Ska försöka bekräfta/o-bekräfta med kompressionsprov, men om vi tänker oss att så är fallet så kommer jag nog behöva byta en del grejer. Och då kan man ju lika gärna trimma!
Frågan är bara vad man ska trimma på och hur (boktips mottages tacksamt. Performance handbook har jag förstått ska vara ett måste).
jag har en 2,2T-motor. Om jag har förstått det rätt så skiljer det rätt mycket från E- och S-motorerna. Rätta mig om jag har fel, men
- Vevaxel är ej balanserad i T
vevstakar är sämre i T
toppar är samma ämne men mindre portar/ventiler
cylindrar är gjutna a la bagge istället för biral
andra kammar
- Passar 2,7-cyllar/kolvar på 2,2 (är det detta som brukar kallas "2,5"?)
Jag vill behålla kortslagiga veven. Är T-veven olämplig att trimma på?
Kan jag behålla mina T-toppar, och "bara" porta och byta ventiler?
Är det S-kammar som gäller om man ska trimma? Jag har inte hittat några eftermarknadskammar, men det borde väl finnas?
Sist men inte minst; är 2,2T-blocket något att ha?