är 778mm långt på mitten av taket. Hur gjorde du Anders? Jag såg i din renoveringstråd att du svetsat bla trösklar och gjort ett jättefint jobb. Kollade du upp måtten i samband med det? Jag misstänker att vår bil också har kroknat. Kanske vid tidigare tröskelbyte. Upptäckte att förstärkningarna mellan tröskel och innerskärm saknades! Det konstiga är att dörrpassningen är ganska bra.
Eller är det någon annan här som har en aning?
mvh Magnus
Post Reply