Ventiljustering

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
p911
Posts: 58
Joined: Sat Mar 18, 2006 11:00 pm
Location: Linköping

Ventiljustering

Post by p911 »

Hej!

Årets första tur i dag, hellycklig, men när jag kom hem så hörde jag tickningar från motorn och jag antar att det är justering av ventilerna som hägrar.

Vem är det man ska vända sig till i närheten av Linköping för att få hjälp med ventiljustering?

Samt en säkerligen heldum fråga men hur justeras tomgången på en 2,4e motor?


Mvh Thomas
911 s -71
Silver
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Ventiler är plättlätt att justera, det tar tide och man skall vara noga med att byta packning, brickor och mutrar.

Tomgång ställd med tänding, och i andra (sista) hand nedre skruven på pumpen.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Johannes
Posts: 2123
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Lite obstinat, men varför skall man byta muttrar?

//Johannes
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Har du inte sett slitna Nylocmuttrar läcka olja via gängan? Det har jag. Jag har alltid gjort så med bra resultat och erfarna meckar har sagt att jag skall så göra, när jag började min bana i denna värld. Kan kanske funka i alla fall men jag hatar att göra om, tar istället i lite mer när jag byter. Inga problem med ifrågasättande, för i regel saker framåt och jag lär mig gärna mer.

:D

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
p911
Posts: 58
Joined: Sat Mar 18, 2006 11:00 pm
Location: Linköping

Re: Ventiljustering

Post by p911 »

Hej!

Tomgång ställd med tänding, och i andra (sista) hand nedre skruven på pumpen.

Jag förstår inte kan du förtydliga dig så en ovan kan hänga med :oops:

Mvh Thomas
911 s -71
Silver
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

:oops:
Man skall inte vara opedagogisk, och helst inte slarva. Jag har gjort båda.

Tomgång på en MFI påverkas av ett antal saker och innan man ger sig på det bör man ha en klar bild av vad man gör så att man kan backa om det blir sämre. Som ny ägare av en MFI-motor rekomenderar jag att tankar hem ALLT som finns rörande MFI på PelicanParts tech forum. Har för mig att det finns en avdelning bara för detta.

Åter till vad man gör. Helst skall man ha tillgång till en CO-mätare då man inte vet vad tidigare ägare har pysslat med. Skruva på bränslemängd för tomgång är det sista man gör.

1. Börja med att kontrollera att tändingen är rätt.
2. Om så, fixa en vakumklocka och kontrollera att alla tomgångsskruvar är lika ställda. Detta ger en indikation om de har koxat igen.
3. Om det ser bra ut börja med att öppna 1/4 varv på alla. Kolla med klocka så att förändringen blir den samma på alla cylindrar.
4. Om du inte får detta att funka måste du rengöra luftskruv och kanal. Det betyder att du blir helt vilse i inställningen. I dokumentation från PP så finns instruktioner om grundinställningar.
5. Om du har tur så tickar varvet upp lagom efter manöver ovan.
6. DOCK skulle jag låta motorn "gå in sig" lite. Du kanske inte hur länge den stått osv. Jag skulle varmköra den ett bara gånger för att veta att allt "satt sig".
7. Är det skillnad på kall och varm motor? Bimetalletn i Choken kan vara smutsiga osv.
8. Var mycket noga med vad du gör så att du kan backa.
9. Läs på innan du börjar. Cibieholm börjar bli gammal och tänker ibland galet...
10. Lycka till
11. Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
p911
Posts: 58
Joined: Sat Mar 18, 2006 11:00 pm
Location: Linköping

Re: Ventiljustering

Post by p911 »

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Låter avancerat får nog bli till att lämna in för service och justeringar.

Vem i närheten av Linköping är att rekommendera?

Mvh Thomas
911 s -71
Silver
User avatar
Harry
Posts: 197
Joined: Fri Aug 12, 2005 8:15 pm

Post by Harry »

Parced911 wrote::oops:
Man skall inte vara opedagogisk, och helst inte slarva. Jag har gjort båda.

Tomgång på en MFI påverkas av ett antal saker och innan man ger sig på det bör man ha en klar bild av vad man gör så att man kan backa om det blir sämre. Som ny ägare av en MFI-motor rekomenderar jag att tankar hem ALLT som finns rörande MFI på PelicanParts tech forum. Har för mig att det finns en avdelning bara för detta.

Åter till vad man gör. Helst skall man ha tillgång till en CO-mätare då man inte vet vad tidigare ägare har pysslat med. Skruva på bränslemängd för tomgång är det sista man gör.

1. Börja med att kontrollera att tändingen är rätt.
2. Om så, fixa en vakumklocka och kontrollera att alla tomgångsskruvar är lika ställda. Detta ger en indikation om de har koxat igen.
3. Om det ser bra ut börja med att öppna 1/4 varv på alla. Kolla med klocka så att förändringen blir den samma på alla cylindrar.
4. Om du inte får detta att funka måste du rengöra luftskruv och kanal. Det betyder att du blir helt vilse i inställningen. I dokumentation från PP så finns instruktioner om grundinställningar.
5. Om du har tur så tickar varvet upp lagom efter manöver ovan.
6. DOCK skulle jag låta motorn "gå in sig" lite. Du kanske inte hur länge den stått osv. Jag skulle varmköra den ett bara gånger för att veta att allt "satt sig".
7. Är det skillnad på kall och varm motor? Bimetalletn i Choken kan vara smutsiga osv.
8. Var mycket noga med vad du gör så att du kan backa.
9. Läs på innan du börjar. Cibieholm börjar bli gammal och tänker ibland galet...
10. Lycka till
11. Pär
Bra inläggg!
Johannes
Posts: 2123
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Muttrar och läckage.

Post by Johannes »

Muttrarna skall inte påverka ett läckage. möjligen kan det finnas olika kamaxelhus. I mina motorer är det bottenhål, med andra ord kommer det inte in olja i gängan.

Däremot om packningen eller tätningsytan i ventilkåpan eller kamaxelhuset är defekt kan olja läcka de vägen och gå genom den yttre delen av pinnskruven. Då skulle plastkragen i muttern vara positiv ur läckagesynpunkt.

Muttrarna skall klara minst 14 000 mil om man servar enligt schemat.
//Johannes
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Johannes, du har rätt. Problem uppstår när packningen inte gör vad den ska, det skall inte finnas olja vid bulten. Men sker det så kan nya muttrar kan rädda en då.

Man gör som mann lärt sig, olika skolor olika lösning. Oftast rätt ur någon synvinkel.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Johannes
Posts: 2123
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Minkravet på en mutter med inlagsplastkrage (typ locking) är montering demontering 7 ggr enl standard utan att kraften är för låg.

Om man inte litar på packningen så kan man ju alltid ta en Tredobricka...

//Johannes
User avatar
p911
Posts: 58
Joined: Sat Mar 18, 2006 11:00 pm
Location: Linköping

Fortsättning på justeringar

Post by p911 »

Hej!

Har nu justerat ventilerna var inte så svårt som det först såg ut.
Har även justerat luftflödet med hjälp av en hemmatillverkad vacuumklocka och det ser ut att funka ganska bra.
Nu till den sista justeringen som är CO halten hur gör man den på en 2,4E motor?


Mvh Thomas
911 s -71
Silver
User avatar
MartinG
Posts: 218
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:47 pm
Location: Kvicksund

Re: Fortsättning på justeringar

Post by MartinG »

p911 wrote:Hej!

Nu till den sista justeringen som är CO halten hur gör man den på en 2,4E motor?


Mvh Thomas
Co-halten justerar man på olika ställen beroende på om man ska justera enbart för tomgången eller för hela registret.
Här finns bra läsning:
http://www.early911sregistry.org/manual ... Adjust.pdf

Akta så du inte skruvar bort dig.
RS -73 Replica | PCS 2424b
User avatar
p911
Posts: 58
Joined: Sat Mar 18, 2006 11:00 pm
Location: Linköping

Re: Fortsättning på justeringar

Post by p911 »

Käns bra att själv ha lyckats få bilen att gå riktigt bra.

Justering av CO ska göras på skruven som man kommer åt genom generatorfäkten, någon som vet hur man får tag på ett sådant verktyg eller om det går att tillverka ett själv.

Mvh Thomas
911 s -71
Silver
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Jag har tillverkat ett bra verktyg men klarade mig länge med Kamasas lilla hyllsnyckelsats och silvertejp.
Senore Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Post Reply