Stötdämpare för historisk racing

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
sjöbo
Posts: 13
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:51 am

Stötdämpare för historisk racing

Post by sjöbo »

Jag har en 911S -69 som varit en gammal race bil. Jag ska återställa den till ursprungligt race-skick för att kunna ha den till historisk racing. Just nu håller jag på att botanisera i stötdämpar världen. Någon som har något tips? Jag får ju inte ha coil-over. Skicka gärna någon länk eller modell benämning. Jag kan tänka mig både Bilstein och Koni, det viktigaste är funktionen.
User avatar
MartinG
Posts: 218
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:47 pm
Location: Kvicksund

Post by MartinG »

Vilka stötdämpare du ska ha betäms av hur hårda fjädrar du har och bilens vikt.
Kolla med Michael på Forza i Alingsås. Han har stenkoll på vilka dämpare som passar till vilka fjädrar.
RS -73 Replica | PCS 2424b
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

...är det Frodes gamla bil som jag hört har hamnat i Skåne?

På den tiden använde man nog oftast Koni. Om det är S/T specifikation som du är ute efter vill jag föreslå en intressant tråd på vår systersite i USA. Kolla:

http://www.early911sregistry.org/forum/ ... hp?t=24743

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
sjöbo
Posts: 13
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:51 am

Post by sjöbo »

Jo, det är Frodes gamla bil. Den ska återställas så jag behöver en del prylar! Karossen är i kanon skick och jag har skaffat rätt mycket prylar. Motorn har jag precis börjat "samla" prylar till, ska bli en 2,5 l med dubbel tändning osv. Har bara vevhuset än så länge... (har hittat ett fabriks race vevhus som sittit i en 914-6).

Tack för länken och jag ska kolla vidare.
Nilsson
Posts: 210
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Post by Nilsson »

Du har PM
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Roligt! Jag har i omgångar pratat med Thiger om att köpa den men har alltid till slut backat då det var ett för omfattande projekt för mig. Jag har också pratat med Nisse Larsson om denna bil många gånger. Det var ju hos honom den "dissintegrerades".

Vad hände med M471-inredningen då?
" - Tja, du vet, det låg några år sedan slängde jag. Man kan int spar allt gam skit!"

Kofångare och skärmbreddare då?
" - De e schlängt de me."

AJ, synd att han inte såg värdet i sakerna då. Nisse är annars en rejält cool kille.

Har du lyckats spåra motorn? Och hur var det, jag minns inte, men visst blev det ett karossbyte på fabriken? Hade man då en -69 kaross eller blev den "uppdaterad"?

Du måste lägga upp en tråd så vi får se framväxten. Lycka till!

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
sjöbo
Posts: 13
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:51 am

Post by sjöbo »

Ursprungligen uttagen av Kent Frohde i Sthlm som en -69 S blutorange. Osäkert om det tävlades med bilen redan då men det är möjligt (hans minne av den tiden var oklart).

Detta är vad Thiger skrev till mig inför köpet.

"Rep (karossbyte) på fabriken ca 1970 efter en autobahnkrasch. Vid fabriksbesöket modifierades bilen en hel del, bl.a. till S/T-karossutförande med dito lightweightinredning, preppad 2,0-litersmotor med 242 hk (!) och en förstärkt växellåda. Lackad grön.

Osäker tävlingshistorik även därefter, men klart är att bilen gick på Pite Dragways allra första dragracingtävling under mitten av 70-talet. Ca 1977 kvaddades bilen igen och repades. På väg tillbaka från lack gick släpet i diket och bilen blev återigen bucklad. Stod några år, sedan repades den och byggdes om med superbreda skärmar och annat junk (tänk DP-porsche men än värre). Dock kördes den aldrig i det skicket. Istället tog ny ägare vid och byggde om den till nuvarande utseende."
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Hejsan

Ser också fram emot en byggtråd på bilen :)

Vad gäller historiken så fick jag till slut fram att Kent med 100% säkerhet körde bilen i SM-serien 1970. Kan även ha gått senare.

Och Nisse har samlat mycket skrot i sina lador men tyvärr inte dessa delar. Hade han gjort det hade jag lagt beslag på dem för länge sedan ;)
Växellådan gick nog iväg till Stig i Vara medan motorn sägs ha gått över kölen till Norge. Eller om det var tvärtom? Det kan nog f.ö. finnas foton på bilen i originalskick hos Håkan Wårgren som köpte bilen av Frode. Du kan ju prova slå en signal och höra efter. En trevlig prick, gammal rallyräv. Jag har apropå det aldrig frågat om han körde rally med bilen, kan ju vara möjligt... Men han ställde som sagt upp i dragracing med den en gång!
Jonas Thiger
997 turbo -09
Post Reply