Funderar på om oljetrycket är som det ska i min Porsche 911 -74 2,7l.
Vid kallstart (garaget håller ca +10) ligger trycket på 5,5 - 6 på "druck" mätaren (psi eller kg eller vad?).
Efter ett par minuters körning ligger det på 4, så ligger det tills motorn närmar sig 80 grader då det ligger på 2. Vid tomgång (1.000 -> 1.200 rpm) med varm motor ligger det på 1, men som sagt normal körning med varm motor ligger trycket på 2 eller precis under.
Om man drar på lite mer på genom växlarna går trycket upp mot 4 (5.000 rpm).
Tycker det känns lite lågt med 1,8 -> 2.0 vid normal körning 100km/h landsväg, eller ska det vara så?
Oljan är:
Quaker State Performance Racing SAE 20W-50
Någon som vet hur det skall vara?
Tack,
Daniel
Oljetryck
Oljetryck
Porsche 911 Carrera S -05 (997) seal grey, manual.
Porsche 911 -74 (2.7) - sold.
Volkswagen 1200 -63, soltak - sold.
Porsche 911 -74 (2.7) - sold.
Volkswagen 1200 -63, soltak - sold.
Frisk motor ger 1 bar/1000 varv. Det som är lite läskigt med de äldre är att på tomgång så har man inte så mycket tryck. Nu är oljorna bättre men förr kunde det hända att man fick en stake ut genom blocket om man puttrade runt i köer. Jag vet inte när man skall börja bli orolig, vid 0.7 bar/1000 varv?
Pär
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Det finns en pryl som heter något i stil med "cam line oil restrictor" som lär ska vara bra för att få upp oljetrycket i 2.7or. Gör en sökning på Pelican för mer info.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351