Fråga om isolering och gummilister...

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Fråga om isolering och gummilister...

Post by Christoffer E »

'kej... mera basicfrågor kanske men...

Den gamla tjärpappen som spricker och torkar och ligger som flagor i motorummet- vad ersätts den med snyggast? Bitumenplattor? Nån som gjort nån snygg och smart lösning där?

Den färdigskurna ljuddämparmattan/motorrum som finns hos Ferdinand - rimligtvis borde den sitta som en smäck i en 912a också, eller hur? Viks den på mitten och fortsätter längs "taket" - dvs går hela vägen fram till övre blecken vid motorumssargens kant - vid luckan? Nån som satt i en sån? Estetiskt så borde det vara ett snäpp vassare än att skära till egen av dämpmaterial?

Ska byta fönsterlister på bakre sidorutorna för att få lägre & bättre ljudnivå i kupén? Hur sitter såna? Har aldrig bytt fönsterlister på nån av mina bilar? Såpar man dom och kränger dom på plats - eller limmar - what?

Tacksam för tips!!

Shine on! Vintern är kort - snart är det barmark igen! *flin*

// C
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Har du dämpmattor i motorrummet? kan det vara original?

De nyare torpedabsorbenterna är inte så enkla att montera i en gammal bil som man skulle kunna tro. Den går under hatthyllan och ner på den lodräta torpeden, men de äldre bilarna har karossfasta fästen och absorbenten var av lump med fenolplast i för att kunna formas, de nyare jag har sett är av skummgummi och kräver svetspinnar i karossen. på svetspinnarna bankar man på plasthattar.

I så fall tror jag med på att köpa en lumpskiva med svart textil på ena sidan och tillverka absorbenten i två delar. kapa bort karossfästen på torpeden och limma med kantaktlim utspätt med 10 toulen. Allra helst så kanske du kan köpa loss bättre kontaktlim för proffsbruk av tex skomakaren. Så limmade vi när jag jobbade med detta på utvecklingsidan hos en biltillverkare och modifierade redan byggda bilar i experimentsyfte.


Johannes
Post Reply