fel på 911 Targa

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
931Melander
Posts: 187
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
Location: Piteå

fel på 911 Targa

Post by 931Melander »

Som ny och helt okunnig frågar jag :
Vad är det för fel på 911 T 2,2 Targa i Malmö som inte blir såld?

Bara lite nyfiken för den ser ju bra ut på bilderna.

Fredde
Fredrik Melander
PCS 8349
User avatar
bjornart
Posts: 100
Joined: Wed Sep 19, 2007 9:21 pm

Targa

Post by bjornart »

Priset...

Björn
User avatar
MagnusW
Posts: 3012
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Den är väl inte heller helt original, om man tittar på bilderna, vilket man förväntar sig för det priset. Bla svarta handtag och motorgaller, stolarna ser lite för nya ut också.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Jag har ingen kunskap om denna bil men generellt skulle jag säga priserna är låga i Sverige. Jag hör ofta om, utifrån vår horisont, snurriga priser som betalas i Tyskland. Det som står sig väl är ovanliga och kompetent renoverade bilar. Delar är också fortfarande billigt här. Kolla på tyska eBay eller på mobile.de.

I Sverige får man inte mer än 300 000:- för en riktigt fin 2.4 S, i Tyskland får du det bara bilen är körbar. (kanske lite hårddraget men inte långt från sanningen)

Pär (som inte har kvar någon S att sälja) :D
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
felix83
Posts: 1012
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Targa

Post by felix83 »

bjornart wrote:Priset...

Björn
Nu har de sänkt priset till 230 000 (på sin hemsida). Kanske de insåg att bilen var lite väl optimistiskt prissatt...

Lite på samma tema; skulle det löna sig att restaurera följande projekt tillbaka till sin forna storhet (d.v.s. original 'early'-look)?

http://www.blocket.se/vi/18185962.htm?ca=15_s&last=1

Naturligtvis inser jag att det beror på skick, delar som ingår etc., men låt oss leka med tanken att den är strukturellt sund, men utan medföljande originaldelar. Kan man få igen pengarna på ett sådant här projekt eller är det bättre att köpa en som inte är utseendemässigt moderniserad?
Nu är jag inte på jakt just nu (alltför tunn plånbok) men tanken på att rädda en 911 undan sotdöden tilltalar mig.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Ju mer original ju bättre. Det går faktiskt att hinna bilar som inte är förstörda som denna targa. En bekant hittade en klart rädningsbar 73 T för typ 60 000:-. Den hade två ägare men stått i 10 år typ. Bestäm dig för en inköpsbudget och en renoveringsbudget och fundera på vad du verkligen vill, Coupe/Targa T/E eller S. Jaga och ha ögonen öppna och var beredd på att handla snabbt. Kan vara bra att "träna" genom att kolla på ett antal bilar för att lära dig vad som är muggigt och avd som är viktigt att det finns på vagnen.
Om jag själv var på jakt efter min första Porsche och jag var ute efter ett "balanserat" ekonomiskt åtagande skulle jag lära mig allt om 914 och samla på mig saker för en 914/6 GT konvertering. Det kan bli sjukt ball utan att behöva bli sjukt dyrt. Kolla de tuffa 914 som finns på denna site! En högst personlig reflektion utan anspråk på "sanning".

:D

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

914 är rejält underskattad som projektbil, det går att göra underbara bilar av dem. Har ägt en själv en gång i tiden, grymt kul bil och 1000% mer bus för pengarna än en 911. En riktigt snabb rackare dessutom... Det öronbedövande oljudet från motorn kombinerat med hård fjädring och minst sagt kursförändringsvilligt chassi gör att endorfinkicken kommer även vid en tur till korvkiosken :)

Den bilen går nog f.ö. att köpa loss till rätt peng idag. Ytterst marginellt med rost, 5-bultskonverterat, 911-bromsar och en 2,4-rova imonterad (behöver dock gås igenom). Ett breddningskit, 7+8" Fuchs plus en del TLC så är du i hamn!

MVH
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
felix83
Posts: 1012
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Tack för era åsikter!
Även om jag inte står i begrepp att köpa en Porsche just nu så är det ju alltid roligt att dagdrömma en smula. När pengarna väl börjar rulla in för min del (förhoppningsvis i sommar) så kommer det i första hand bli en 911 SC.
Drömmen vore en SC coupé och en early targa (eller en 914) för de där riktigt varma dagarna.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

En SC kan vara ett bra spår. Jag har hört om flera som köpt bilar fö 70-80 KSEK. Då har det varit lite hängig C inredning eller dålig lack. Motor och låda bör inte bereda problem. Den tidiga är billigast en kan skrämmas upp med pre -73 värmekammare och PMO.

Lycka till med drogerna!

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Post Reply