Ratt

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
hög komp
Posts: 143
Joined: Fri Aug 12, 2005 10:27 pm
Location: Falköping

Ratt

Post by hög komp »

Har en 914 ratt över 380mm! har planer på att byta ut min 400mm ratt till 914 ratten. Är det bara att byta eller måste jag byta nav på 914 ratten?

Mvh Benny
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Re: Ratt

Post by karl-ove »

hög komp wrote:Har en 914 ratt över 380mm! har planer på att byta ut min 400mm ratt till 914 ratten. Är det bara att byta eller måste jag byta nav på 914 ratten?

Mvh Benny
Jag har aldrig hört annat än att det passar rakt av. Har dock ingen egen erfarenhet i fallet.

Hälsn Karl-ove
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Det är samma nav, för att inte säga samma ratt - med annan tutring med VW-märke istället för Porsche-märke. Det tar femton sekunder att byta tutring.
User avatar
hög komp
Posts: 143
Joined: Fri Aug 12, 2005 10:27 pm
Location: Falköping

Ratt

Post by hög komp »

Tack för svar!!

Mvh Benny
Nilsson
Posts: 210
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Post by Nilsson »

Om jag minns rätt så passar bara 914/6 på 911 och inte 914/4.
Men minnet sviker kanske..
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Jag har bara haft 914/6-rattar med om man bara flyttar över "blinkersreturblecket" funkar detta i alla fall.

PärC
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Hej Benny. Jag frågade engång den här frågan till en kille som jag tror kan sina grejer, här är hans svar:

Hi Jonas - these are the modifications you need to make to the 914 380mm steering wheel to fit it to a 911:

On the rear of the 914 wheel, remove the indicator cancelling ring (2 screws).

Remove the black plastic extension/spacer (4 recessed screws - some of which are often very tight).

Using the metal indicator cancelling ring from the rear of your 911 wheel, mark the position of the 2 holes need to mount it to the rear of the 914 wheel.

Centre punch then drill 3mm holes at these points.

Tap these 2 holes to M4 thread ( I run an M3.5 tap down the hole first followed by an M4 tap).

Countersink the 2 holes sufficiently to allow the indicator cancelling ring to sit flush with the rear of the wheel.

Use 2 x M4 csk machine screws to attach the indicator cancelling ring to the wheel.

That's it.


Jag har dock inte kommit så långt med det här projektet, men du kanske kan dokumentera operationen när du gör den, så kan jag bara kopiera dej sen? :wink:
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
hög komp
Posts: 143
Joined: Fri Aug 12, 2005 10:27 pm
Location: Falköping

Ratt

Post by hög komp »

Det fixar vi Jonas. Ska bara byta hud på ratten först.

//Benny
Post Reply