Museum i Stuttgart

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Johannes
Posts: 2121
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Museum i Stuttgart

Post by Johannes »

Ledsnade på att skotta snö, så vi köpte flygbiljetter och drog ner. Hade nog i ärlighetens namn väntat mig en smula mer av det nybyggda museum som öppnade för kort tid sen.

Av de äldre 911 finns enbart de dammiga bilar de visade upp i sin gamla källare förut. IROC, R, SC RS, rallybilar, targa med blixtlås, TR, ST och allt det där som för den oinitierade ser ut som vilken elva som helst saknas.

Hur som helst så snöade det i Stuttgart också...

//Johannes
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Men du, hur kändes själva huset, slog det BMW motsvarighet på fingrarna, eller?
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Johannes
Posts: 2121
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Huset är inget märkvärdigt på insidan. Men ser en aning spektakulärt ut på utsdan. Utfarten ur parkeringshuset har en bom för biljetten - bommen man får parkera i backen och testa dragläget rejält!

BMW har jag inte sett på ett par år, de lär ha byggt om. Men jag tror att MB har game, set och match så långt...

//Johannes
User avatar
912
Posts: 151
Joined: Fri Aug 12, 2005 3:03 pm

Post by 912 »

Hej!

Är intresserad av vad en sådan resa kostar med flyg, hotell, inträde, hyrbil mm. Var du där en weekend eller? Tips på hotell? Finns det mer intressant att titta på? Folkvagns museet? Vore kul att göra en sådan resa!

/Mvh Roger
Johannes
Posts: 2121
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Flyg med Ryan Air från Säve till Frankfurt Hahn kostade 27 - tjugosju svenska kronor. Hemresan 0 kronor. Sen tillkommmer flygskatten såklart...

Det är dyrare att parkera. Vi tog hyrbil och körde till Stuttgart det är ca 25 mil enkel väg. Skall man bo längs vägen rekommenderar jag verkligen Wiesbaden.


Hotell finns överallt i varierande prisklasser men trots den låga kronkursen blir det billigare med hotell än i Sverige. Hyrbilskostnaden hittar du enkelt hos någon hyrbildsfirma på nätet. Vill minnas att inträdet kostade 8 euro plus ett par till i parkeringsavgift.


Volkswagens museum ligger inte alls i den riktningen, det är inget att kombinera. Däremot Mercedes i Stuttgart, det är stort och tar lång tid att gå igenom. Söder om Stuttgart ligger Tübingen - förmodligen trevligaste stan att bo i området.

Vill man öka på museidelen så finns det något som heter Deutsche museumsstrasse eller nåt i den stilen med minst 15 st genom tyskland. Tex rosso Bianco i Aschaffenburg, Hohenlohe norr om Stuttgart, Teknikmuseumet i Sinsheim och Hochenheims museum passerar man på rutten från Frankfurt Hahn.

//Johannes

//Johannes
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Du måste besöka Mercedes, jag är inte så såld på själva märket men deras museum är helt klockrent. Det är dock lätt att glöma bort att koncentrera sig på bilarna eftersom huset är så ballt. (En lite befriande detalj är f.ö att Mercedes inte gör misstaget att försöka cencurerar/förbättra sin historia, pokaler med stora svastikor mm har inte städats bort ur pris-sammlingarna).

http://www.museum-mercedes-benz.com
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
912
Posts: 151
Joined: Fri Aug 12, 2005 3:03 pm

Post by 912 »

Tack för informationen! Någon gång måste man ju dit och kika. Går att hitta billiga flygresor ser jag :-)

/Mvh Roger
Post Reply