Drivaxelbultar.

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Nilsson
Posts: 210
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Drivaxelbultar.

Post by Nilsson »

Tänkte att jag skulle unna mig nya drivaxelbultar.
Om jag stövlar in på PC och beställer på antingen chassinummer eller reservdelsnummer (90006707301) så får jag en bult som är M8-45.
Men mina som sitter i är M8-60.Enligt Performance Products så har(frånsätt dom 911 som har 10mm) 1965-68 har M8-45 och 1975-85 M8-50 ...Nära men inte tillräckligt.Har jag missat något..?
Frågan är helt enkelt,vet ni någon bult som har mina mått M8-60 varav 20mm gängad till drivaxlar...??
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Själv så stoppade jag in vanliga 12.9 med insex skalle (gratis på jobbet) skulle jag köpt så hade det blivit 8.8 kvalite p.g.a. bättre korrotions skydd.

Fast ser man hur seriöst ditt övriga bygge är så är det nog bara att leta vidare efter bult med inbuss / XZN skalle. Som förövrigt verkar vara en lite misslyckad tysk 60-tals standard som inte slog. Fast har bkommat upp igen i form av olika Torx varianter.

Som en passus är att DEMAG använder inbuss till bromsana på deras telferar.
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

12.9 eller 8.8 är bultens hållfasthet.

12.9 = 12:an är brottgränsen i 100 MPa d v s 1200 MPa. 9:an är sträckgränsen i tiondelar av brottgränsen d v s 0.9 x 1200 MPa = 1080 MPa

/Dennis
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Bra gå in på en välsorterad järnaffär och köp 12.9 insex i rätt längd.

Skulle absolut inte köpa 8.8 bultar då redan orginal 12.9 är marginella.

När ni skruvar med drivaxlarna så se till att anläggningsytan mellan flänsarna är rena från fett. Det ska bara vara torr metall där för högre friktion. Det bör också vara låsbrickor under under skruvskallen. Dra också till rätt moment.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

På anläggningsytan mellan flänsarna ska det sitta en packning som skyddar smuts från att komma in till kulorna i drivknuten. Reservdelsnummer 901.332.297.00

Om 12.9 bultar skulle varit på marginalen tror jag ingenjörerna på porsche skulle ökat antalet.

/Dennis
Nilsson
Posts: 210
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Post by Nilsson »

Om allt vore så enkelt ändå......
Är det inte så att en M8 drivaxelsbult är något grövre på den icke gängade delen av bulten än en "vanlig" M8 bult från järnhandeln..????
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Nilsson wrote:Om allt vore så enkelt ändå......
Är det inte så att en M8 drivaxelsbult är något grövre på den icke gängade delen av bulten än en "vanlig" M8 bult från järnhandeln..????
var ute och måttade på några i bra att ha lådan
Dom ar inte grövre på den ogångade delen utan lite mindre ca 7,4mm.
d.v.s. det grundmått stången har före gängan rullas.
Mina var 55 långa inklusive skallen.

Orkar inte räkna på det men skulle aldrig kunna tänka mig att dessa bultar kan haverera ens vid dragracing om allt är riktigt monterat.

Så gunna din lokala järnhandel
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Nilsson
Posts: 210
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Post by Nilsson »

Jag var ochså ute i garaget idag.
Jag hade fel.!!..Vad fick jag allt tokeri ifrån..??..
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Såklart att du skall använda 12.9!

Om det är en tvättkta insex så har de en speciell radieövergång mellan liv och skalle, allt för styrkan. (den ser ut som en andragradare...för den som är extra vetgirig). För övrigt så kan en 12.9 inte blankförzinkas. Rostskyddet kvittar där den sitter.

Smörj ordentligt, ca 50 % av momentet försvinner i friktionen mellan skalle och underlag. Ca 40 % försvinner i gängan. Det blir inte så mycket kvar att hålla ihop paketet med...

XZN "intolv" även kallat sitter tex på drivaxlar på äldre golfar. Dörrlåsen på 911 (rostfri och finns...) och även gångjärnen. Kan vara svårt som reservdel hos Porsche, men de finns hos Opel. Stolar i Kapitän hade det och även transmissionskåporna på Opels 1700/1900 motorer.
Post Reply