Underhåll av Vinent

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Underhåll av Vinent

Post by Parced911 »

Jag har lagt lite tid på Vincent. Jag skrapade ut en mindre blomkruka med jord ur bakskärmarna. I den där fina fickan som Porsche har skapat mot dörrsmygen. Vad jag kunde känna fanns inga hål och underredsmassan, verkade i alla fall, sitter fast. Jag roade mig också med att öppna lilla locket i främre delen av yttre sparklådan samt såg till att hållen för "ventilation" av sparklådan var fria från skräp. Det var de nu inte utan jag luckade peta ut en del "guck" som tyvärr inte var helt torrt.... Jag skall nu blåsa med tryckluft och spruta in någon form av rostskydd. Jag skall göra det på alla håligheter och dörrar. Är man noga med detta tror jag man kan skjuta på tröskel- eller dörrbyten ett tag.

Vad gör ni för att era bilar inte skall förfalla? Tips, tekniker, färg, oljor???

mvh
Pär

(lyft med denna site btw!)
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Bra fråga, ska renovera min bil nu och är rätt intresserad av vad man ska använda för underredsbehandling när bilen är renoverad lackad och i topptrim. Kanske inte så kul att grisa ner sitt hantverk med kladdig svart dinitrol.
Det är kanske ok i balkar och delar som inte är synliga, men andra ställen?

Min bil är behandlad på vissa ställen med nåt gult halvgenomskinligt grejs. Detta skyddar väl samtidigt som man ser om det börjar krypa. Någon som vet vad det är?

Har också hört om folk som sprayar bilen med linolja varje år...

Motorolja kör jag Shell Mineral 20W50. Körde Delsyntet 10W40 innan men oljetrycket blev lite lågt.
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Tips för att minska slabb med olja

Post by Parced911 »

Hej, även om inte styrningarna är slut så drar ju våra bilar en del olja... För att kunna fylla olja utan att drälla så mycket så tar man en T-röd pava och skar ut ena sidan så att man får ett stort hål. Man stoppar sedan flaskhalsen i oljehålet, vilar flanskan mot luftburken och häller sin nya fina olja i det STORA hålet i flaskan varvid oljan snällt rinner ned i tanken. Har man sedan en trasa kan man torka av flaskan innan man stoppar den i en påse för att sedan lägga den under huven fram. Jag hade glömt bort denna metod då jag haft -72:or ett tag....
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

Jag ser att ni diskuterade rostskydd för dörrar o trösklar tidigare.
kom ni fram till något bra medel ?
Jag har bytt dörrstopp på båda dörrarna och tänkte passa på att spruta något rostskyddsmedel i dörrarna innan jag monterar dörrsidorna

Något bra tips ?

/Patrik
911T 2.4 1972 Aubergine
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

Efter lite googlande så börjar jag bli övertyga om att kallpressad linolja är bra.
Saxat ur ett forum
"
Analys från Statens provningsanstalt nr 88M51536 visar inträngning i spalt är mer än 50 % bättre än Tektyl ML. Provet utfördes enligt delar av Svensk standard för rostskyddsmedel för bilar - hålrumsvätskor SS 18 65 11
"
http://www.stackenbilvard.se/displaysub ... &forumid=1

/Patrik
911T 2.4 1972 Aubergine
Post Reply