Page 1 of 1

Bromsar på 911 E?

Posted: Sat Nov 26, 2005 5:40 pm
by wurst
Hej,
jag har bromsar som behöver renoveras, kan man sätter nyare bromsar på
en 69 än de orginala?

Posted: Sat Nov 26, 2005 8:16 pm
by Jonas Y
Jag läste just en artikel om ett RS/RSR projekt här:
http://www.911classic.co.uk/RS-RSR_Project.htm#p
Där kan man (ganska långt ner på sidan) läsa och kolla på en bromslösning som www.tremotorsports.com tydligen erbjuder. Om den funkar på våra vanliga bilar vet jag inte, men det verkar så - det står bl.a "Tre manufacture a true bolt on fast road/track performance brake upgrade kit for early 911’s and the 914-6. The kit includes all the hardware needed for the installation and all the components are brand new!"

Image

Posted: Sat Nov 26, 2005 8:33 pm
by Parced911
Bromsar är en hel vetenskap..... När det gäller bromsuppgradering så finns tre frågor att ta ställning till:

1. Budget :-)
2. Grad av bök. Framben, dvs vad man har att utgå ifrån. Vill man bara byta ok och inte hålla på att jocka med att byta ben och ställa om framvagns osv.
3. Vilka hjul man köra med.

Nedan kan man läsa en del.

http://home.nycap.rr.com/wmv/generalbrmd.htm

Det finns också ett dokument som Tolle tagit fram som ligger på PCSRacings sida.

För mitt 2.8 RSR projekt kommer jag att köra en budgetlösning. Gamla typen av 3.3 skivor och bromsok från sen 964. Sedan får jag tydligen byta huvudbromscylinder. Jag hoppas klara mig på mellan 6 000 - 7 000:-.

Pär

Posted: Sat Nov 26, 2005 11:01 pm
by wurst
Tack för svaren.
Tänkte inte så mkt på turbo bromsar utan mera sc eller carrera.

Posted: Sat Nov 26, 2005 11:38 pm
by Parced911
Du har troligen framben som inte medger S/SC/Carrera-broms. T och E har mindre avstånd mellan "öronen" varför du får byta framben till S eller SC/Carrera. Du kan då välja mellan Boge och Bilstein samt Koni. Valet påverkar möjlighet att stoppa dämpare i benen. Boge ger mest valfrihet. Är din -69 en T så kanske den också har oventilerade skivor, minns inte när de införde ventilerade på alla bilar.

mvh
Pär

Posted: Sun Nov 27, 2005 12:37 pm
by wurst
Det blir nog utbytes av de orginala då.
Jag kollade och Mittelmotor i tyskl. säljer "nya" om man lämnar sina gamla
och det kostar 109 eur per st.
På ebay fanns det en massa olika bromsar så frestelsen fanns att "uppgraderar".

Posted: Sun Nov 27, 2005 2:35 pm
by karl-ove
Om jag tolkar rubriken rätt så har du en -69 E. Och då ska väl sc / carrera 3,2 bromsar passa rakt av, för då har du väl alu caliprar fram och ventilerade skivor runt om.
Karl-ove

Posted: Sun Nov 27, 2005 6:29 pm
by Parced911
Karl-Ove har rät. Om ingen har kladdat med din bil har du sk S-bromsar. De är kultiga och en broms som togs fram för tävlingsvilen 908. Renovera dem och kör med dem, de är OK för gatan och så är de snygga.

Pär

Posted: Tue Nov 29, 2005 10:10 pm
by wurst
Hej,
jag tittade lite noggrannare i lådan där de lösa bromsdelarna ligger.
Tyvärr är alla magnetiska dvs ej alu,samt ojämna: 3 av ATE typ 3 och 1 av ATE typ 1P vad det nu betyder.
Ska nog byter till ngt nyare

Posted: Sat Dec 03, 2005 10:50 am
by Jonas Y
Medveten om att jag nu är lite "off topic" så kan jag inte låtabli att posta några bilder jag just hittat som antyder att vissa Porsche ägare överskattar sina bromsar en aning ...

Image

Image

Om man aldrig mer vill våga att åka bil kan man se några tusen bilder till här: http://www.wreckedexotics.com

Posted: Sat Dec 03, 2005 3:16 pm
by wurst
Hej,
nu har jag möjligheten att köpa nya carrera 3,2 åk - passar de rakt av?
även med de andra komponenter dvs bromscylinderns kapacitet?
Mvh Benjamin