Rost

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Rost

Post by Parced911 »

Bara så att ni inte skall tro att det endast är Porsche före 75 som rostar. Jag köpte ju en galvad -79 SC som bas för mitt senaste projekt. Vi har nu börjat med karossarbeten på den och när gamla fästena för bakre kofångare tog bort så försvann en del av balken. Undersida och en bit upp i hjulhuset får nu bytas på en skaplig sträcka.

Glöm inte att rostskydda I balkarna!

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej Pär,

Intressant att fler än jag har samma erfarenhet. Jag fick rostrenovera en -77:a redan 1997, i och för sig delvis pga dåligt breddningsarbete men ändå. Dörrlåsplåtar var rostiga, bakskärmar, trösklar och framskärmarna under lysena.

Enligt min erfarenhet rostar de galvade bilarna lika mycket och på samma ställen, men det tar längre tid innan de börjar rosta. En miss-skött bil rostar faktiskt förvånansvärt fort.

Det här gäller även 80-talsbilarna, så det gäller att rostskydda även dem. Men det absolut bästa sättet att hålla bilen fin är som vanligt att ha den i ett garage med en temperatur över + 7 grader. Då blir det liksom ingen rost hur man än försöker (vinterkörning borträknat, för saltet har dödat alldeles för mycket porschar....).

Mvh Johan
Post Reply