Motortrim - Vad passar vad?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Motortrim - Vad passar vad?

Post by Dizzycap »

Har gått och funderat på det där knackane ljudet jag har i motorn och kommit fram till att det KAN vara en krökt ventil som slår i kolven :( :(

Ska försöka bekräfta/o-bekräfta med kompressionsprov, men om vi tänker oss att så är fallet så kommer jag nog behöva byta en del grejer. Och då kan man ju lika gärna trimma!

Frågan är bara vad man ska trimma på och hur (boktips mottages tacksamt. Performance handbook har jag förstått ska vara ett måste).

jag har en 2,2T-motor. Om jag har förstått det rätt så skiljer det rätt mycket från E- och S-motorerna. Rätta mig om jag har fel, men
  • Vevaxel är ej balanserad i T
    vevstakar är sämre i T
    toppar är samma ämne men mindre portar/ventiler
    cylindrar är gjutna a la bagge istället för biral
    andra kammar
Det vore roligt att höra era idéer om hur man skulle gå vidare med den här motorn. Jag misstänker att man bör byta kolvar/cyllar ändå så där är steg 1. Men i övrigt är det mycket frågor;
  • Passar 2,7-cyllar/kolvar på 2,2 (är det detta som brukar kallas "2,5"?)
    Jag vill behålla kortslagiga veven. Är T-veven olämplig att trimma på?
    Kan jag behålla mina T-toppar, och "bara" porta och byta ventiler?
    Är det S-kammar som gäller om man ska trimma? Jag har inte hittat några eftermarknadskammar, men det borde väl finnas?
    Sist men inte minst; är 2,2T-blocket något att ha?
Just det här med eftermarknadsdelar vore kul att diskutera. Det är väldans dyrt med orginal S-kammar. Finns det några alternativ? Samma sak med veven, är det bara orginal S-vev som gäller?
rpm
Posts: 37
Joined: Sun Mar 09, 2008 11:56 am
Location: Gbg

Post by rpm »

Klart veven är balanserad, saknar kanske lite motvikter dock.
911 E -72
Post Reply