Bakdatera en G4 3,2?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Macster
Posts: 23
Joined: Fri Aug 17, 2007 11:51 pm

Bakdatera en G4 3,2?

Post by Macster »

Hej!

Efter att ha kört en 996:a under ett års tid och avyttrandet av min S/T replica i höstas började begäret efter en luftkyld 911 bli för stor igen. Då jag nu har fått en 911 3,2 -84 i inbyte mot min 996:a börjar tankarna flyga iväg direkt att bakdatera den. Så nu till mina funderingar....

Vad jag förstår skall alla plåtdetaljer vara bolt on förutom huven. Man måste ju lösa huvlåsningen på något smart sätt, någon som har erfarenhet?

Tanken är att det skall bli en RÖD RS replica med gulddekor...

Roligt att höra era funderingar och synpunkter angående detta projekt.

//Marcus
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Post by henkesid »

Tjena,

tycker det låter som ett grymt projekt.
bifogar en bild på min ena fram-hörn eller vad man säger...

Kan det vara nåt..? snyggt är det iallafall.

Image

MVH och lycka till
//
henkesid
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Hnekes förslag är en "göteborgare" som gör att man slipper byta frontplåt. Stefan Lundin har denna lösning på son "kortnos" som blev "långnos". Jag baktdaterar en -79 SC så jag tycker att det är en bra idé!

Go for it!

pärced
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Det finns två alternativ, i huvudsak, om man vill slippa pinnlås:

Antingen svetsar du dit en frontplåt à la pre-73 och monterar på en gammal plåthuv, alltså en "äkta" bakåtdatering. Eller så köper du en plasthuv med pre-73 utseende men med lås för den nyare bilens front. Det finns sådana huvar att köpa via diverse plastfirmor i USA åtminstone. Valet står väl därför i princip mellan om man vill ha plast- eller plåthuv.

Pinnlås som henkesid använt är förstås något som funkar oavsett plast- eller plåthuv, och ser förstås helrätt ut på en race-replika, däremot kanske inte lika snyggt på en touringbil.
Jonas Thiger
997 turbo -09
Macster
Posts: 23
Joined: Fri Aug 17, 2007 11:51 pm

Post by Macster »

Hej Igen!

Tack för alla snabba svar...
Henkesid, jag håller med, det är verkligen en snygg lösning. Var har du inhandlat dom?
Bilen i fråga är i väldigt bra skick idag. Och skall man tänka lite framåt kan det ju vara bra att kunna återställa bilen i originalskick igen. Därför låter ju "Göteborgaren" som en bra lösning. Min personliga uppfattning är ju att pre 73 är den snyggaste modellen som gjorts och tanken med projektet är att kombinera driftsäkerhet med det ultimata utseendet.

Finns det någon i Sverige som tillhandahåller dessa crossover framhuvar?

// Marcus
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Om någon i Sverige tar in konverteringshuvar vet jag inte, men det går ju alldeles utmärkt att beställa från over there också. Här är ett exempel:

http://www.rennspd.com/P_Detail.asp?PID=912&Task=STD

Rennspeed brukar generellt sett ligga bra till i pris. Frakten kostar väl en del men det brukar ju vara kilopris och glasfiber väger inte så mycket.

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Hur blir det när man ska konvertera bakändan? Då måste väl kapen fram i området kring reflexrampen?
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Stämmer, det är en plåtprofil som får skäras bort. Ingen större konst. Den är sas en uppdatering av karossen :-)

parced
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
bjornart
Posts: 100
Joined: Wed Sep 19, 2007 9:21 pm

Uppdatering?

Post by bjornart »

Det är väl där man gör bak-dateringen...:oops:

Björn
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Post by henkesid »

Alla lösningar som innehåller ordet Göteborgare känns ju sådär... :wink:

Skämt åsido, de där låsen satt på när jag köpte bilen, bilden är tagen i containern den kom till Götebog i..

Det finns Sparco på ebay för typ $20-25..

MVH
//
henke
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Pratar vi huvlåsningar så är ju detta en ball lösning med anor:
Image
Finns precis sådana där på Biltema för 39:90, art nr:32-064, kan även användas bak.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Macster
Posts: 23
Joined: Fri Aug 17, 2007 11:51 pm

Post by Macster »

Jag hade denna lösning på min förra S/T replica och det är både en snygg, billig och tidstypisk lösning. Annars hittade jag skinnstroppar på trendab.se, men det är kanske mer rally än RS stuk...

Om man bara sätter dit "pinnar" kommer det är fungera utan några vidare ingrepp i den nya huven? Eller kommer den att ta i någonstans?

Nu en fråga om det bakre partiet, om man sätter dit en RS bakdel i plast, behöver man fortfarande kapa eller täcker kofångaren? Vad jag kommer ihåg finns det en del utrymme mellan kofångaren och karossen.

// Marcus
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Kapa, får inte plats.

Men, det finns en svart 2.8 RSR replika i USA spm har en konvex mittplåt bak, dvs det kanske går att göra något lite eget om man vill slippa ta bort reflexbalken.

pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Post Reply