Kugelfisher
Kugelfisher
Hej
Kanske en jättedum fråga bland alla experter på det här forumet men jag har chans att köpa en 911 från 72 med kugelfisherinsprut.
Kan nån berätta lite vad som utmärker detta system, bra el dåligt, åtråvärt el inte?.
/Dan
Kanske en jättedum fråga bland alla experter på det här forumet men jag har chans att köpa en 911 från 72 med kugelfisherinsprut.
Kan nån berätta lite vad som utmärker detta system, bra el dåligt, åtråvärt el inte?.
/Dan
Om jag inte fått det om bakfoten så var Kügelfischer en tillverkare av en typ av mekanisk insprutning, MFI. De som sitter i E och S 69-73, Carrera 2.7 73-76. Det fanns också en T version för USA-marknaden. E har grön luftkåpa, S och Carrera har röd och MFI-T har gul kåpa.
Är MFI något att ha? En väl justerade MFI-motor är helt underbar och ger effekt än Webers. En dåligt justerad motor kan tom skära. I och med att en MFI pump har stora justeringsmöjligheter kan en okunnig gå rejält vilse med resultatet att den pumpar in en massa bensin som tunnar ut oljan. Länkage i spjällhusen kan också bli slitna. En sliten och dåligt justerad motor kan gå riktigt illa.
Jag älskar dock E- och S-motorer med MFI. Micke Svens lade ett antal timmar på Vincent, 2.4 E, och den går helt enormt bra, drar jämnt och fint, är stark och ändå rapp. En helt fantastisk och lättkörd motor, mer allround en de 2.4 S motorer jag haft. Den är mer lik en 2.7 Carrera faktiskt.
Så beroende av skick och vad du vill ha för typ motor så kan det vara helt rätt. Hoppas du blev lite klokare av detta.
Pär C
Är MFI något att ha? En väl justerade MFI-motor är helt underbar och ger effekt än Webers. En dåligt justerad motor kan tom skära. I och med att en MFI pump har stora justeringsmöjligheter kan en okunnig gå rejält vilse med resultatet att den pumpar in en massa bensin som tunnar ut oljan. Länkage i spjällhusen kan också bli slitna. En sliten och dåligt justerad motor kan gå riktigt illa.
Jag älskar dock E- och S-motorer med MFI. Micke Svens lade ett antal timmar på Vincent, 2.4 E, och den går helt enormt bra, drar jämnt och fint, är stark och ändå rapp. En helt fantastisk och lättkörd motor, mer allround en de 2.4 S motorer jag haft. Den är mer lik en 2.7 Carrera faktiskt.
Så beroende av skick och vad du vill ha för typ motor så kan det vara helt rätt. Hoppas du blev lite klokare av detta.
Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Var det inte Bosch som gjorde Porsches MFI? Kugelfischer tror jag tillverkade insprutningen i bl.a. BMW 2002 tii.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Slarvigt av mig, jo, Bosch har byggt våra enligt Kügelfischers design. Idag sitter bolagen ihop, jag vet inte när de slogs samman. Kanske var det på 60-talet, annars så kanske Bosch licensierade designen till Bosch. Jag vet inte.
Pär C
Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Har för mig att Kugelfisher hade prefixet FAG, Fisher Aktie Gemenshaft .
D.v.s. kulager tillverkaren. FAG hade tidigt patent på hur man slipade kulagerkulor exakt runda.
Så steget till insprutningspumpar var väl ganska naturligt.
Som en passus var att under kriget körde MB med MFI på jaktplansmotorerna och kunde därmed ha lite negativa G utan att få problem med flotörerna i förgasarna som de allierade.
-Bo "En som skruvat lite förmycket på diesel regulatorer"
D.v.s. kulager tillverkaren. FAG hade tidigt patent på hur man slipade kulagerkulor exakt runda.
Så steget till insprutningspumpar var väl ganska naturligt.
Som en passus var att under kriget körde MB med MFI på jaktplansmotorerna och kunde därmed ha lite negativa G utan att få problem med flotörerna i förgasarna som de allierade.
-Bo "En som skruvat lite förmycket på diesel regulatorer"
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Angående Kugelfischer så tror jag faktiskt det satt i många av Porsches racemotorer, t.ex. 917. Men jag är ute på lite hal is där. Den 72 du fått nys på har dock Bosch. Är det något att ha? Har påven en rolig hatt?
Pär har väl sammanfattat det rätt bra fast kanske nästan överdrivit de negativa faktorerna. Att justera in ett set Webrar är heller ingen barnlek och även de glappar och blir kass med åren, och är svindyra att byta till något vettigt (PMO t.ex.). Oavsett vilket system man har kommer ett dåligt justerat sådant att gå dåligt. Hade jag valt mellan MFI och Webrar hade jag tagit MFI alla dagar i veckan!
Det knepigaste med sprutet är väl att justera in spjällhuset, det måste vara glappfritt för att det ska gå att få till ordentligt och även då är det lite bök. Med glappa spjäll kommer man aldrig att få bilen att gå som den ska! Om sedan bara pumpen är i gott skick brukar det vara ett hyfsat lätt jobb att justera in det.
MVH
Pär har väl sammanfattat det rätt bra fast kanske nästan överdrivit de negativa faktorerna. Att justera in ett set Webrar är heller ingen barnlek och även de glappar och blir kass med åren, och är svindyra att byta till något vettigt (PMO t.ex.). Oavsett vilket system man har kommer ett dåligt justerat sådant att gå dåligt. Hade jag valt mellan MFI och Webrar hade jag tagit MFI alla dagar i veckan!
Det knepigaste med sprutet är väl att justera in spjällhuset, det måste vara glappfritt för att det ska gå att få till ordentligt och även då är det lite bök. Med glappa spjäll kommer man aldrig att få bilen att gå som den ska! Om sedan bara pumpen är i gott skick brukar det vara ett hyfsat lätt jobb att justera in det.
MVH
Jonas Thiger
997 turbo -09
997 turbo -09
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Re: Kugelfisher
Bullit wrote:Hej
Kanske en jättedum fråga bland alla experter på det här forumet men jag har chans att köpa en 911 från 72 med kugelfisherinsprut.
Kan nån berätta lite vad som utmärker detta system, bra el dåligt, åtråvärt el inte?.
/Dan
Vi kanske kan sammafatta tråden som: KÖP!
Det enda som slår en MFI motor är ett modernt elektoniskt sprut (självklart på inviduella spjäll).
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Citat: "Det enda som slår en MFI motor är ett modernt elektoniskt sprut (självklart på inviduella spjäll)."
Visst ett modernt sprut har bättre möjlighet till bättre styrning.
Men för oss som ständigt letar "det var bättre förr" alt "Det finns mycket att lära från historien"
Men en mekanisk har faktiskt en fördel, att insprutningstrycket är ca 18-20 bar mot ca 3 bar vilket ger en något bättre finfördelning av bränsle dropparna.
D.v.s. köp köp köp ( såvida det inte är den 2,2l motorn jag har fått nys om)
Visst ett modernt sprut har bättre möjlighet till bättre styrning.
Men för oss som ständigt letar "det var bättre förr" alt "Det finns mycket att lära från historien"
Men en mekanisk har faktiskt en fördel, att insprutningstrycket är ca 18-20 bar mot ca 3 bar vilket ger en något bättre finfördelning av bränsle dropparna.
D.v.s. köp köp köp ( såvida det inte är den 2,2l motorn jag har fått nys om)
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
På en 72:a är väl ett väl fungerande MFI mest rätt...
Kugelfischer är fina grejer likväl som Bosch MFI kolla bara så att att spjällaxlarna inte glappar och att spjällhusväggen inte är sliten av spjället.
Går motorn bra på tomgång och i övrigt finns det väl inte så mycket att oroa sig för.
Om du har fått en "chans" vänta inte, köp den och om du avstår kanske man kan få andratjing
Kugelfischer är fina grejer likväl som Bosch MFI kolla bara så att att spjällaxlarna inte glappar och att spjällhusväggen inte är sliten av spjället.
Går motorn bra på tomgång och i övrigt finns det väl inte så mycket att oroa sig för.
Om du har fått en "chans" vänta inte, köp den och om du avstår kanske man kan få andratjing
Jag är konservativ, inte över 2.5 Liter. Med 90 mm blir stressen på de nu gamla blocken så hög att de lätt spricker på vissa ställen och läcker olja.
Om du vill ha 2.7 Carrera bör spjällen, och plasttrattarna vara 36 mm har jag för mig. Alla pumpar går inte att skruva "upp" så det beror på vad du har.
Pär
Om du vill ha 2.7 Carrera bör spjällen, och plasttrattarna vara 36 mm har jag för mig. Alla pumpar går inte att skruva "upp" så det beror på vad du har.
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Köpte du bilen ?
Lite mainstream att köpa en 911 från 1972 kan jag tycka och så sitter ju oljepåfyllningen helt galet på bakskärmen dessutom.
Jag tänkte annars tipsa dig om den här superhäftiga targan med DP-kit. Dessutom en T så du slipper MFI och kan mixtra lite med förgasarna istället.
Föreställ dig den med mirralack och kornblå klädsel i äkta galon med röd piping, SUPERLÄCKERT...
http://www.blocket.se/vi/19348559.htm?ca=21_s
Ps. Jag tycker att det är lite synd att "förstöra" ett 2,4 block, bättre då att försöka hitta en 3,0:a och bygga på.
Lite mainstream att köpa en 911 från 1972 kan jag tycka och så sitter ju oljepåfyllningen helt galet på bakskärmen dessutom.
Jag tänkte annars tipsa dig om den här superhäftiga targan med DP-kit. Dessutom en T så du slipper MFI och kan mixtra lite med förgasarna istället.
Föreställ dig den med mirralack och kornblå klädsel i äkta galon med röd piping, SUPERLÄCKERT...
http://www.blocket.se/vi/19348559.htm?ca=21_s
Ps. Jag tycker att det är lite synd att "förstöra" ett 2,4 block, bättre då att försöka hitta en 3,0:a och bygga på.