Blandad kompott på frågor och tips- rostskydd samt växellåda

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Blandad kompott på frågor och tips- rostskydd samt växellåda

Post by Christoffer E »

Hey y'all.

Var i garaget och inspekterade den uppställda juvelen i helgen. Funderar på att borsta rent och ge ett extra lager rostskydd nu när hon är torr och ren. Vad använder ni för grejjer? Jag har kollat igenom noggrant (eftersom bilen är rätt ny för mig) och det finns inga angrepp på underredet och rostskyddet verkar vara bra utfört - men ett extra isolerande lager kanske är nog bra nu när man ska fara fram på salta sverigevägar. Tänkte spruta hjulhus,bottenplatta och trösklar och lacka för att få en mer avvisande yta. Vilka produkter är överlackningsbara - Era erfarenheter och tips är varm välkomna - kanske skulle man tom lägga upp en tech-tråd om rostskydd?

En annan sak:

Min växellåda är fin - synkningarna är perfekta och inga som helst störande oljud. Dock är själva spaken lite "jordbrukig" på 1an och 2an - man får lägga lite extra tryck på den innan den droppar på plats. ( även i stillastående läge och med bilen avstängd) Misstänker följdaktligen bussningarna i spaken eller kopplingen under tunneln bak. Vilka symptom ger dessa olika komponenter? Kan mina problem vara en justeringsfråga - ska jag lossa kopplingen och försöka linjera linkaget på nytt eller låter det mer som bussningarna i "shiftern"? Kopplingen är justerad ganska nyligen och tar på rätt höjd och har rätt spel i pedalen... tror att den är korrekt som den är!

Tack på förhand!! // C
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Re: Blandad kompott på frågor och tips- rostskydd samt växel

Post by Jonas Y »

Christoffer E wrote:... eller låter det mer som bussningarna i "shiftern"?
Jag är svårt o-kvalificerad för att svara, men jag bytte dom olika bussningarna på min bil och upplevde stor skillnad - till det bättre. Enl 101 projekts är symtomen om du har kassa bussningar: "sloppy shifting, misplaced shifts, and grinding when engaging gears".
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Värt varenda öre

Post by Dutch »

Nya bussningar både vid spaken och leden vid baksätet är slitage delar och rekomderas att bytas.
Man blir glatt förvånad vilken förbättring som erhålls. Speciellt för gamla "dog leg" lådor så man vågar växla lite agresivt 1:an till 2:an

-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Yep - intressant. Inte riktigt en beskrivning av mina problem då lådan varken är benägen till felväxlingar och inte har tillstymmelse till skorrningar i synkningarna - den känns bara som om det är en "tight spot" på 1an och 2an som "knäpper till" när den hoppar på plats. Man byter det billigaste först och hoppas på att det löser sig... är det inte så? :-D

Tack för hjälpen!! :-D
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Hade 912an samma 901 låda som 911an hade?

På min 915 låda gjorde nya bussningar i länkaget stor skillnad, likaså nya "motorfästen" på växellådan.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Christoffer E wrote:Man byter det billigaste först och hoppas på att det löser sig... är det inte så? :-D
Ja bussningarna behöver man inte ta något miljard lån hos Carnegi för att ha råd med. Snubbla över den här länken, 17 pund för hela kittet. (Och säker billigare hos någon som tar betalt i dollar när jag tänker på saken).

http://www.early911.co.uk/html/superpro.html
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Har beställt bussningar - det blir säkert NÅN skillnad haha - tack för länktipset!

För den intresserade så sitter det ngt som kallas 902-låda i 912or - finns 2 varianter 4 och 5-vxlade. (detta iaf enligt min workshop manual? slutväxeln är dock nominellt densamma - men det blir lite olika acc.kurvor/varvtal enligt diagrammen) Vet inte om det är fysisk skillnad på dom eller bara utväxling?

Shine on!

// C - nu med glänsande svarta och rostskyddade hjulhus o trösklar - känns bra...
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Angående det här med rostskydd. För ett tag sedan så sparade jag en länk från det engelska DDK-forumet. Rostskyddarens guide till rostskyddning, kan kanske ge några uppslag.

http://www.ddk-online.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12954

/Dennis
Post Reply